• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4920 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۶ ارديبهشت

خبر

نشست سينماگران با رييس قوه قضاييه را منتشر كنيد

در پي حواشي به وجود آمده در ديدار نشست سينماگران با آيت‌الله رييسي، محمدمهدي عسگرپور كارگردان سينما و دبير سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فيلم فجر خواستار انتشار مشروح اين ديدار شد.
او روز گذشته با حضور در برنامه «چاپ اول» شبكه خبر درباره اين نشست گفت: عنوان آن نشست هم‌انديشي سينماگران با مسوولان قوه قضاييه در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي و مفاسد اقتصادي بود. هر نشستي در اين حوزه‌ها بسيار خوب است و در طول اين سال‌ها بخشي از اين نشست‌ها موفقيت‌آميز نبوده اما بخشي موفقيت‌هايي را به همراه داشته است.
او افزود: نهاد صنفي ما، يعني «خانه سينما» دعوت‌كننده اصلي به اين نشست بود. بخش‌هايي از صحبت‌ها از طريق تلويزيون و فضاي مجازي منتشر شد اما درخواست من اين است كه اي‌كاش فضايي ايجاد شود تا تمام صحبت‌هاي آن نشست منتشر شود، نه اينكه به‌ صورت گزينشي بخشي از صحبت‌هاي همكاران ما پخش شود و اصل مطلب به‌گونه‌اي متفاوت از سوي مخاطبان برداشت شود. اگر قرار بر انتشار بود، بايد همه صحبت‌ها پخش مي‌شد چراكه حرف‌هاي خيلي خوبي از سوي همكاران ما مطرح شد كه فضا را براي شكل‌گيري يك هم‌انديشي واقعي فراهم مي‌آورد. عسگرپور در پاسخ به اينكه «درخواست اصلي سينماگران از رييس قوه قضاييه چه بود؟» هم گفت: معمولا در هم‌انديشي‌ها درخواستي به آن صورت مطرح نمي‌شود. برخي دوستان به آسيب‌ها و مفاسدي كه بيشتر با آن درگير هستند، اشاره كردند. آنچه معمولا درخواست فيلمسازان است، آزادي عمل بيشتر براي ورود به اين حوزه‌ها است. مميزي پي‌درپي كه بخشي ممكن است در ارشاد باشد و بخشي شايد در قوه قضاييه و بخشي در نهادهاي ديگري كه امروز زياد هم شده‌اند، اينها سبب مي‌شوند كه فيلمسازي در سينما و حتي برنامه‌سازي در تلويزيون در اين زمينه‌ها كم شود.
دبير سي‌وهشتمين جشنواره جهاني فجر ضمن تشريح جزييات برگزاري آنلاين «بازار فيلم»، درباره اكران فيلم‌ها به ‌صورت فيزيكي در اين رويداد هم توضيح داد: طي يك سال و نيم گذشته، اين تبديل به يك قاعده در رويدادهاي سينمايي شده است كه نمايش فيلم‌ها به ‌صورت فيزيكي محدود به مخاطبان همان كشور محل برگزاري مي‌شود. اگر پروتكل‌ها و شرايط كرونايي تا زمان برگزاري جشنواره جهاني به‌ گونه‌اي باشد كه سينماها بازگشايي شود كه احتمالش زياد هم هست، برنامه اكران ما هم در همان قاعده تعريف مي‌شود. با رعايت پروتكل‌ها فيلم‌ها روي پرده مي‌رود.
او تاكيد كرد: البته امسال دو يا سه سالن روباز هم خواهيم داشت كه تجربه‌اي تازه براي ما محسوب مي‌شود. براي جشنواره‌هاي جهاني اين قانون به عنوان يك پروتكل ثبت شده است كه در دوران برگزاري در شرايط كرونايي بايد از سالن‌هاي روباز هم استفاده كنند. عسگرپور درباره شرايط جشنواره در صورت استمرار وضعيت قرمز كرونايي و عدم بازگشايي سينماها تا خرداد ماه هم گفت: اگر خداي نكرده اين اتفاق رخ دهد، بازهم مانند تجربه‌هاي جهاني كليه اتفاقات مربوط به جشنواره از داوري و ديگر بخش‌ها به‌ صورت مجازي پيگيري مي‌شود و تنها نمايش فيلم‌ها باقي مي‌ماند كه به بازه زماني ديگري موكول مي‌شود. مانند جشنواره برلين كه اصل آن در اواخر بهمن‌ ماه گذشته برگزار شد و نتايج داوري‌ها هم اعلام شد، نمايش فيلم‌ها اما به تيرماه موكول شده است.


خريد اثر بنكسي با ارز ديجيتال

حراجي ساتبيز، هفته آينده اثري از بنكسي، گرافيتي‌كار معروف انگليسي را با گزينه پرداخت با ارزهاي ديجيتال به حراج مي‌گذارد، اين اولين‌بار است كه پاي ارزهاي ديجيتال به دنياي حراج‌هاي ساتبيز باز مي‌شود. ايرنا از روزنامه هنر چاپ لندن نوشت: در آخرين مورد از نفوذ ارزهاي ديجيتال به بازار هنر، حراجي ساتبيز براي اولين‌بار گزينه پرداخت با ارزهاي ديجيتال را براي يك اثر فيزيكي فعال مي‌كند. بر اين اساس، در حراجي هنر معاصر اين حراج‌خانه كه روز ۱۲ مه (۲۲ ارديبهشت) در نيويورك برگزار مي‌شود، براي خريد اثر اعتراضي «عشق در هواست» (۲۰۰۵) از بنكسي، ارز ديجيتال پذيرفته خواهد شد.  ارزش تخميني اين اثر چيزي بين ۳ تا ۵ ميليون دلار برآورد شده است و خريدار مي‌تواند مبلغ نهايي را يا با بيت‌كوين يا با اتر و از طريق اوراق بهادار كوين بيس بپردازد، اما كل اين مبلغ بايد در قالب پول اعتباري پرداخت شود. نقاشي رنگ روغن «عشق در هواست» 
(Love is in the Air) از يك مرد جوان معترض كه به جاي سنگ و كوكتل مولوتف، يك دسته گل به سمت دشمن پرتاب مي‌كند، در كتاب سال ۲۰۰۵ بنكسي به عنوان ديوار و قطعه به تصوير درآمد و به عنوان طرح روي جلد اين كتاب هم انتخاب شد. 
ساتبيز در توضيح تصميم خود براي قبول اين شيوه پرداخت گفت: «با فرستنده اثر همكاري كرديم تا گزينه پرداخت با ارزهاي ديجيتال را براي تابلوي عشق در هواست از بنكسي فعال كنيم. اين كار باعث مي‌شود بنكسي به عنوان يكي از بزرگ‌ترين تحول‌سازان در دنياي هنر با رمزارزها كه از تغييرسازان بزرگ حوزه اقتصاد هستند، در كنار هم قرار گيرند.» متوليان اين حراجي معروف، هدف خود از اين كار را رسيدگي به نياز روزافزون براي ايجاد گزينه و فرصت‌هاي خريد بيشتر براي مشتريان‌شان و پاسخ به تقاضاي بازار عنوان كردند. ساتبيز نخستين‌بار در ماه آوريل (فروردين ۱۴۰۰) با به حراج گذاشتن يك مجموعه ان‌اف‌تي با عنوان 
The Fungible collection، هنر و رمزارزها را با هم پيوند داد. اين حراجي آنلاين موفق بود و در مجموع ۱۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار فروش كرد. ان‌اف‌تي‌ها يا توكن‌هاي‌ غيرقابل معاوضه، مثل امضاهاي ديجيتالي عمل مي‌كنند كه مالكيت يك فرد بر تصاوير ويديوها و ديگر رسانه‌هاي آنلاين را تاييد مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
کارتون
کارتون