• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4917 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۲ ارديبهشت

39 سناتور جمهوري‌خواه در نامه‌اي به بايدن خواستار حذف برنامه تدريس تاريخ سياهان امريكا شدند

مقابله سيستماتيك جمهوري‌خواهان با عدالت نژادي

محمدحسين لطف‌الهي

 

رييس‌جمهور امريكا كه در طول كارزار انتخاباتي خود كوشيد با حمايت از جنبش «جان سياهان اهميت دارد» و وعده‌هايي پيرامون مقابله با تبعيض نژادي، راي اقليت‌ها و به ويژه سياهان را به دست آورد، با وجود گذشت بيش از سه ماه از آغاز به كار دولت، هنوز دستاوردي قابل قبول در اين حوزه نداشته است زيرا حزب رقيب هر اقدام كوچكي در راستاي به رسميت شناختن تبعيض نژادي سيستماتيك در امريكا را «غيرقابل قبول» و «باعث تفرقه» مي‌داند و تمام تلاش خود را براي مقابله با آن به كار مي‌بندد.
ميچ مك كانل، رهبر اقليت جمهوري‌خواهان در سنا به همراه 38 سناتور ديگر روز جمعه به وقت محلي در نامه‌اي به ميگوئل كاردونا، وزير آموزش و پرورش دولت بايدن از او خواستند تا آموزش‌هاي مربوط به تاريخ نژادپرستي سيستماتيك و ميراث برده‌داري در ايالات متحده را متوقف كند. بر اساس نامه‌اي كه اين 39 سناتور جمهوري‌خواه اضافه كرده‌اند اين موارد آموزشي كه از سوي دولت بايدن براي فروكاستن از بحران تبعيض نژادي در امريكا در برنامه‌هاي درسي گنجانده شده، «مزخرفاتي تفرقه‌افكن» هستند و خواستار پايان آن شدند. در اين نامه آمده است: «خانواده‌هاي امريكايي هرگز نخواستند كه اين مزخرفات تفرقه‌افكن به كودكان‌شان آموزش داده شود. آنها هرگز به چنين چيزي راي ندادند و اين تصميم خانواده‌هاي امريكايي نيست كه فرزندان‌شان ايالات متحده را به عنوان نمادي از شر در تاريخ بشناسند.» به گزارش رويترز، جمهوري‌خواهان تاكيد كرده‌اند امريكايي‌ها نمي‌خواهند ماليات‌هاي پرداختي‌شان براي «ترويج اصول ايدئولوژي‌هاي راديكال» صرف شود.

بازيگران پشت پرده
روزنامه نيويورك‌تايمز نوشته است كه ورود مك كانل به اين موضوع و تصميم او براي رهبري تلاش‌ها عليه آموزش‌هاي ضدنژادپرستي در امريكا زماني اتخاذ شد كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين امريكا از عملكرد او و ناتواني‌اش براي جلوگيري از «اقدامات راديكال دموكرات‌ها كه سبك زندگي امريكايي را هدف مي‌گيرد» انتقاد كرد و خواستار تغيير در رهبري حزب جمهوري‌خواه شد. به گزارش «اعتماد»، از زمان وقوع شورش 6 ژانويه كه طي آن تعدادي از هواداران افراطي دونالد ترامپ به كنگره حمله كرده و ساختمان كاپيتول را اشغال كردند، رييس‌جمهور پيشين امريكا تصميم گرفت با تمام كساني كه پيرامون اين اتفاق به انتقاد از او پرداختند مقابله كند. در اين راستا او بارها به ميچ مك كانل رهبر جمهوري‌خواهان سنا حمله كرد و از او به عنوان فردي ضعيف و ناتوان نام برد. چندي پيش نيز در نشستي كه با حضور تعدادي از اهدا‌كنندگان مالي حزب جمهوري‌خواه برگزار شد، ترامپ از مك كانل به عنوان يك «احمق» ياد كرد و براي تحقير او توهين‌هاي زيادي را به كار برد. جمهوري‌خواهان از پروژه تاريخي 1619 كه از سوي نيويورك‌تايمز اجرا شده به عنوان يكي از نمونه‌هاي ترويج اين «طرز فكر مخرب» در امريكا ياد مي‌كنند و معتقدند تداوم اقدامات اينچنيني ملت امريكا را چند پاره خواهد كرد. 1619 پروژه‌اي است كه نيويورك‌تايمز طي آن به بررسي نقش مهم سياهان در تاريخ ايالات متحده پرداخته است. در ماه ژوئن تام كاتن، سناتور محافظه‌كار آركانزاس طرحي را ارايه داد كه بر اساس آن تدريس مواد درسي كه مشابهتي با پروژه 1619 داشته باشند ممنوع مي‌شود اما به رغم ناكامي او و ديگر جمهوري‌خواهان براي تصويب اين طرح در كنگره، پارلمان‌هاي محلي در برخي ايالات‌ها نظير آيووا و مي‌سي‌سي‎پي طرح‌هايي مشابه با آن را به تصويب رساندند تا در مدارس اين ايالت‌ها آموزش‌هاي مربوط به تاريخ سياهان و تاثير نژادپرستي بر زندگي آنان ممنوع شود. سخنگوي وزارت آموزش و پرورش امريكا روز شنبه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرده اين وزارتخانه «ميراث نابرابري سيستماتيك» را به رسميت مي‌شناسد و به آموزش آن ادامه خواهد داد اما همچنان از پذيرش انتقادات و دريافت پيشنهادات در خصوص پروپوزال آموزشي اين واحد درسي استقبال مي‌كند.
دستور اجرايي بايدن در اولين روز كاري
برنامه‌هاي آموزشي براي مقابله با تبعيض نژادي، از جمله اقداماتي است كه بر اساس دستور اجرايي رييس‌جمهور امريكا اجرا مي‌شود. جو بايدن در اولين روز حضور خود در اتاق بيضي دستوري اجرايي را امضا كرد كه بر اساس آن دولت فدرال ملزم شد «يك رويكرد جامع براي پيشبرد عدالت براي همه» به ويژه رنگين‌پوستان كه به‌طور تاريخي و تحت تاثير نابرابري‌ها همواره با پديده‌هايي نظير فقر شديد و حاشيه‌نشيني‌ دست و پنجه نرم كرده‌اند، اتخاذ كند. بايدن در اين دستور نوشته «كشور ما با مجموعه‌اي از بحران‌هاي اقتصادي، بهداشتي و اقليمي روبرو است كه همگرايانه نابرابري‌ها را آشكار و تشديد مي‌كنند.» به نوشته او، در اين شرايط يك جنبش تاريخي براي دستيابي به عدالت توانسته به خوبي آسيب‌هاي غيرانساني وارده در پي نژادپرستي سيستماتيك را برجسته كند و كمك به اين جنبش مي‌تواند كمك به آينده امريكا باشد. دستور اجرايي دولت هيچ محدوديت يا تحميلي براي برنامه‌هاي درسي مدارس در پي ندارد، اما با ارايه مشوق‌هايي مدارس را تشويق مي‌كند كه پروژه‌هايي نظير تاريخ برده‌داري در امريكا يا تاثير نژادپرستي سيستماتيك را در برنامه خود بگنجانند.

جان سياهان اهميت دارد
جنبش «جان سياهان اهميت دارد» يكي از موثرترين جنبش‌ها در راستاي وا‌داشتن دموكرات‌ها به پياده‌سازي سياست‌هايي در راستاي مقابله با تبعيض نژادي است. اين جنبش در پي قتل جورج فلويد شهروند ۴۶ ساله سياهپوست كه اوايل خرداد سال گذشته به دليل فشردن زانو بر روي گردنش به مدت حدود ۹ دقيقه، حين بازداشت توسط پليسي به نام شاوين و چند مامور ديگر جانش را از دست داد، شكل گرفت. صحنه به قتل رسيدن فلويد موج گسترده‌اي از اعتراضات عليه نژادپرستي و خشونت پليس را در امريكا به‌دنبال داشت كه به ديگر كشورهاي جهان نيز كشيده شد. قتل چند شهروند سياه‌پوست ديگر توسط پليس امريكا نيز در شعله‌ور شدن بيش از پيش اين اعتراضات موثر واقع شد. تحقيقات درباره خشونت پليس كه از سوي وكلاي برجسته حقوق بشر از سراسر جهان انجام شده، نشان داده كشتار سيستماتيك و نقص عضو شهروندان سياه‌پوست غيرمسلح به دست پليس امريكا به مثابه جنايت عليه بشريت است كه بايد تحت قوانين بين‌المللي مورد تحقيق و پيگرد قرار گيرد. به گزارش روزنامه گاردين، در يك گزارش ۱۱۸ صفحه‌اي، كارشناسان حقوق بشر از ۱۱ كشور جهان، امريكا را به دليل آنچه سابقه طولاني از نقض قوانين بين‌المللي كه در برخي موارد برابر با جنايت عليه بشريت است، مسوول شناختند. آنها در گزارش مذكور به قتل‌هاي انجام شده به دست پليس و همچنين محروميت از سلامت جسماني، شكنجه، آزار و اذيت و ساير اقدامات غيرانساني به عنوان حملات سيستماتيك به جامعه سياه‌پوستان اشاره كرده‌اند. اين كارشناسان از ديوان كيفري بين‌المللي (ICC) در لاهه خواستند تحقيقاتي فوري را با هدف پيگرد قانوني ماموران خاطي آغاز كند. هينا جيلاني يكي از ۱۲ كميسيونري كه اين تحقيقات را هدايت كرده است، به گاردين گفت: اين يافته‌ها در خصوص جنايت عليه بشريت به سادگي ارايه نشده ما با ذهني باز آنها را اعلام كرديم. ما همه حقايق را بررسي و نتيجه‌گيري كرديم كه شرايطي در امريكا وجود دارد كه بررسي فوري را الزامي مي‌كند. در اين تحقيقات امريكا همچنين به دليل نقض تعهدات بين‌المللي حقوق بشري خود، هم از نظر قوانين حاكم بر اجراي قانون و هم از نظر عملكرد ماموران اجراي قانون از جمله متوقف كردن خودروها و هدف قرار دادن شهروندان سياه‌پوست و توقف و تفتيش مبتني بر نژاد؛ ادامه الگوي نگران‌كننده ملي استفاده نامتناسب از نيروي مرگبار نه تنها با استفاده از سلاح گرم بلكه با شوكر الكتريكي عليه سياه‌پوستان؛ اجراي فرهنگ مصونيت از مجازات كه در آن ماموران پليس به ندرت گناهكار شناخته مي‌شوند در حالي كه اقدامات مرگبار آنها به عنوان «چند مورد معدود» مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرد، مسوول شناخته شد. اين كارشناسان حقوق بشري همچنين گفتند كه شهروندان آفريقايي امريكايي تبار ايالات متحده اغلب تحت شكنجه پليس قرار مي‌گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون