• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4924 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت

اصولگرايان در آستانه آغاز روند نام‌نويسي كانديداها بيش از هر زمان به اجماع اميدوارند

رييسي در مسير رياست؟

چشم اميدشان به كانديدايي است كه يك‌بار شانسش را در ارديبهشت‌ماه ۹۶ امتحان كرده است. سيدِ روحاني، با رزومه تماما قضايي و گرايش اصولگرايي كه وقتي به عنوان رييس دستگاه قضا منصوب شد، حتي برخي اصلاح‌طلبان نيز از حضورش به وجد آمدند. اين روزها همه‌ جا صحبت از سيد ابراهيم رييسي، رييس دستگاه قضاست و به نظر مي‌رسد كه آمدن يا نيامدن او معادلات انتخابات را دستخوش تغييرات جدي خواهد كرد. از يكي، دو روز پيش خبري غيررسمي در فضاي رسانه‌اي و مجازي پيچيد كه رييس قوه مقننه براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ اذن رهبري را دريافت كرده و قرار است پس از سفر به همدان، اعلام كانديداتوري كند و در نهايت روز عيد فطر براي نام‌نويسي به وزارت كشور برود. اين خبر ديروز از سوي سيدحسين نقوي‌حسيني، نماينده اصولگراي ادوار پيشين مجلس تاييد شد. نقوي‌حسيني به خبرگزاري برنا گفت كه عزم رييسي براي ورود به انتخابات جزم است و احتمالا «به جهت سيادتش» در روز عيد فطر اعلام كانديداتوري كرده و روز جمعه به وزارت كشور خواهد رفت. او همچنين در پاسخ به اينكه آيا رييسي براي ورود به انتخابات اذن رهبري را دارد نيز اذعان كرد كه گرچه رهبري نفيا يا اثباتا در زمينه ورود كانديداها به انتخابات اظهارنظر نمي‌كنند اما اگر اراده رييسي بر آمدن است، به اين معناست كه مقدماتش نيز فراهم شده‌ و چون رييس قوه قضاييه است، هماهنگي‌ها صورت گرفته است. جالب آنكه خبر انتخاب نيكزاد به عنوان رييس ستاد رييسي يك روز پيش از تاييد خبر كانديداتوري او شنيده شد اما عليرضا اقبال مشاور نايب‌رييس كنوني مجلس رياست نيكزاد بر ستاد رييسي را به صورت قطعي تكذيب نكرد. هرچند او گفت كه «باتوجه به نزديكي زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري، نيكزاد به همراه گروه‌هاي كارشناسي در حال بررسي شرايط براي اين موضوع است. در روزهاي آينده و با آغاز نام‌نويسي كانديداها بسياري از اين شايعات به پايان خواهد رسيد و صحنه انتخابات روشن‌تر خواهد شد.»
با آمدن رييسي معادلات در جريان اصولگرايي حتما با تحولات جدي مواجه خواهد بود. از سعيد جليلي و محسن رضايي و رستم قاسمي تا سعيد محمد و علي نيكزاد و قاضي‌زاده‌ هاشمي و بسياري ديگر از كانديداهاي اصولگرا پس از آمدن رييسي بايد انتخاب كنند كه در صحنه خواهند ماند يا به نفع او كنار مي‌روند. نقوي‌حسيني كه در انتخابات رياست‌جمهوري 92 رييس ستاد تهران سعيد جليلي بود، معتقد است از آنجا كه نيكزاد رييس ستاد رييسي در سال ۹۶ بوده، همچنين سعيد جليلي با آمدن رييسي، همچنان كنار او خواهند ايستاد.  علاوه بر اين جبهه پايداري نيز به عنوان ساز ناكوك اصولگرايان نيز منتظر است تا تكليف رييسي مشخص شود. نقوي‌حسيني گفته اگر رييسي نيايد سعيد جليلي كانديداي پايداري است. آن‌ هم در شرايطي كه صادق محصولي در مصاحبه‌اي تفصيلي با خبرگزاري فارس كه ديروز منتشر شد، گفته قوه مجريه اهميت اين را دارد كه رييسي قوه قضاييه را ترك كند؛ محصولي كه علاوه بر دبيركلي جبهه پايداري، به عنوان يكي از مهم‌ترين حاميان مالي پايداري‌ها نيز شناخته مي‌شود، همچنين معتقد است كه پايداري‌ها نظر مثبتي روي رييسي دارند اما اگر او وارد انتخابات نشود پايداري گزينه جايگزين دارد، گزينه‌اي كه محصولي از همين حالا مي‌داند احتمال وحدت اصولگرايان روي گزينه‌ آنها چندان زياد نيست.
علاوه بر محصولي، ديروز منوچهر متكي، سخنگوي جبهه شوراي وحدت نيز در مصاحبه با خبرگزاري برنا از افزايش احتمال حضور رييسي در انتخابات و تمايل شوراي وحدت به حمايت از رييسي گفت. او گفته كه امروز بيش از هر زمان ديگري احتمال آمدن رييسي وجود دارد. او هم معتقد است كه حضور رييسي مي‌تواند اصولگرايان را به اجماع برساند اما نيامدن او مسير را دشوار مي‌كند. با اين حال متكي معتقد است كه وحدت غيرممكن نيست. در ميان نماينده‌هاي اصولگراي مجلس يازدهم نيز كم نيستند كساني كه معتقدند رييسي تنها راه پيش‌روي اصولگرايان در انتخابات خرداد امسال است كما اينكه بيش از ۲۰۰ نفر خطاب به رييس دستگاه قضا نامه نوشته و از او خواستند در انتخابات شركت كند. اردشير مطهري، نماينده اصولگراي اين روزهاي مردم گرمسار در مجلس در گفت‌وگويي با خبرگزاري تسنيم تاكيد كرده كه رييسي در جريان اصولگرايي، شيخوخيت دارد و اگر به انتخابات وارد نشود اين جريان سياسي دچار از هم گسستگي خواهد شد. همچنين محمد سبزي، نماينده ساوه و زرنديه در مجلس نيز به ايسنا گفته است: «تنها چهره قابل اجماع اصولگرايان رييسي است. اگر سيدابراهيم رييسي بيايد، خيال بسياري را راحت مي‌كند اما اگر ايشان نيايد معلوم نيست كه اجماع روي چه كسي صورت خواهد گرفت.»
علاوه بر پايداري‌ها كه به عنوان بخشي از اصولگرايان ممكن است از زير يك خيمه مشترك در لحظات آخر خارج شوند و بر حضور نامزد خودشان پافشاري كنند، اين امكان براي شوراي ائتلاف نيز وجود دارد كه در تقابل و رويارويي با شوراي وحدت مسير ديگري را انتخاب كند. اميرابراهيم رسولي سخنگوي شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب ديروز در نشست خبري تاكيد كرده كه به‌زودي تكليف كانديداي اين تشكل مشخص خواهد شد. او تاكيد كرده كه نظرسنجي‌ها و مطالبات اين جريان حضور رييسي را طلب مي‌كنند و البته تلويحا اشاره كرده كه اگر قرار بر حضور رييسي باشد، آمدن قاليباف منتفي است يا اگر قاليباف بيايد احتمالا رييسي نخواهد آمد. با اين حال رسولي كه پيش از اين به عنوان يكي از چهره‌هاي نزديك به غلامعلي حدادعادل، رييس شوراي ائتلاف اصولگرايان شناخته مي‌شد و حالا چندصباحي است به مجلس رفته و ازجمله ياران قاليباف نيز هست، در ادامه گفته گرچه اين دو نفر با يكديگر جلسات خصوصي دارند اما تصميم‌گيري به دقيقه ۹۰ موكول خواهد شد. 
در ميان خيل گسترده نامزدهاي احتمالي اصولگرا اما علي لاريجاني هم مي‌تواند معادلات را تغيير دهد. از آنجا كه بخشي از جريان عضو شوراي وحدت از حضور لاريجاني استقبال مي‌كند بايد ديد حضور همزمان لاريجاني و رييسي ميسر خواهد شد يا نه. با همه اين اوصاف به نظر مي‌رسد تنها گزينه‌اي كه همه نحله‌هاي اصولگرايي روي او به توافق خواهند رسيد، كسي نيست جز رييس دستگاه قضا.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون