• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4921 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ ارديبهشت

خبرخوان

خسارت ۵۰۰   ميليارد  توماني  سيل  به  راه‌هاي كشور

فرهاد مهرياري، مديركل دفتر مديريت بحران و تجهيز ماشين‌آلات و راهدارخانه‌هاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از وارد شدن خسارت ۵۰۰ ميليارد توماني سيل به محورهاي مواصلاتي كشور خبر داد و گفت: از مردم تقاضا مي‌كنيم در شرايط كنوني قبل از انجام هر سفر اضطراري اطلاعات هواشناسي را چك كنند و وارد مسيرهاي كوهستاني و كويري نشوند. او اظهار كرد: در هفته‌هاي اخير بارش‌هاي رگباري ناگهاني بسيار با شدت بالا داشتيم  و همان‌طور كه سازمان هواشناسي پيش‌بيني كرده بود اين‌ بارش‌هاي سريع و زياد سبب وقوع سيلاب در مناطق مختلف شد به گونه‌اي كه برخي از آنها طي دهه‌هاي اخير  بي‌سابقه بوده  است.


چرا  اعتبار  پاسپورت بر  تسهيل تجارت  موثر  است؟

عباس آرگون، نايب‌رييس كميسيون پول و سرمايه اتاق تهران اظهار داشت: در موضوع تجارت مجموعه‌اي زيادي تاثيرگذار هستند كه يكي از آنها اعتبار پاسپورت است. اين‌طور نيست كه همه مشكلات به اين مساله مربوط شود، فاكتورهاي مختلفي دخيل است كه اعتبار پاسپورت هم مي‌تواند يكي از آنها باشد. ولي هر چه روابط و آزادي عمل بيشتري وجود داشته باشد، نتايج بهتري كسب مي‌شود. او در مورد تاثير اعتبار پاسپورت بر تسهيل تجارت اظهار كرد: پاسپورت معتبر مي‌تواند به ارتباطات بين كشورها كمك كند و در مسائلي مانند دانش و تكنولوژي نقل و انتقال به راحتي صورت بگيرد، همين‌طور كه شناخت بهتر مردم از فرهنگ ديگر كشورها را به دنبال دارد. همچنين موجب مي‌شود كه افراد به راحتي براي تحصيل، اشتغال و سرمايه‌گذاري به كشورهاي مختلف سفر كنند. در واقع پاسپورت معتبر مي‌تواند در كشورهاي مختلف فاكتوري باشد كه توسعه پايدار را به دنبال خود داشته باشد. در اين شرايط تجار هم مي‌توانند مراوده داشته و سفر كنند و قطعا در كار آنها  موثر خواهد  بود.


نوسازي ناوگان هوانوردي بسته به برداشته شدن تحريم‌هاست

 در پي از سرگيري مذاكرات ايران با كشورهاي 1+4 در وين براي احياي برجام و پيشرفت‌هاي صورت گرفته در اين زمينه محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي اعلام كرد كه ايرلاين‌ها مكلف به نوسازي ناوگان هستند و آماده‌ايم نسبت به تهيه تسهيلات صندوق توسعه ملي براي كمك به نوسازي ناوگان شركت‌هاي هواپيمايي اقدام كنيم. مقصود اسعدي‌ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي اظهار كرد: نوسازي ناوگان هوانوردي بسته به نتيجه مذاكرات وين و برداشته شدن تحريم‌هاست و همه شركت‌هاي هواپيمايي مترصد اين هستند كه اگر مذاكرات به نتيجه برسد نسبت به نوسازي ناوگان اقدام كنند. وي افزود: در حال حاضر ۱۵۰ فروند هواپيما در كشور داريم كه نياز به تعمير و بهسازي دارند و بعضي از آنها بايد از رده خارج شوند و بر اساس مطالعاتي كه دانشگاه تربيت مدرس انجام داده كشور به ۵۵۰ فروند هواپيما نياز دارد و البته مطالعات انجام شده در دانشگاه اميركبير اين نياز را ۳۶۰ فروند اعلام كرده است كه اميدواريم در هر صورت مذاكرات وين به نتيجه برسد و شركت‌هاي هواپيمايي بتوانند نسبت به نوسازي ناوگا‌ن‌شان  اقدام  كنند.


رنو  در  راه ايران  است؟

مهدي دادفر، دبير انجمن واردكنندگان خودرو درباره حضور رنو در كشور گفت: رنو در بازارهاي خارجي به سمت ورشكستگي پيش رفته است و اين خودروساز تمايل زيادي براي بازگشت به بازار ايران دارد اما بايد ديد كه مذاكرات وين به كجا خواهد رسيد؟ او در ادامه افزود: سياستمداران براي توليد مشترك بايد قواعد بين‌المللي را رعايت كنند، چراكه شريك اصلي خودروسازان اروپايي امريكايي‌ها هستند. بنابراين يكي از پيش‌شرط‌ها براي توليد مشترك با ايران رعايت قوانين بين‌المللي از جمله برداشتن تحريم‌هاي بانكي است.

هشدار بانك مركزي به مردم: از خريد و فروش رمزارزها خودداري كنيد

بانك مركزي در خصوص حضور مردم در بازار رمزارزها گفت: صرافي‌هاي مجاز و بانك‌ها مي‌توانند در چارچوب ضوابط ياد شده نسبت به انجام پرداخت‌هاي ارزي بابت واردات از طريق رمزهاي استخراج‌ شده در داخل كشور اقدام كنند اما معامله و خريد و فروش رمزارزهاي ديگر مجاز  نيست.


شركت‌ها  به  فروش  قسطي  لوازم خانگي  روي  آورده‌اند

محمدحسين اسلاميان در مورد وضعيت بازار لوازم خانگي اظهار كرد: با توجه به تعطيلي صنف از پيش از عيد هنوز افزايش قيمتي در مورد لوازم خانگي رخ نداده است. يك افزايش قيمت 10 تا 15 درصدي از ابتداي سال براي لوازم صوتي و تصويري مانند تلويزيون انجام شده كه به علت افزايش قيمت جهاني پنل وارداتي است. ولي هنوز در مورد لوازم خانگي قيمت‌ها تغيير نكرده است. وي اضافه كرد: كما اينكه با توجه به تعطيلي حدودا دوماهه هيچ تقاضايي نداريم، يعني كارخانه‌ها توليد دارند اما در بازار مشتري وجود ندارد. با توجه به افزايش هزينه دستمزد، تامين اجتماعي و قيمت قطعات به نظر مي‌رسد بين 10 تا 15 درصد افزايش قيمت در لوازم خانگي داشته باشيم. البته اين افزايش قيمت هرساله وجود داشته و ارتباطي با قيمت ارز ندارد. نايب‌رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي اظهار داشت: بسياري از شركت‌ها و فروشنده‌ها رو به فروش اقساطي آورده‌اند. بعضي كارخانه‌ها با يك‌سري از بانك‌ها قرارداد دارند تا به متقاضيان تسهيلات  داده  و  به كارخانه  معرفي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون