• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4925 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت

زني در جنگ: مرور فيلم

سيد حسن اسلامي‌اردكاني

آسا: «حالا كه تو اين جايي، اين زندان مي‌شه صومعه تو! معبدت.»
هالا: «بله. اين جوري هم مي‌شه بهش نگاه كرد.»
اين نقطه عطف و اوج فيلم زني در جنگ (بنديكت‌ارلينگسون، 2018) است. داستان دو خواهر دوقلوي يكسان با دو دغدغه متفاوت: يكي در پي تغيير برون است و ديگري در پي تصفيه درون. اما آن دو به هم مي‌رسند و جاي خود را با هم عوض مي‌كنند.
اين فيلم ايسلندي- اوكرايني، داستان زن مستقل پنجاه ساله و فعال زيست‌محيطي را روايت مي‌كند كه براي حفظ بوم‌زيست خود دست به اقداماتي متهورانه مي‌زند و تا جايي پيش مي‌رود كه دكل‌هاي بزرگ برق كارخانه آلومينيوم را نابود مي‌كند و با همه قوا مي‌كوشد منطقه را از آسيب صنعتي شدن پاك كند. 
اين فيلم آرام و گاه طنزآميز چند دغدغه را با هم پيش مي‌برد. «هالا» (Halla) در كنار فعاليت آموزشي و هنري خود، به شكلي پنهاني به فعاليت‌هاي تخريبي سنگيني دست مي‌زند. همزمان دوست دارد دختري را به فرزندخواندگي بگيرد و حس مادري خود را ارضا كند. از قضا «آسا» (Asa) خواهر دوقلوي او در پي تصفيه درون است و برنامه رفتن به آشرامي در هند و سلوك عرفاني و گسستن از عالم برون را دارد. 
«هالا» كه قهرمان داستان است در زير سايه زندگي آرام و هنري خود، در پي حفظ محيط زيست است و بسيار زيركانه عمل مي‌كند، اما با همه زيركي خود، مغلوب نظام پليسي موجود مي‌شود و سرانجام گير مي‌افتد و به زندان مي‌رود. 
اينجاست كه خواهر دوقلوي او كه برنامه ديگري دارد و در آستانه سفر هند است، به ديدار «هالا» مي‌آيد و با هماهنگي كه قبلا انجام داده است، برق زندان را از كار مي‌اندازد و سريع لباسش را با خواهرش عوض مي‌كند و به جاي او در زندان مي‌ماند. در واقع، «آسا» زندان را به مثابه معبد و صومعه خودش انتخاب مي‌كند و در عين حال امكان ادامه فعاليت را براي خواهرش فراهم مي‌سازد. 
اگر كسي بخواهد خلوت‌گزيني كند و دست به خودسازي بزند، لازم نيست كه حتما به هند يا تبت برود. مي‌توان زندان را نيز به معبدي براي خودنگري تبديل كرد. 
 اين چرخش غيرمنتظره و واقع‌نماي فيلم بسيار جذاب و ديدني است. 
در پايان فيلم «هالا» را مي‌بينيم كه دختر خوانده‌اش را در آغوش گرفته است و از ميان آب‌هايي كه مسير را بسته‌اند، مي‌گذرد تا بر دشواري‌هاي طبيعي اين زندگي غلبه كند.
در كنار اين نگرش رئاليستي و داستان خطي، شاهد حضور گاه به گاه يك گروه نوازنده سه نفره و آوازخوانان اوكرايني هستيم كه بيشتر حالت نمادين و رازگونه دارد. در غوغاي فيلم‌هاي شلوغ و خشن كه آرامش و امان از بيننده مي‌گيرد، اين فيلم آرام همه عناصر بصري را فراهم مي‌كند تا بيننده اندكي تامل كند و درباره ابعاد آسيب‌هاي فعاليت‌هاي صنعتي و تاثير آن بر محيط زيست و همچنين شيوه مقابله با آن بينديشد.
 همچنين اين پرسش را پيش مي‌كشد كه آيا تخريب راه درستي براي مقابله با كساني است كه محيط زيست را نابود مي‌كنند؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون