• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4923 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت

مدير پروژه حفاظت از ميش‌مرغ خبر داد

آغاز برنامه مديريت سگ‌ها در زيستگاه «ميش ‌مرغ»

مدير پروژه حفاظت مشاركتي از ميش‌مرغ در دشت سوتاو بوكان از آغاز برنامه مديريت سگ‌هاي ولگرد در زيستگاه گونه در معرض انقراض ميش‌مرغ خبر داد. مهدي نبي‌يان با بيان اينكه «سگ‌هاي ولگرد يكي از تهديدهاي ميش‌مرغ خصوصا در فصل زادآوري 
اين گونه محسوب مي‌شوند» گفت: با همكاري اداره حفاظت محيط‌زيست، شهرداري و فعالان محيط‌زيست شهرستان بوكان برنامه‌اي براي زنده‌گيري و انتقال سگ‌هاي ولگرد در حاشيه پناهگاه حيات‌وحش حماميان و دشت سوتاو آغاز شد. او افزود: با توافقي كه صورت گرفت، قرار بر اين شد تا سگ‌هاي ولگرد حاشيه زيستگاه ميش‌مرغ جمع‌آوري شوند و پس از انتقال به مركز نگهداري سگ‌هاي ولگرد، عقيم‌سازي و انجام اقدامات دامپزشكي در آنجا نگهداري شوند. به گفته نبي‌يان، سگ‌هاي ولگرد و بلاصاحب (رهاشده) يكي از تهديدهاي گونه ميش‌مرغ محسوب مي‌شوند، چراكه با آغاز فصل زادآوري اين گونه، سگ‌ها مي‌توانند از تخم يا جوجه ميش‌مرغ‌ها تغذيه كنند. اين كارشناس محيط‌زيست همچنين تصريح كرد: يكي از كانون‌هاي مهم سگ‌هاي ولگرد در حاشيه زيستگاه ميش‌مرغ، مركز دفن زباله شهرستان بوكان است كه در مجاورت دشت سوتاو قرار دارد. در جلساتي كه چند روز قبل در شهر بوكان در اين خصوص انجام گرفت، شهرداري و اداره محيط‌زيست بوكان توافق كردند كه شهرداري نسبت به جمع‌آوري و انتقال تمامي سگ‌هاي موجود در مركز دفع زباله اقدام كند. همچنين نسبت به ترميم حصار اين مركز جهت جلوگيري از ورود و خروج سگ‌ها اقدام عاجل صورت گيرد. او ادامه داد: عدم مديريت صحيح محل‌هاي دفن زباله، رها شدن سگ‌هاي گله و غذا رساني بدون كنترل به سگ‌هاي ولگرد در حاشيه زيستگاه‌ها، مهم‌ترين دلايل افزايش جمعيت سگ‌ها در زيستگاه‌هاي طبيعي هستند كه همين افزايش جمعيت سگ‌ها به عنوان يك گوشتخوار بزرگ جثه، باعث آسيب به جمعيت گونه‌هاي حيات‌وحش مي‌شود. مدير پروژه حفاظت از ميش‌مرغ همچنين از آغاز زنده‌گيري سگ‌ها در حاشيه زيستگاه ميش‌مرغ خبر داد و گفت: در هفته گذشته نيز عمليات زنده‌گيري و انتقال 26 سگ ولگرد و يك سگ بلاصاحب طي همكاري شهرداري، انجمن حامي حيوانات «به‌شدار» و انجمن محيط زيستي «ژين‌بانان بوكان» زيرنظر اداره حفاظت محيط‌زيست بوكان انجام گرفت و اين سگ‌ها به مركز نگهداري سگ‌هاي ولگرد شهرستان بوكان منتقل شدند. او ادامه داد: اين عمليات طي دو روز در حاشيه دشت سوتاو و محدوده روستاي شيخلر انجام شد و عمليات براي زنده‌گيري سگ‌ها در حاشيه ساير زيستگاه‌هاي اطراف پناهگاه حيات‌وحش سوتاوو و حماميان كماكان ادامه دارد.
نبي‌يان با بيان اينكه «مذاكراتي با دامداران منطقه براي كاهش تعداد سگ‌ها در گله‌هاي دام نيز انجام شد» تصريح كرد: دامداران منطقه به ما گفتند كه از تاثير حضور سگ در زيستگاه‌ها بر جمعيت ميش‌مرغ خبر نداشتند و به همين خاطر توافق بر اين شد كه سگ‌هاي همراه گله‌هاي دام را به حداقل كاهش دهند و علاوه بر اين، حين چراي دام، سگ‌هاي گله را براي جلوگيري از پرسه زدن در مزارع گندم و ريسك كشف آشيانه ميش مرغ‌ها و تغذيه از تخم‌ها و جوجه‌هاي  آنها  كنترل  كنند. 
ميش‌مرغ پرنده‌اي بزرگ جثه است كه تنها كمتر از ۴۰ فرد از آن در ايران باقي مانده است. اين پرنده كه سنگين‌وزن‌ترين پرنده با قابليت پرواز در جهان است، در ايران به دو شكل بومي و مهاجر مشاهده مي‌شود. جمعيت بومي اين پرنده تنها محدود به زيستگاه‌هاي شهرستان بوكان در استان آذربايجان غربي است و علاوه بر اين، در بعضي سال‌ها پرندگاني به صورت انفرادي در پناهگاه حيات‌وحش ميانكاله و پارك ملي بوجاق مشاهده شده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون