• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4917 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۲ ارديبهشت

خبر

آتش‌سوزي بزرگ  در يك پالايشگاه نفت رژيم اسراييل

منابع عبري جمعه شب از وقوع آتش سوزي بزرگي در داخل يك پالايشگاه نفت در شهر حيفا در شمال اراضي اشغالي خبر دادند. به گزارش ايسنا، به نقل از روسيا اليوم، رسانه‌هاي عبري اعلام كردند آتش‌سوزي در تاسيسات كارخانه «BZN» در بندر حيفا رخ داد. وزارت حفاظت محيط زيست نيز اعلام كرد كه اين حادثه به دليل نقص در يك خط لوله رخ داده است و سوخت رساني متوقف شده بود. واحدهاي اين كارخانه موفق به مهار آتش شدند اما تيم‌هاي متعددي از آتش‌نشاني و خدمات اورژانس با پيش‌بيني از سرگيري مجدد آتش سوزي در محل مستقر شدند.


ساخت ديوار مرزي  با بودجه ارتش امريكا متوقف  شد

پنتاگون اعلام كرد كه ساخت بخش‌هاي ديوار مرزي با مكزيك را كه هزينه آن بنا بود از طريق بودجه نظامي تامين شود، لغو مي‌كند. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري رويترز، پنتاگون روز جمعه اعلام كرد كه ساخت بخش‌هاي ديوار مرزي با مكزيك را كه هزينه آن بنا بود از طريق بو دجه نظامي تامين شود، لغو مي‌كند. پنتاگون اعلام كرد كه بودجه مربوط به اين ديوار را كه پروژه محبوب «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهوري پيشين امريكا بود به بخش نظامي بازمي‌گرداند. يك سخنگوي پنتاگون در اين رابطه گفت: «وزارت دفاع بنا دارد تمامي پروژه‌هاي ساخت ديوار مرزي را كه هزينه‌شان با بودجه نظامي تامين مي‌شود، متوقف كند.»


آغاز فرآيند خروج نظاميان خارجي از افغانستان

روند خروج كامل نيروهاي امريكايي و ناتو از خاك افغانستان بعد از ۲۰ سال تهاجم نظامي عليه اين كشور از شنبه آغاز شده و قرار است تا پايان فصل تابستان تكميل شود. به گزارش مهر، رييس‌جمهور امريكا تاريخ اول مه ‌را به عنوان شروع رسمي خروج باقي مانده نيروهاي امريكايي از افغانستان كه شامل حدود 3۵۰۰-2۵۰۰   نظامي امريكايي و حدود هفت هزار نظامي ناتو مي‌شود، تعيين كرده است. برآورد شده كه امريكا بيش از دو تريليون دلار را در دو دهه گذشته در افغانستان هزينه كرده است؛ برآوردي كه از طريق پروژه هزينه‌هاي جنگ نزد «دانشگاه براون» كه به مستند‌سازي هزينه‌هاي پنهان درگيري‌هاي نظامي امريكا مي‌پردازد، حاصل شده است. مقام‌هاي وزارت دفاع و ديپلمات‌هاي امريكا به آسوشيتدپرس گفته‌اند، اين فرآيند خروج شامل تعطيل كردن پايگاه‌هاي كوچك‌تر در سال گذشته ميلادي نيز بوده است. آنها تاكيد كردند، از زمان اعلام ضرب‌الاجل از سوي بايدن در اواسط آوريل، تنها حدود ۶۰ پرسنل نظامي خاك افغانستان را ترك كرده‌اند. سال گذشته ميلادي تنها سالي بود كه نظاميان امريكايي و ناتو در افغانستان متحمل تلفات نشدند. وزارت دفاع امريكا مي‌گويد كه از سال ۲۰۰۱ دو هزار و ۴۴۲ نظامي امريكايي در اين كشور كشته شده و ۲۰ هزار و ۶۶۶ تن ديگر نيز زخمي شده‌اند.


شايعه ممنوع‌الخروج شدن  برادر وليعهد  عربستان

حساب توييتري «العهد الجديد» نوشت، «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي برادر خود «سلطان بن سلمان» را ممنوع‌الخروج كرده است. به گزارش فارس، اين حساب توييتري در ادامه وضعيت دربار سعودي در روزهاي اخير را بسيار آشفته خواند. از سال ۲۰۱۷ كه بن‌‍ سلمان وليعهد عربستان سعودي شد اين كشور شاهد بازداشت‌هاي مكرر است كه شاهزادگان سعودي از جمله بازداشت‌شدگان هستند. آخرين اين موارد، بازداشت ده‌ها نفر از افراد خانواده سلطنتي در مارس ۲۰۲۰ و ضبط اموال آنها بود. طي سال‌هاي گذشته، گزارش‌هاي منتشر شده از سوي منابع داخلي آگاه و رسانه‌هاي غربي حكايت از آن دارد كه سياست‌ها و اقدامات بن‌سلمان اكثر شاهزادگان را ناراحت كرده و احتمال كودتا عليه او وجود دارد.

 

بازداشت صدها فلسطيني  در قدس اشغالي 

شبكه خبري «ميدان القدس» از تشديد حملات صهيونيست‌ها به قدس و مسجد‌الاقصي به ويژه حادثه يورش به باب‌العمود و دستگيري و تبعيد بيش از ۲۷۰ فلسطيني در ماه ميلادي گذشته (آوريل) خبر داد. به گزارش ايرنا به نقل از اين رسانه، ماه آوريل در حالي شاهد جنايت ترور «اسامه منصور» به همراه همسرش در منطقه «بير نبالا» واقع در شمال غربي قدس بود كه بيش از ۲۷۰ نفر از جمله ۱۵۰ تن در جريان يورش صهيونيست‌ها به باب‌العمود دستگير شدند. صهيونيست‌ها در ماه مبارك رمضان و از ۱۲ روز پيش با يورش به منطقه باب‌العمود و صحن‌هاي مجاور مسجد‌الاقصي، به سمت فلسطينيان روزه‌دار گاز اشك‌آور پرتاب كردند و آنان را مورد ضرب و شتم شديد قرار دادند. در حمله صهيونيست‌ها به باب‌العمود حدود ۴۲۰ نفر از روزه‌داران فلسطيني‌ زخمي و ده‌ها نفر دستگير شدند. بر اساس اين گزارش، بيش از ۳۴۰۰ شهرك‌نشين صهيونيست به مسجد‌الاقصي و دروازه باب‌العمود يورش بردند و حملات در ماه مبارك رمضان افزايش يافت. اشغالگران صهيونيست همچنين پس از دستگيري فلسطيني‌ها، ده‌ها نفر از آنان را از قدس اخراج و خانه‌هاي آنان را نيز تخريب كردند. صهيونيست‌ها همچنين در ماه آوريل، شيخ «عكرمه صبري» رييس و مرجع هيات عالي اسلامي در قدس را به مدت چهار ماه از خروج از منزل منع كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون