• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4927 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۵ ارديبهشت

نگراني‌ها از كمبود نهاده طيور در ماه‌هاي آتي ادامه دارد

هشدار جدي درباره تعطيلي گسترده مرغداري‌ها

سال گذشته براي صنعت طيور سال پر خبري بود. از كمبود نهاده دام و طيور در بازار و عدم ثبت سفارش آن گرفته تا افزايش قيمت مرغ و صف‌هاي طولاني عرضه مرغ‌هاي دولتي و ممنوعيت فروش مرغ‌هاي قطعه‌بندي شده در فروشگاه‌ها و در نهايت تصميم به واردات مرغ از جمله مهم‌ترين چالش‌هايي بودند كه هرازگاهي غوغايي در دل سياست‌هاي اقتصادي كشور به وجود آورد اما به نظر مي‌رسد كه اين وضعيت همچنان ادامه داشته و بازار مرغ به يك سياست‌گذاري اساسي نياز دارد.  چراكه اين ‌بار محمد يوسفي، رييس هيات‌مديره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي با هشدار از وضعيت تامين خوراك دام از احتمال بحران جديد در بازار مرغ خبر داده وگفته است: چالش مرغداران فراتر از وضعيت فعلي است و در حال حاضر مرغداران نگراني‌هاي جدي نسبت به آينده اين صنعت دارند و چنانچه قرار باشد  وضعيت تحريم‌ها به همين شيوه فعلي باقي بماند، تعطيلي گسترده صنعت مرغ در راه است.
الزام تخصيص ارز  براي كالاهاي  اساسي
 دركنار واكسن
محمد يوسفي معتقد است؛ در صورتي كه تخصيص و انتقال ارز با مشكل همراه باشد مرغداري‌ها توان ادامه كارنخواهند داشت. رييس هيات‌مديره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي با شبيه دانستن تامين نرخ ارز واكسن و نهاده دامي به «اعتماد» گفت: اگر امروز ارز خريد واكسن را دولت به هر طريقي كه شده، تهيه مي‌كند براي واردات مواد اوليه دان مرغ نيز بايد فكري اساسي شود و اگر امروز براي اين موضوع نگراني‌هايي وجود دارد و ما نيز به رسانه‌ها هشدار مي‌دهيم انتظار اين است تا دولت مشكلات ارزي و انتقال ارز براي اين قضيه را فراهم كند. يوسفي در ادامه تصريح كرد: براي يك تا دو ماه آينده مشكل جدي در خصوص نهاده‌هاي دامي وجود ندارد اما براي خريدها معمولا از 3 ماه قبل اقدام مي‌شود تا كشتي‌ها رزرو شوند و مقدمات حمل كالاهاي خريداري شده، فراهم شود اما براي 3  تا  4 ماه بعد اين  وضعيت  مشخص  نيست.
نرخ كنوني براي خريد نهاده‌هاي دامي ۴۲۰۰ تومان  سال گذشته است
رييس هيات‌مديره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي در ادامه گفت: سعي همه بر اين است تا توليدات ادامه پيدا كند هر چند قيمت‌هاي جهاني ذرت، دانه‌هاي روغني و سويا نيز هر روز در نوسان و رو به بالاست اما با همه اين شرايط اصل موضوع عدم كمبود و بودن كالا در بازار است تا مردم دچار مشكل نشوند. يوسفي با اشاره به نرخ كنوني ارز براي اختصاص نهاده دامي افزود: اين نرخ بر اساس همان نرخ ۴۲۰۰ تومان سال گذشته محاسبه مي‌شود و اگر قرار  بر اين باشد كه با ارز غيراز ۴۲۰۰ تومان باشد بايد با نرخ بازار يكي شود چراكه به غير از اين باشد باز هم رانت ايجاد مي‌شود.
توليد ۱۴۰ ميليون  قطعه  مرغ  در  ماه
او با بيان اينكه توليدات پرورش مرغ گوشتي به ۱۳۰ تا ۱۴۰ ميليون قطعه در ماه مي‌رسد، افزود: در اين مدت مرغداران با زحمات زيادي براي جوجه‌ها دان تهيه كردند تا بازار دچاركمبود نشود اما هنوز هم اين نگراني براي مرغداران وجود دارد كه ممكن است نهاده طيور در بازاركمياب شود و آنها مجبور شوند تا مرغ‌ها را با اوزان پايين‌تري روانه كشتارگاه كنند و اينگونه مسائل باعث كمبود در بازار و صف‌هاي طولاني در سطح شهر نشود. رييس هيات‌مديره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي با بيان اينكه مصرف گوشت مرغ نسبت به گذشته به‌شدت افزايش يافته است،گفت: مصرف سرانه مرغ دركشور در حال حاضر به بيش از ۳۰ كيلوگرم رسيده اين در حالي است كه 3 سال پيش اين ميزان حدود ۲۵ كيلوگرم بود و اين موضوع به صورت مستقيم به قدرت خريد مردم برمي‌گردد زيرا طبقه كارگر وكارمند و قشرآسيب‌پذير جامعه ديگر توان خريد گوشت قرمز را ندارند.
مردم  توان   خريدگوشت  قرمز و آبزيان  را  ندارند
يوسفي با مقايسه بازار مرغ و ماهي دركشور گفت: حدود ۱۰ سال پيش قيمت مرغ در بازار ۲ برابرقيمت ماهي قزل‌آلا بود اما امروز قيمت ماهي دو برابر قيمت مرغ شده و اينگونه نيست كه اگر مرغ در بازار نباشد، مردم توان خريد ماهي را دارند.  رييس هيات‌مديره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي در مورد تاثيركاهش نرخ دلار بر قيمت نهايي مرغ نيز خاطرنشان كرد: براي قيمت تمام شده يك كالا فاكتورهاي مختلفي در نظر گرفته مي‌شود به  عنوان  نمونه اگر قيمت جهاني ذرت درسال گذشته ۲۲۰ يا ۲۴۰ دلار بوده و امروز به ۳۵۰ دلار رسيده باشد، مشخص است كه قيمت تمام شده مرغ هم  بالا مي‌رود.
قيمت  مرغ در طول يك‌  سال  بيش از  دو  برابر شد
بر اساس اين گزارش؛ در چند ماه گذشته به واسطه تامين نشدن به موقع نهاده‌هاي دامي يا نبود نظارت بر توزيع مرغ در سطح كشور شاهد التهابات و نوسانات شديدي در بازار مرغ بوديم كه اين التهابات تصوير منفي بر كاركرد واحدهاي توليدي همچنين مردم به عنوان مصرف‌كنندگان نهايي داشته است.  بر اساس آمارها قيمت مرغ در فروردين ماه سال گذشته هر كيلو ۱۱ هزار و ۶۰۰  تومان فروخته مي‌شد و نرخ مصوب آن در فروردين امسال به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسيده كه نشان از دوبرابر شدن قيمت دستوري آن دارد؛ امري كه با فلسفه وجودي برنامه‌هاي دستوري كه كنترل افزايش قيمت است در تضاد است پس از اين رشد قيمت مسوولان وزارت جهاد كشاورزي اعلام كردند؛ براي جبران افزايش هزينه توليد مرغ و پايداري توليد، ناگزير به افزايش قيمت شديم. اما مرور يك ‌ساله اتفاقات در بازار مرغ حاكي از آن است كه تخصيص دلار ۴۲۰۰توماني نه‌تنها به ثبات قيمت مرغ منجر نشده بلكه واردات و توليد را نيز تحت‌تاثير قرار داده است. براساس آمارها در سال گذشته  حدود ۴ميليارد دلار براي واردات نهاده‌ با نرخ ارز دولتي تخصيص يافته است(طبق آمار بانك مركزي در ۷ماه ۹۹ ميزان ارز تخصيصي براي واردات نهاده‌هاي دامي با نرخ دولتي ۵/۲ ميليارد دلار ثبت شده است) اما بخشي از توليدكنندگان از ارز ۴۲۰۰ توماني بي‌بهره بوده‌ و معلوم نيست كه ارز دولتي به جيب  چه كساني رفته است؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون