• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4925 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت

خبر

چهره‌پرداز قديمي درگذشت

گريم ايران به مسعود ولدبيگي مديون است

مسعود ولدبيگي (پدر سحر ولدبيگي بازيگر) متولد سال ۱۳۱۴ صبح روز گذشته سه‌شنبه، ۲۱ ارديبهشت‌ماه ‌دار فاني را وداع گفت. ولدبيگي كه براي چهره‌پردازي فيلم‌هاي «از كرخه تا راين»، «پرده آخر» و «زشت و زيبا» سيمرغ بلورين جشنواره فجر را گرفته بود، طراحي چهره‌پردازي فيلم‌هايي همچون «توبه نصوح» مخملباف، «كمال‌الملك» علي حاتمي، «قرمز» فريدون جيراني، «روز شيطان» بهروز افخمي، «سلطان» و «ضيافت» مسعود كيميايي و «دوئل» احمدرضا درويش را در كارنامه خود دارد. عبدالله اسكندري با ابراز تاسف از درگذشت مسعود ولدبيگي، او را هنرمندي دانست كه گريم ايران به او مديون است. او در گفت‌وگويي با ايسنا بيان كرد: ايشان پيشكسوت حوزه گريم بود و گريم ايران به ايشان مديون است. آقاي ولدبيگي را واقعا به عنوان يك پيشكسوت قبول داشتم چون جدا از كار حرفه‌اي، يك انسان واقعي، مهربان و با روحيه بود. من اين سعادت را داشتم كه در كنار ايشان در سريال مختارنامه حضور داشته باشم و آنجا رفتار و حركات ايشان را از نزديك مي‌ديدم كه بسيار محترم و عاشقانه كار مي‌كرد. البته ايشان سال‌ها مشغول سريال «مختارنامه» بود و بعد از آن هم بيمار شد و ديگر آنچنان تواني براي كار نداشت. اسكندري درباره كم‌توجهي به بسياري از هنرمنداني كه پشت دوربين سينما فعاليت مي‌كنند، گفت: بله كم‌لطفي پشت دوربين وجود دارد در صورتي كه مشاغل پشت دوربين سينما زحمت بسياري دارند ولي وقتي ناتوان مي‌شوند ديگر مورد محبت قرار نمي‌گيرند و انگار اصلا ارتباط‌شان با جهان قطع مي‌شود. از اين بابت خيلي متاسفم چون نه‌تنها از سوي جامعه توجهي نمي‌بينند بلكه خود سينمايي‌ها هم آن محبت و توجه را ديگر ندارند. 

  ولدبيگي هنرمند درجه يكي بود

 در همين زمينه مهدي صباغ‌زاده  به خبرآنلاين گفت: «پس از انقلاب كارهاي زيادي مثل «بازي تمام شد»، «بدلكاران» و «مارال» را همراه او ساختم. آقاي ولدبيگي هم سر صحنه و هم در زندگي واقعي، بسيار انسان باشخصيت و باوقاري بودند و مهارت و تسلط زيادي هم روي كارشان داشتند، نه من نه هيچ فرد ديگري، حتي يك مورد بي‌اخلاقي هم از ايشان نديديم و واقعا تاسف مي‌خورم كه روزبه‌روز چنين انسان‌هاي هنرمند و بزرگي را چه بر اثر كرونا و چه بر اثر فشارهاي اقتصادي و مشكلاتي كه دارند از دست مي‌دهيم، آرزوي سلامتي براي اعضاي خانواده اين هنرمند دارم و اميدوارم روح‌شان شاد باشد. زمان‌هاي بسيار دور با اين هنرمند آشنا شدم و آن‌قدر دور كه فراموش كرده‌ام همكاري‌مان از چه زماني آغاز شد، اما به قدري انسان بزرگي بودند و من هم ايشان را دوست داشتم كه حدود بيست سال سر تمام كارهاي من حضور داشتند. كارشان در عرصه گريم مانند اخلاق‌شان بسيار عالي و بي‌نظير بود، آقاي ولدبيگي يكي از هنرمنداني بودند كه بدون حاشيه‌، دقيق و سر زمان پشت صحنه حاضر مي‌شدند، مسعود ولدبيگي يكي از بزرگ‌ترين چهره‌پردازان تلويزيون و سينماي ايران بود. گريم و چهره‌پردازي ايشان در كارهاي من بسيار واضح بود و هيچ‌وقت براي گريم با ايشان اختلاف نداشتم چون دقيقا مي‌دانست كه چه چيزي مي‌خواهم. با گريمورهاي زيادي مواجه شدم كه كارشان مانند مسعود ولدبيگي بوده اما از نظر من ايشان يكي از هنرمندان درجه يك و خوب سينماي ايران بودند. اين موضوع حتي از جوايزي هم كه كسب كردند، پيداست.


«تام كروز» جوايز گلدن‌گلوبش را باز مي‌گرداند 

ستاره ۵۸ ساله هاليوود اعلام كرد كه در اعتراض به سياست‌هاي انجمن مطبوعات خارجي هاليوود، سه جايزه گلدن‌گلوب خود را به آنها پس مي‌دهد. «تام‌كروز» كه در مجموع سه بار در سال ۱۹۹۰ براي فيلم «متولد چهارم جولاي»، در سال ۱۹۹۷ براي فيلم «جري مگواير» و در سال ۲۰۰۰ هم براي «مگنوليا» موفق به كسب جايزه گلدن‌گلوب در شاخه بازيگري شده است، اعلام كرد: در اعتراض به اصلاحات اعلام‌شده و جنجال‌برانگيز انجمن مطبوعات خارجي هاليوود درباره افزايش تنوع در اين نهاد سينمايي، جوايز دريافتي خود را به آنها بازمي‌گرداند. شبكه NBC امريكا نيز اعلام كرد تا زماني كه تغييرات و اصلاحاتي معنادار در ساختار جوايز گلدن‌گلوب اعمال نشود، مراسم اين جوايز را پوشش نخواهد داد و در نتيجه گلدن‌گلوب ۲۰۲۲ را پخش تلويزيوني نخواهد كرد. انتقادات از جايي آغاز شد كه نشريه لس‌آنجلس‌تايمز در شماره ۲۶ فوريه خود در گزارشي فاش كرد كه ۸۷ عضو انجمن مطبوعات خارجي هاليوود همگي سفيدپوست هستند و هيچ روزنامه‌نگار سياه‌پوستي در ميان اعضاي آن حضور ندارد و اين موضوع انتقادات فراواني را نسبت به سياست‌هاي اين انجمن ايجاد كرده است. اعضاي انجمن مطبوعات خارجي هاليوود پيشنهاد اعمال اصلاحاتي را در جهت افزايش تنوع نژادي تصويب كردند اما بسياري از فعلان و ديگر نهادهاي هاليوودي اين اقدام را ناكافي مي‌دانند. چند روز پيش كمپاني‌هاي نتفليكس و آمازون هم اعلام كردند تا زمان عدم اعمال تغييرات ساختاري و معنادار با انجمن مطبوعات خارجي هاليوود همكاري نخواهند كرد. «تام كروز» اولين بازيگر هاليوودي نيست كه به سياست‌هاي اين نهاد سينمايي كه برگزار‌كننده جوايز سالانه گلدن‌گلوب است واكنش نشان مي‌دهد و «اسكارلت يوهانسن» و «مارك رافلو» دو چهره شناخته‌شده ديگري هستند كه خواستار فاصله گرفتن هاليوود از انجمن مطبوعات خارجي هاليوود شده‌اند و آن را بهترين فرصت براي جبران اشتباهات گذشته مي‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون