• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4924 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت

«جبهه اصلاحات ايران» سازوكار معرفي كانديداي واحد را مشخص مي‌كند

14 اصلاح‌طلب براي يكي

سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري ايران حدود يك ماه ديگر در شرايطي برگزار مي‌شود كه در اين دوره و در پي ابلاغي مصوبه اخير شوراي نگهبان و معيارهاي جديد اعلام شده براي نظارت استصوابي نه تنها ميدان رقابت براي حضور نمايندگان همه جريان‌هاي سياسي محدودتر شده بلكه فضا براي اصلاح‌طلبان كه تقريبا در هر دوره با تنگ‌نظري‌هاي ناظران بر انتخابات مواجه بوده‌اند، تنگ‌تر از گذشته شده اما اين مهم سبب شده كه آنان با برنامه‌اي مشخص و روشن پا در ميدان رقابت بگذارند. با اين همه اما آنچه محتمل است اين است كه تعيين تكليف نهايي اصلاحات و گزينه نهايي آنان به بعد از اعلام نتايج بررسي صلاحيت‌ كانديداها موكول خواهد شد و تا آن زمان حداقل اصلاح‌طلبان بايد كانديداهاي اصلي خود را شناخته باشند؛ مساله‌اي كه همچنان محقق نشده ولي سازوكار مدون در «جبهه اصلاحات ايران» اين اميد را ايجاد كرده كه آنان طي روزهاي پيش‌رو به گزينه نهايي‌شان برسند. اميدي كه با حضور چهره‌اي چون اسحاق جهانگيري، معاون اول دولت‌هاي تحت مديريت حسن روحاني كه ظاهرا ازجمله مهم‌ترين گزينه‌هاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌روست، دوچندان شده است؛ هرچند او ديگر همچون 4 سال پيش محبوب عموم جامعه نيست و پايگاه راي چندان مناسبي ندارد. آن‌ هم درحالي كه مجموعه اصلاحات با اين معضل روبه‌روست و پايگاه راي خود را در آستانه انتخابات مردد مي‌بيند.
در اين ميان اصلاح‌طلبان كه حدود يك هفته پيش از 14 گزينه پيشنهادي خود رونمايي كردند اين مدت مشغول بررسي برنامه اين 12 مرد و 2 زن اصلاح‌طلب بودند و حالا اين ‌طور كه پيداست به جز ظريف كه نفر اول اين فهرست بود و ظاهرا به هيچ‌وجه حاضر به ورود نشده و البته عارف، دست‌كم با ديگر گزينه‌ها تشكيل جلسه داده است.
حضور اسحاق جهانگيري در نشست اخير «جبهه اصلاحات ايران» ظهر نوزدهم ارديبهشت‌ ماه اتفاق افتاد ولي انتشار خبر آن به روز گذشته موكول شد. معاون اول رييس‌جمهوري اگرچه ابتدا ترديدهايي بر سر حضور يا عدم‌ حضور در اين نشست داشت ولي درنهايت در جمع اصلاح‌طلبان حاضر شد تا عزم خود براي كانديداتوري در انتخابات را به نمايش بگذارد. انتظار آن بود كه در اين نشست برنامه‌هاي جهانگيري مورد بررسي قرار گيرد ولي از قرار معلوم اين اتفاق با توجه به جلسه آقاي معاون اول در دولت رخ نداده و فراتر از آن چنانكه حسن رسولي ازجمله اعضاي «جبهه اصلاحات ايران» به پايگاه خبري مدارا گفت، جهانگيري اگرچه در جلسه مجمع حضور داشت ولي وقت نشد كه برنامه انتخاباتي‌اش را ارايه بدهد. البته آذر منصوري، سخنگوي «جبهه اصلاحات ايران» نيز در اظهاراتي جداگانه به ايلنا گفته كه «جهانگيري در اين جلسه گفت هنوز تصميمي نگرفته‌ و تابع تصميم جمعي اصلاح‌طلبان است.» اينكه جهانگيري چرا به ‌رغم آنكه هنوز به تصميم نهايي نرسيده در نشست اصلاح‌طلبان حاضر شده، پرسشي است بي‌پاسخ ولي به نظر مي‌رسد او در حال سنجش شرايط است و احتمالا پيش از نام‌نويسي در انتخابات نيز نشست ديگري را با اصلاح‌طلبان برگزار كند.
اين بلاتكليفي اما مختص جهانگيري نيست. سوي ديگر ميدان محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد مجلس دهم نيز قرار دارد. عارف كه پس از مجلس دهم كمتر ظهور و بروز سياسي داشته حالا در شرايطي خود را براي انتخابات آماده مي‌كند كه هنوز برنامه‌اش را به «جبهه اصلاحات ايران» ارايه نداده است. در اين ميان اگرچه عدم ارايه برنامه از سوي برخي «تك‌روي عارف» برداشت شده اما مدير روابط عمومي بنياد اميد ايرانيان با رد اين ادعا به ايسنا گفته است:«براي بحث انتخابات برنامه بايد وقتي اعلام شود كه فرد اعلام كانديداتوري كرده باشد. عارف تا اين لحظه اعلام كانديداتوري نكرده است و هر زمان اعلام كند مطمئنا برنامه‌هايش با رويكرد وحدت و همگرايي براي افكار عمومي از جمله اصلاح‌طلبان بازگو شده و ارايه داده مي‌شود.»
اگر عارف و جهانگيري نمي‌دانند تكليف‌شان در انتخابات پيش‌رو چيست، محسن مهرعليزاده اما خود را در قامت يكي از مدعيان پاستور 1400 معرفي كرده است. او كه دو روز پيش بار ديگر اعلام كانديداتوري كرد،  همزمان با حمايت حزب اراده ملت نيز مواجه شد. تشكيلاتي كه پيش‌تر از قول دبيركلش اعلام شده بود كه بر انتخابات شوراها متمركز است و بناي معرفي كانديداي حزبي در انتخابات رياست‌جمهوري و حتي در سطح رقابت دروني اصلاح‌طلبان ندارد. اما برخلاف اراده ملت كه حالا ظاهرا به گزينه نهايي خود رسيده، كارگزاران كه ازجمله احزاب تاثيرگذار و البته ميانه‌رو اصلاح‌طلبان به شمار مي‌رود هنوز موفق به تعيين تكليف گزينه نهايي خود نشده و ترجيح داده گزينه‌هاي پيشنهادي خود را به «جبهه اصلاحات ايران» معرفي كند تا پس از بررسي همه جوانب همراه با ديگر اصلاح‌طلبان به گزينه‌اي برسند. غلامحسين كرباسچي در همين راستا به خبرگزاري تسنيم گفته است:«حزب كارگزاران 5 نفر را به عنوان كانديدا به اصلاحات معرفي كرده است. در جبهه اصلاحات ۱۴ نفر از طرف احزاب مختلف معرفي شدند و در نهايت حزب نيز 5 نفر را معرفي كرده است.» جالب آنكه او تاكيد كرده كه 5 گزينه مدنظر اين حزب هنوز حضور خود را رسما اعلام نكرده‌اند اما با اقبال اعضاي اين حزب مواجه شده‌اند. كرباسچي در همين راستا گفته است:«اعلام آمادگي اين افراد براي حزب كاملا مشخص نيست اما چون بحث‌شان مطرح بوده است مطرح شدند؛ آقايان ظريف، محسن هاشمي، جهانگيري، پزشكيان و شريعتمداري از افرادي هستند كه براي شركت در انتخابات آمادگي دارند اما غير از آقاي پزشكيان هنوز هيچ‌كدام به‌ طور رسمي اعلام حضور در انتخابات نكرده است».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون