• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4923 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت

صربستاني گرجي‌الاصل معادلات ايران و روسيه را به هم ريخت

شش منهاي يك در كشتي فرنگي

در رقابت‌هاي جهاني كشتي فرنگي بلغارستان كه آخرين مرحله گزينشي المپيك به حساب مي‌آمد، ناصر عليزاده نماينده وزن ۸۷ كيلوگرم ايران روي تشك رفت. عليزاده دارنده دو طلاي آسيا در حالي وارد اين رقابت‌ها شد كه كشتي فرنگي ايران تا پيش از اين مسابقات در ۵ وزن سهميه المپيك را كسب كرده بود. با اين حال نماينده كشورمان بعد از دو برد در مرحله يك چهارم نهايي شكست خورد تا ايران با ۵ سهميه در المپيك توكيو حاضر شود. 
عليزاده در بلغارستان ابتدا مقابل رومن بتچارت كشتي‌گير سوييسي قرار گرفت و با حساب ۶ بر صفر پيروز شد. نماينده ايران در دومين مبارزه ماستو سومي ژاپني را با حساب يك بر يك شكست داد و راهي مرحله يك چهارم نهايي شد. عليزاده در اين مرحله مقابل زورابي داتوناشويلي كشتي‌گير گرجستاني‌الاصل از صربستان و دارنده مدال طلاي قهرماني اروپا در سال ۲۰۲۱ به روي تشك رفت و در نهايت با نتيجه يك بر يك شكست خورد و به جدول بازنده‌ها رفت. هرچند با صعود داتوناشويلي به فينال عليزاده به جدول شانس مجدد رفت اما سهميه را از دست داد چرا كه تنها فيناليست‌هاي اين رقابت‌ها جواز حضور در المپيك را به دست آوردند. به اين ترتيب تيم ايران با همان ۵ سهميه‌اي كه از مسابقات قبلي به دست آورده بود راهي توكيو خواهد شد.  عادل بالي‌تبار مربي عليزاده در ايران درباره ناكامي ناصر عليزاده فرنگي‌كار وزن ۸۷ كيلوگرم ايران در كسب سهميه المپيك توكيو به ايسنا گفت: «به اعتقاد من ناصر عليزاده خودش كم‌كاري كرد و شكست خورد. داور ۲ مرتبه به حريفش اخطار داد و او در خاك عليزاده نشست اما واقعا نمي‌دانم او چرا قدر اين ۲ فرصت را ندانست و حريفش را بارانداز نكرد.» مربي ناصر عليزاده ادامه داد: «مبارزه را ديدم و به نظر من كشتي‌گير صرب حريفي نبود كه فن نخورد. عليزاده به همه فن مي‌زد اما نمي‌دانم چرا به اين شكل كشتي گرفت.» وي درباره احتياط زياد عليزاده در اين مبارزه و نزديك نشدن به حريفش برخلاف مبارزه‌هايش در قهرماني آسيا گفت: «فكر مي‌كنم از آنجا كه حريفش خوب كول انداز مي‌زد، مي‌ترسيد به او نزديك شود تا مبادا فن بخورد. به نظر من او به همين دليل با حريف قاطي نشد. من هنوز موفق نشده‌ام با او حرف بزنم و نمي‌دانم چراآنقدر از حريفش فاصله مي‌گرفت. او اصلا طوري كشتي گرفت كه همه ما از اين شكست به هم ريختيم.»
نكته جالب در مورد مسابقات وزن ۸۷ كيلوگرم در بلغارستان اين بود كه كشتي‌گير گرجي‌الاصل صربستان باعث شد روسيه هم همانند ايران با تركيب ناقص راهي توكيو شود. داتوناشويلي بعد از بردن عليزاده در نيمه نهايي مقابل حريف عنوان‌دار روس باز هم با نتيجه يك بر يك به برتري رسيد. اين حريف روس كسي نبود جز داويت چاكوتادزه دارنده مدال طلاي المپيك ۲۰۱۶ از روسيه. 
رقابت‌هاي كشتي بلغارستان علاوه بر حذف عليزاده و چاكوتادزه شگفتي‌هاي ديگري هم داشت. متهان باشار قهرمان دو دوره جهان در وزن ۸۷ كيلوگرم از تركيه، ايوو آنگلوف قهرمان بلغاري وزن ۶۰ كيلوگرم، آلمات كبيسبايف قزاق دارنده مدال‌هاي نقره و برنز جهان در وزن 67 كيلوگرم، رسول چونايف قهرمان جهان در وزن 67 كيلوگرم از آذربايجان، كيم هيون وو كره‌اي قهرمان المپيك و جهان در وزن 77 كيلوگرم، ويكتور نمس صرب قهرمان جهان در وزن 77 كيلوگرم، ملونين نومونوي قهرمان جهان در وزن 97 كيلوگرم از فرانسه، آدام كون دارنده مدال نقره جهان در وزن 130 كيلوگرم از امريكا در اين رقابت‌ها ناكام بودند.
در پايان مسابقات بلغارستان كه آخرين فرصت گزينشي المپيك توكيو به حساب مي‌آمد مشخص شد تنها كشور كوبا موفق شده هر ۶ سهميه ممكن را كسب كند! با توجه به اينكه در هر وزن رقابت‌هاي المپيكي تنها ۱۶ نماينده حضور خواهند داشت، رقابت‌هاي گزينشي امسال بسيار سخت و طاقت‌فرسا بود به‌طوري كه ايران، روسيه و امريكا نتوانستند سهميه‌هاي كامل را كسب كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون