• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4921 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ ارديبهشت

پيروز حناچي شهردار تهران در ميزگرد مجازي دركلاب‌هاوس:

بزرگ‌ترين پروژه اين دوره شهرنفروشي بود

گروه اجتماعي

پيروز حناچي در ميزگرد مجازي «ذره‌بين» كه با حضور تعدادي از خبرنگاران و كارشناسان حوزه شهر در بستر فضاي مجازي(كلاب هاوس) برگزار شد در پاسخ به پرسش نمايندگان رسانه‌ها از آلودگي و ترافيك تا اجراي طرح‌هاي محله‌اي، جلوگيري از تخريب باغات، بازپس‌گيري فضاها و عرصه‌هاي عمومي شهر به سود شهروندان، تخلفات و اقدامات بي‌ضابطه‌اي كه خارج از قوانين و برنامه‌هاي بالادستي اجرا شدند و... صحبت كرد.

شهرداري؛ يكي از آخرين دستگاه‌هاي مسوول  در آلودگي ‌هوا
شهردار تهران ابتدا در پاسخ به پرسشي درباره آلودگي هواي تهران گفت: براساس نظرسنجي‌هايي كه از شهروندان شده، ترافيك و آلودگي هوا دو مشكل عمده‌اي است كه همواره مردم تهران از آن گلايه دارند. در شهريور ۹۶ و در آغاز اين دوره مديريت شهري، اولين نكته‌اي كه مردم به آن اشاره كرده بودند همين آلودگي هوا بود. اين نشان مي‌دهد كه آلودگي هوا موضوعي حاكميتي است و حل آن به برنامه‌ريزي همه‌ جانبه نياز دارد.

بزرگ‌ترين پروژه اين دوره شهرنفروشي بود
حناچي با اشاره به اينكه خوشبختانه برنامه‌هايي مصوب و تبديل به قانون شده است، خاطرنشان كرد: طبق مصوبات هيات وزيران در موضوع آلودگي هوا ۱۸ دستگاه درگير هستند. اتفاقا شهرداري تهران جزو آخرين دستگاه‌هاي مسوول در موضوع آلودگي هواست. وزارتخانه‌هاي حاكميتي، سازمان محيط‌زيست، وزارت ‌كشور، وزارت صنايع و وزارت نفت در اين زمينه نقش مستقيم دارند. كيفيت سوخت و خودروها هم در ميزان آلودگي هوا تاثيرگذار است. اين مشكل بسياري از كشورهاست كه حل آن چاره دارد. شهرهاي بزرگي در دنيا از چالش آلودگي هوا عبور كرده‌اند. حناچي ادامه داد: توسعه حمل‌ و نقل عمومي، استفاده از وسايل نقليه پاك و از ابزارهاي حاكميتي محدود‌كننده مثل طرح ترافيك و... سياست‌هاي عمومي است كه معمولا در همه كلانشهرها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در كشور ما هم طرح LEZ ايجاد و محدوديت‌هاي ترافيكي در تهران جزو برنامه‌هاي ماست.

تخلفات اين دوره را به آينده موكول نكرديم
شهردار تهران در پاسخ به سوال ديگري درباره تخلف شهرداران دو منطقه گفت: جلساتي در عالي‌ترين سطوح دستگاه‌هاي نظارتي براي اين دو مدير تشكيل شد. خوشحاليم كه اگر تخلفي هم در اين دوره صورت گرفته، خودمان با آن برخورد كرديم و به تاريخ احاله نشده است.
حناچي درباره توييتي كه هفته گذشته در صفحه شخصي‌اش مبني بر عذرخواهي از مردم تهران منتشر كرده بود، توضيح داد: اين توييت در پاسخ به شيطنت يكي از رسانه‌ها بود. آقاي هاشمي هفته گذشته گزارشي از اقداماتي كه در شورا و شهرداري انجام شده، داده بود و از مردم تهران به واسطه اقداماتي كه ما مي‌خواستيم اما هنوز نتوانستيم انجام دهيم، عذرخواهي كرده بود. اما يك رسانه اين موضوع را به شكل غيراخلاقي طوري تعبير كرده بود كه گويا رييس شوراي شهر از كم كاري من از مردم تهران عذرخواهي كرده بود. به همين خاطر من در توييتر واكنش نشان دادم و بيان كردم كه ما اِبايي نداريم بابت كارهايي كه مي‌خواستيم انجام دهيم اما به هر دليلي نشده از مردم تهران عذرخواهي كنيم.

بدهي‌ها مدام كنتور مي‌اندازد
شهردار تهران درباره شرايطي كه شهرداري را تحويل گرفت، گفت: ما در ابتداي دوره حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان به بانك شهر بدهي داشتيم. بدهي بانكي هم ثابت نيست و سود به آن تعلق مي‌گيرد. ميزان بدهي‌هاي‌مان در حال تغيير است. آنجايي كه تسويه مي‌كنيم؛ كاسته مي‌شود. آنهايي كه دفاع مي‌كنيم يا در محاكم موفق مي‌شويم، كاسته مي‌شود. برآورد ميزان تعهداتي كه اعم از بانك‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها و محاكم داريم حدود ۵۰ هزار ميليارد تومان است كه اين رقم به شكل روزانه هم درحال كنتور انداختن است. طبيعتا ما بخشي از آن را تسويه مي‌كنيم كه بتوانيم از تسهيلات جديد استفاده كنيم. به ‌طور خلاصه برخورد با رانت و فساد و پيگيري پرونده‌هاي اقتصادي كه لايه به لايه در دور‌ه‌هاي مختلف تغيير كرده، زمان‌بر است و انرژي زيادي را مي‌گيرد اما درحال پيگيري است.

خرج پول شهر براي هزينه‌هاي جاري
شهردار تهران درباره درآمدهاي پايدار شهرداري هم كه موضوع سوال نماينده يكي ديگر از رسانه‌ها بود، تصريح كرد: من از سال ۱۳۷۶ به بعد هم جزو كساني بودم كه نقد جدي بر شيوه اداره شهر داشتم. اينكه ما شهر و فضاهاي شهري را خارج از برنامه بفروشيم و درآمدهاي آن را براي مسائل جاري يا بي‌انضباطي شهر خرج كرده و مشكلات ناشي از آن را به آينده موكول كنيم، شيوه‌اي بود كه من از ابتدا به آن نقد جدي داشتم. ادبيات و ترمينولوژي منابع پايدار شهر همان موقع پايه‌گذاري شد.

 حناچي: ننگ اينكه بگويند كار نكرده‌اي را مي‌پذيرم اما زير بار كار نادرست نمي‌روم
او ادامه داد: آخرين جلسه كميسيون زيربنايي دولت اصلاحات به مبحث «منابع مالي پايدار» پرداخت اما به نتيجه نرسيد. دولت احمدي‌نژاد هم آن را تاييد نكرد تا در دولت آقاي روحاني به مجلس قبل رفت كه همزمان با آخرين جلسات بود و ابلاغ نشد. الان خوشبختانه در كميسيون‌هاي مجلس مطرح است و اميدواريم كه راي بياورد. موضوع همه شهرداري‌ها در اين ميان مطرح است. به اين معنا كه شهرداري بايد با هزينه‌هاي مالياتي، عوارض نوسازي و خدمات هزينه‌هاي جاري را تامين كند و مايملك و ارزش‌هاي شهر را براي اين كارها نفروشند. همان طور كه آقاي هاشمي رييس شوراي شهر گفتند، بزرگ‌ترين پروژه اين دوره مديريت شهري «شهر نفروشي» است.
اگر به جايي برخورد كنيم كه در منافع شهرداري دخل و تصرفي صورت گرفته باشد، وظيفه داريم گزارش و پيگيري كنيم.

مگاپروژه‌هايي از جنس عدالت اجتماعي
حناچي اضافه كرد: خودمان سخت گرفتيم، مي‌توانستيم بدون توجه به مواردي همچون ذخاير آينده شهر و مسائل زيست محيطي پا را روي گاز بگذاريم. افتخار مي‌كنيم به اين موضوع كه ما به تعريف مجدد كار در شهر نياز داريم. من بار ديگر تاكيد مي‌كنم كه مگاپروژه‌هاي ما از جنس توسعه قلمرو عمومي، عدالت اجتماعي، ارزان‌تر اداره كردن شهر، ايجاد نشاط و سرزندگي با حداقل هزينه و مشاركت اجتماعي است. موضوع محله‌محوري و ۲ هزار ميليارد توماني كه در بودجه ۹۹ براي محله‌محوري در نظر گرفتيم از همين جنس است.

خروج منابع از شهرداري به نفع يك خيريه
او در ادامه اين جلسه پرسش و پاسخ كه در بستر فضاي مجازي(كلاب‌هاوس) برگزار شد، درباره اقداماتي كه با عنوان خيريه انجام شده است، تصريح كرد: در مورد بيمارستان خيريه، ما يعني شهرداري و شوراي شهر مدعي هستيم. اموال از شهرداري تهران به طرق مختلف خارج شده كه بايد تعيين تكليف شود. درست است كه شهرداري تهران به استناد به بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداري‌ها اجازه كمك به خيريه‌ها را دارد اما اين كار بايد شفاف و بدون پرده‌پوشي باشد تا به نام كار خير اتفاقات ديگري رخ ندهد.
حناچي ادامه داد: مي‌دانيم بخش عمده‌اي از منابع، ابنيه و املاك به نفع اين خيريه خارج شده است. بايد بررسي‌هاي كامل‌تر صورت گيرد. خيلي از پرونده‌هاي مربوط به تخلفات اداري مورد بررسي قرار گرفته و حتي مديران حاضر نيز مورد بحث قرار گرفته و راي براي آنها صادر شده است. تخلفات را در اين دوره جدي تعقيب مي‌كنيم.

درخواست فسادانگيز از شهردار
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به پرسش‌هاي يكي از رسانه‌هاي منتقد كه معتقد بود، حناچي و تيم مديريتي شهرداري با رسانه‌هاي منتقد رفتار متناقض دارند، گفت: همين كه دوستان مخالف هم در اين جلسه حضور دارند و اتفاقا سوال هم مي‌پرسند، نقض غرض شماست. در مورد اينكه رسانه‌اي قبل از انتشار خبري تقاضاي مذاكره داشته باشد، بودار و هر گونه مذاكره‌اي فسادبر‌انگيز است.
حناچي ادامه داد: گزارش من به اعضاي شورا اين بود كه نهادي براي انتشار خبر، تقاضاي مذاكره دارد كه من قبول ندارم. به هر ترتيب افتخار من اين است كه ما با فساد در دوره خودمان برخورد مي‌كنيم و اين برخورد را به دوره بعد ‌واگذار نمي‌كنيم.
او به خبر واكسيناسيون مديران هم اشاره كرد و افزود: اين موضوع را بررسي كرديم و متوجه شديم كه اعتراض وارد است و نيازي نيست كه با رسانه منتشركننده خبر مذاكره‌اي صورت بگيرد. براي همين هم خودمان فورا برخورد كرديم و فرداي آن روز توييت زدم و به اعضاي شورا هم اطلاع‌رساني شد.

عزل ۳ رييس ناحيه و ۳ معاون در ماجراي واكسيناسيون
شهردار تهران درباره ماجراي تخلف برخي مديران در جريان واكسيناسيون پاكبانان گفت: در اين جريان ۳ رييس ناحيه و ۳ معاون بلافاصله عزل شدند. اما ايرادي كه در بخش واكسيناسيون كرونا براي كاركنان شهرداري بر ما وارد است، ابلاغ نشدن پروتكل بود. به عنوان مثال بحث پسماند براي بخش‌هاي مختلف پسماند تعريف مناسبي نشده بود. حالا هم اطلاعات افراد واكسيناسيون شده در سايت شفاف منتشر شد و تنها نام آنها به دليل پروتكل‌هاي وزارت بهداشت منتشر نشد اما اطلاعات و اسامي در اختيار ما قرار دارد.

زير بار كارهاي غيركارشناسي نمي‌روم
شهردار تهران درباره تخلفات صورت گرفته در زمينه صدور پروانه گفت: در بعضي سال‌ها حتي تا ۲۵ ميليون متر مربع پروانه ساختماني هم صادر كرده‌اند كه اين رقم معادل يك شهر ۸۰۰ هزار نفره است.
حناچي با بيان اينكه اين كار كارشناسي نيست، خاطرنشان كرد: من ننگ اينكه بگويند كار نكرده‌اي را مي‌پذيرم ولي زير بار كارهاي غيركارشناسي نمي‌روم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون