• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4915 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۹ ارديبهشت

خبر

نتانياهو مجبور به انتخاب رقيبش به عنوان وزير دادگستري شد

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بالاخره كوتاه آمده و اعلام كرد، تصميم گرفت رييس حزب آبي-سفيد وزير دادگستري شود. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه روسيا اليوم، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي چهارشنبه تصميمش را درباره تعيين بني گانتس، رييس حزب آبي-سفيد به عنوان وزير دادگستري در جلسه دولت مطرح مي‌كند تا تصويب شود. اين اقدام پس از آن صورت مي‌گيرد كه دادگاه عالي رژيم صهيونيستي روز سه‌شنبه تعيين اوفير اكونيس از اعضاي حزب ليكود براي پست وزارت دادگستري را رد كرد و چهارشنبه دادخواست‌ها عليه اين انتصاب را در دست بررسي داشت. نتانياهو در جوابيه‌اي كه به دادگاه عالي فرستاد، اعلام كرد، تعيين اكونيس قانوني بود اما به منظور خروج از بن‌بست مذاكرات درباره اين سمت، تصميم گرفت گانتس را متصدي اين پست كند. نتانياهو در سه ماه گذشته از انتصاب گانتس براي پست وزارت دادگستري خودداري كرد و جلسه اخير دولت براي راي‌گيري درمورد تعيين وزير دادگستري هم با جنجال همراه بود و آويخاي مندلبليت، دادستان كل با انتخاب گانتس مخالفت كرد و آن را نقض ائتلاف بين او و نتانياهو دانست. رسانه‌هاي صهيونيستي اين تصميم نتانياهو را نشانه اين امر دانستند كه مشاوران او متوجه شدند كه عملكرد نتانياهو در رابطه با اين موضوع ضرر سياسي و قضايي به او وارد كرده است و اكنون با اين تصميم تلاش مي‌كند اين ضرر را كمتر كند.


كرملين: بحران دونباس مساله داخلي اوكراين است

ديميتري پسكوف، سخنگوي رييس‌جمهوري روسيه با رد تلويحي امكان گفت‌وگوي ولاديمير پوتين با ولاديمير زلنسكي همتاي اوكرايني او در واتيكان درباره مناقشه دونباس گفت: مساله دونباس بين روسيه و اوكراين حل نخواهد شد. به گزارش ايرنا از ريانووستي، پسكوف روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد پيشنهاد زلنسكي براي ديدار با پوتين در واتيكان گفت: من نمي‌دانم كه آيا رييس‌جمهوري روسيه براي ديدار با زلنسكي آماده است كه به كشور ديگري برود يا خير. ولاديمير زلنسكي رييس‌جمهوري اوكراين كه قبلا پيشنهاد كرده بود با ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه در منطقه دونباس ديدار كند امروز اعلام كرد كه آماده است با همتاي روسي خود در واتيكان ملاقات و مذاكره كند. زلنسكي در گفت‌وگو با روزنامه ايتاليايي «لارپوبليكا» كه روز چهارشنبه در پايگاه اينترنتي دفتر مطبوعاتي رييس‌جمهوري اوكراين منتشر شد، گفت: واتيكان مكان ايده‌آلي براي گفت‌وگو درباره صلح است. او افزود: علاوه بر آن واتيكان به گونه‌اي رفتار مي‌كند كه طرف ذي‌نفع در مناقشه اوكراين محسوب نمي‌شود و منافع نظامي، سياسي يا اقتصادي (در اين مساله) ندارد. پسكوف در ادامه سخنان خود گفت: در زمان حاضر بر اين باوريم كه باتوجه به سخنان رييس‌جمهوري روسيه كه خاطرنشان كرد روسيه طرف مناقشه دونباس نيست، نيازي به گفت‌وگو با ما (طرف روسي) درباره صلح در دونباس وجود ندارد. او ادامه داد: ما در اين زمينه در چارچوب گروه چهار نورماندي (روسيه، اوكراين، فرانسه و آلمان) گفت‌وگو مي‌كنيم. سخنگوي رييس‌جمهوري روسيه يادآوري كرد كه پوتين گفته كه آماده است در مورد روابط دوجانبه روسيه و اوكراين با زلنسكي ديدار كند. مقام‌هاي روس بارها اعلام كرده‌اند كه روسيه طرف مناقشه در دونباس نيست و كي‌يف بايد با جمهوري‌هاي خودخوانده دونتسك و لوگانسك مسائل مورد اختلاف را حل و فصل كند.


خليل‌زاد: افغان‌ها اگر آشتي نكنند وارد جنگ طولاني‌مدت مي‌شوند

نماينده ويژه امريكا در امور افغانستان مي‌گويد كه افغان‌ها پس از خروج نيروهاي خارجي از اين كشور دو انتخاب دارند؛ يا با يكديگر صلح كنند يا آنكه وارد يك جنگ طولاني شوند. به گزارش مهر، زلمي خليل‌زاد، نماينده ويژه وزارت خارجه امريكا در امور صلح افغانستان، سه‌شنبه شب طي اظهاراتي در كميته روابط خارجي سناي امريكا گفت: افغان‌ها پس از خروج نيروهاي خارجي از اين كشور دو انتخاب دارند؛ يا به يك تفاهم سياسي دست مي‌يابند يا به طرف يك جنگ طولاني حركت مي‌كنند. او در ادامه افزود: طالبان با كنار گذاشتن خشونت‌ها، بايد به يك جريان سياسي تبديل شود. او با اشاره به جنگ‌هاي داخلي افغانستان پس از خروج ارتش سرخ از اين كشور تاكيد كرد: اين انتخابي است كه رهبران افغان بايد به خاطر نسل كنوني و نسل آينده كشور به آن تن دهند. اميدوارم آنان از اشتباهات گذشته‌شان، زماني كه نيروهاي اتحاد جماهير شوروي خارج شدند، درس گرفته باشند. يعني تلاش يك جناح به خاطر اعمال اراده خود با استفاده از زور بر ساير جناح‌ها، نتيجه نداده و منجر به آوردن ثبات و پيشرفت نشده است. خليل‌زاد در ادامه اعلام كرد كه طالبان مي‌تواند با كنار گذاشتن خشونت‌ها به يك جريان سياسي تبديل شود و توافق صلح را بپذيرد.

 

بلينكن: مجبور به همكاري  با بن‌سلمان هستيم

وزير خارجه امريكا بر نياز واشنگتن به ادامه همكاري با عربستان‌سعودي تاكيد كرد. به گزارش ايلنا به نقل از سي‌ان‌ان، «آنتوني بلينكن»، وزير خارجه امريكا تاكيد كرد كه واشنگتن دوست داشته باشد يا نه ناگزير به ادامه همكاري با عربستان‌سعودي است. بلينكن گفت: «ما بايد به اين فكر كنيم كه چگونه مي‌توانيم منافع و ارزش‌هاي خود را به ‌طور موثرتري تقويت كنيم. چه بخواهيم و چه نخواهيم، بايد به كار خود با عربستان كه همچنان از بسياري جهات شريك ماست، ‌ادامه دهيم.» او افزود: «يكي از كارهايي كه ما در تلاش هستيم انجام دهيم، پايان دادن به جنگ در يمن است.» بلينكن در ادامه گفت: «احتمالا ‌محمد بن سلمان‌، وليعهد سعودي براي مدت طولاني رهبر اين كشور خواهد بود. ما بايد با برخي رهبران در سراسر جهان همكاري كنيم حتي اگر به رفتار آنها اعتراض داشته باشيم‌.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون