• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4927 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۵ ارديبهشت

بيش از ۵۰ زن و كودك در حملات رژيم اشغالگر به غزه به شهادت رسيدند

۷۳ سالگي الگوي جنايت عليه بشريت

شهاب شهسواري

 

نزديك به يك هفته از آغاز دور جديد حملات خشونت‌بار اسراييل به فلسطينيان در غزه مي‌گذرد. در طول اين مدت حملات اسراييل به مناطق مسكوني غزه نزديك به ۱۲۰ شهيد بر جا گذاشته است كه ۵۰ نفر از آنان زنان و كودكان بي‌دفاع هستند. برابر به نوشته رسانه‌هاي اسراييلي در حملات گسترده موشكي مقاومت به شهرك‌هاي اسراييلي تاكنون ۹ نفر به هلاكت رسيده‌اند. علاوه بر ۱۲۰ شهيد و صدها زخمي در غزه، صدها فلسطيني ديگر در درگيري‌ روزهاي گذشته ميان شهروندان فلسطيني و نيروهاي امنيتي رژيم اشغالگر در كرانه باختري مجروح شده‌اند. پيش‌بيني مي‌شود امروز به عنوان هفتادوسومين سالروز تاسيس رژيم اشغالگر در سرزمين‌هاي فلسطين كه به عنوان روز نكبت شناخته مي‌شود، اعتراضات در كرانه باختري به شكل گسترده‌تري ادامه پيدا كند. وزارت بهداشت فلسطين در نوار غزه اعلام كرد كه شمار شهداي حمله دشمن صهيونيستي به غزه تا اين لحظه به ۱۱۹ نفر و تعداد مجروحان به ۸۳۰ تن رسيده است. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين براساس بيانيه وزارت بهداشت فلسطين ۳۱ نفر از شهدا كودك و ۱۹ نفر نيز زن هستند. «اويخاي ادرعي» سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه از نيمه شب پنجشنبه تاكنون ۱۶۰ جنگنده از ۶ پايگاه هوايي با استفاده از ۴۵۰ موشك ۱۵۰ هدف را در باريكه غزه مورد هدف قرار دادند. با گذشت يك ماه از آغاز خشونت‌ها عليه فلسطينيان در قدس اشغالي و 5 روز از آغاز حمله نظامي اسراييل به شهروندان غيرنظامي در نوار غزه، شوراي امنيت سازمان ملل متحد به‌رغم درخواست تونس و اردن براي برگزاري جلسه اضطراري از برگزاري يك جلسه براي رسيدگي به اين اقدام جنايتكارانه ناتوان بوده است. اين در حالي است كه اتحاديه اروپا، دولت‌هاي اروپايي، روسيه و ايالات متحده امريكا به جاي محكوم كردن اقدامات نظامي رژيم اشغالگر خواهان «خويشتنداري» طرفين مي‌شوند و با سكوت در مقابل جنايات اسراييل در نوار غزه و كرانه باختري، گروه‌هاي مقاومت فلسطيني را به دليل دفاع از خود محكوم مي‌كنند. نماينده چين در سازمان ملل و رييس كنوني شوراي امنيت با انتشار پيامي در توييتر نسبت به جلوگيري امريكا از برگزاري نشست امروز شوراي امنيت درباره فلسطين ابراز تاسف كرد. او در اين باره نوشت: ما نسبت به جلوگيري يك عضو از برگزاري جلسه جمعه متاسفيم و اين در حالي رخ داده كه شوراي امنيت بايد اكنون پيام قويي را بفرستد. نماينده چين تاييد كرد كه جلسه جمعه برگزار نخواهد شد، چراكه اعضاي شوراي امنيت نتوانستند درباره برگزاري آن به توافق برسند. سازمان همكاري اسلامي قرار است روز يكشنبه براي بررسي حملات رژيم صهيونيستي به اراضي اشغالي نشست اضطراري در سطح وزرا داشته باشد. 
تجمع در مرزهاي جنوبي براي ورود به فلسطين
ده‌ها هزار فلسطيني روز جمعه در شهرهاي مختلف كرانه باختري در اعتراض به خشونت‌هاي رژيم اشغالگر به خيابان‌ها آمدند كه با خشونت گسترده نيروهاي امنيتي رژيم اشغالگر مواجه شدند. شهروندان فلسطيني در شهرهاي مختلف كرانه باختري، فراخوان برگزاري تجمع‌هاي اعتراضي براي حمايت از مردم قدس اشغالي و غزه داده ‌بودند كه با استقبال گسترده مواجه شد. براساس آمار منتشر شده از سوي وزارت بهداشت فلسطين در حملات نيروهاي امنيتي رژيم اشغالگر به معترضان دست‌كم ۴ نفر شهيد و ۱۵۰ نفر مجروح شدند. انتظار مي‌رود اين اعتراضات امروز هم در سالگرد روز نكبت ادامه پيدا كند. همزمان شهروندان دو كشور همسايه جنوبي در لبنان و اردن هم در حمايت از قدس اشغالي به سمت مرزهاي كشورشان با فلسطين اشغالي حركت كردند. شهروندان لبنان و اردن با هدف حمايت از مقاومت فلسطين قصد عبور از موانع مرزي داشتند كه براساس برخي گزارش‌ها با واكنش نظاميان رژيم اشغالگر از درون سرزمين‌هاي فلسطيني و شليك گلوله مواجه شدند.
فراخوان‌هاي تروريستي گروه‌هاي افراطي يهودي
همزمان گروه‌هاي تندروي اسراييلي كه در طول ماه رمضان با حمله به تجمعات فلسطينيان نقش گسترده‌اي در  به خشونت كشيده شدن اعتراضات داشتند، بار ديگر با انتشار فراخوان‌هايي در شبكه‌هاي اجتماعي براي تجمع و حمله به اعراب فراخوان داده‌اند. براساس گزارش پايگاه خبري ميدل‌ايست‌اي، گروه‌هاي خشونت‌طلب يهودي با انتشار فراخوان‌هايي در شبكه‌هاي اجتماعي خواهان تجمع هواداران‌شان در شهرهايي كه اعراب و يهوديان كنار هم زندگي مي‌كنند، شده‌اند و از آنها خواسته‌اند كه براي حمله به اعراب سلاح‌هاي سرد و كوكتل مولوتف همراه داشته ‌باشند. حمايت پليس رژيم اشغالگر در كنترل گروه‌هاي افراطي يهودي كه در طول ماه رمضان با شعارهاي نژادپرستانه مرگ بر عرب به تجمعات فلسطينيان و مسجدالاقصي حمله كردند، يكي از عوامل دامن زدن به خشونت‌هاي اخير بود. در طول روزهاي ماه رمضان، حملات تروريستي گروه‌هاي افراطي يهودي به فلسطينيان از جمله فردي كه با خودروي شخصي تلاش كرد، دو فلسطيني را در قدس زير بگيرد، در شبكه‌هاي اجتماعي بازتاب زيادي پيدا كرد. حمله يك گروه يهودي افراطي به يك عرب در شهرك بت‌يام در نزديكي تل‌آويو نيز روز پنجشنبه باعث مجروحيت شديد اين فلسطيني ساكن سرزمين‌هاي تحت كنترل رژيم اشغالگر شد. صحنه‌هاي حمله به اين فلسطيني از شبكه تلويزيوني دولتي اسراييل به صورت زنده و مستقيم پخش مي‌شد. نخست‌وزير رژيم اسراييل كه به ناتواني در كنترل خشونت‌هاي گروه‌هاي افراطي متهم شده است، روز جمعه در اظهاراتي اعلام كرد كه گروه‌هايي كه راسا اقدام به درگيري كنند را مجازات خواهد كرد: بار ديگر از شهروندان اسراييلي مي‌خواهيم كه خودشان نخواهند كه قانون را خودسرانه اجرا كنند. هر فردي كه اين عمل را انجام دهد به‌شدت مجازات خواهد شد. ما با تمام قدرت عليه دشمنان در خارج و عليه كساني كه قانون داخلي را نقض مي‌كنند اقدام خواهيم كرد.
تلاش مجدد مصر براي آتش ‌بس
از آغاز درگيري‌هاي اخير در غزه، مصر چندين بار پيشنهاد آتش‌بس مطرح كرده است كه با مخالفت گروه‌هاي مقاومت مواجه شد. روز گذشته خبر رسيد كه نمايندگان مصر پيشنهاد يك آتش‌بس بشردوستانه ۱۲ ساعته ميان طرفين داده‌اند. هر چند از سال ۲۰۱۴ تاكنون بارها درگيري ميان گروه‌هاي مقاومت در غزه با اشغالگران با ميانجي‌گري قطر و مصر بعد از مدت كوتاهي به آتش‌بس ختم شده است. به نظر نمي‌رسد كه طرفين درگيري اين‌بار به سادگي آمادگي پذيرش ميانجي‌گري داشته‌باشند. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل، روز جمعه تاكيد كرد كه قصدي براي توقف عمليات عليه غزه ندارد. او در سخناني گفت كه عمليات نظامي اين رژيم عليه غزه در صورت لزوم تا بازگشت آرامش و برقراري امنيت در اين رژيم ادامه خواهد يافت. او تاكيد كرد: پيش‌تر گفته بودم كه ما كاري خواهيم كرد كه حماس و ديگر گروه‌ها هزينه سنگيني را متحمل شوند و ما اين كار را خواهيم كرد و آن را با قدرت ادامه خواهيم داد. نتانياهو ادامه داد: حرف آخر هنوز زده نشده است و اين عمليات طبق نياز ادامه خواهد يافت. او افزود: ما در دو جبهه مي‌جنگيم كه جبهه نخست آن غزه است و جبهه دوم نيز شهرهاي اسراييلي هستند.
شروط حماس براي آتش ‌بس
 خالد مشعل در‌خصوص آتش‌بس نيز گفت كسي كه تجاوز را آغاز كرده بايد متوقف كند و رژيم صهيونيستي بايد از مسجدالاقصي خارج شده و شهرك‌نشينان را بيرون كند و حملات به غزه را متوقف كرده و دست از اخراج اهالي محله «الشيخ جراح» در بيت‌المقدس بردارد. «خالد مشعل» رييس جنبش حماس در خارج از سرزمين اشغالي به خبرگزاري روسيا اليوم گفت: «ساخت سلاح در غزه صورت مي‌گيرد و از خارج غزه هيچ موشكي به حماس نمي‌رسد.» اين مقام ارشد حماس در واكنش به گمانه‌زني‌هايي در مورد احتمال عمليات زميني ارتش رژيم اشغالگر در قدس گفت، ارتش رژيم صهيونيستي پيش از اين، انجام عمليات نظامي زميني در غزه را آزموده و مي‌داند كه اين عمليات چگونه عليه‌ نيروهايش خواهد شد و هرگونه عمليات زميني، دامي براي ارتش اسراييل خواهد بود. خالد مشعل در پايان به رابطه حماس و جمهوري اسلامي ايران پرداخت و روابط دو طرف را «بسيار عالي» توصيف كرد و گفت ايران در كنار حقوق فلسطيني‌ها ايستاده و حماس از اين موضع ايران تشكر مي‌كند. «اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي جنبش حماس، روز جمعه با صدور پيامي به مسلمانان جهان خواستار پشتيباني همه مسلمانان جهان از غزه، مسجدالاقصي و مردم فلسطين در سرزمين‌هاي اشغال شده سال ۱۹۴۸ و تاييد حق حاكميت فلسطيني‌ها بر سرزمين خود شد. او ادامه داد كه ما از همه مردم فلسطين، مسلمانان، اعراب و آزادگان جهان به سبب موضع قهرمانانه و شجاعانه در برابر اشغالگري صهيونيست‌ها قدرداني مي‌كنيم.
پدافند ناتوان
در حالي كه حجم خشونت اسراييل عليه فلسطينيان در اين نبرد به شكل گسترده‌اي وسيع است، اما گروه‌هاي مقاومت غزه نيز در نبرد اخير با صلابت وارد عمل شده‌اند. نبرد اخير پس آن اتفاق مي‌افتد كه حمله موشكي از خاك سوريه، بدون رهگيري و مزاحمت از سوي پدافند ضدموشكي رژيم اشغالگر بعد از طي ده‌ها كيلومتر در نزديكي تاسيسات هسته‌‌اي ديمونا منفجر شد. مقام‌هاي رژيم اشغالگر مدعي شده‌بودند كه موشك مذكور يك «موشك ضدهوايي سرگردان سوري» بوده است كه در واكنش به حمله هوايي اسراييل به دمشق شليك شده‌بود. اما رسيدن اين موشك به نزديكي تاسيسات ديمونا، نشانه‌اي بر ناتواني پدافند ضدموشكي رژيم اشغالگر بود. در طول سال‌هاي گذشته توان عملياتي موشك‌هاي مقاومت در غزه به شكل چشمگيري افزايش يافته است. علاوه بر اينكه گروه‌هاي مقاومت از هفته گذشته و در پي حملات گسترده نظاميان اشغالگر به مسجدالاقصي، با پرتاب همزمان تعداد زيادي از موشك، ساختار پدافند گنبد آهنين را با مشكل مواجه كردند بلكه از موشك‌هاي جديدي با برد بسيار طولاني‌تر رونمايي كردند. موشك عياش ۲۵۰ با برد ۲۵۰ كيلومتر، يكي از تازه‌ترين دستاوردهاي مقاومت است كه نخستين‌بار پنجشنبه در حمله به فرودگاه رامون در 220 كيلومتري غزه شليك شد. اين موشك به ياد شهيد «يحيي عياش» از بنيانگذاران گردان‌هاي شهيد عزالدين‌القسام نامگذاري شده و روز جمعه توسط گردان‌هاي عزالدين‌قسام، شاخه نظامي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) رونمايي شد. روزنامه تايمز اسراييل تاكيد كرد: حماس پنحشنبه يك فروند موشك شليك كرد كه با طي مسافت ۲۵۰ كيلومتري بر فراز خاك اسراييل در منطقه هيويل ايلوت در نزديكي ايلات سقوط كرد كه اين برد بي‌سابقه‌اي براي موشك‌هايي است كه از سمت نوار غزه شليك شده است. گروه‌هاي فلسطيني در حملات اخير خود ضمن چندين‌بار هدف قرار دادن تل‌آويو و مواضع رژيم اشغالگر در قدس اشغالي با گسترده‌تر كردن دسترسي موشكي خود، مناطق شمالي سرزمين‌هاي اشغالي را نيز هدف حملات موشكي قرار داده‌اند. همچنين در تازه‌ترين اقدامات مقاومت، استفاده از پهپادهاي تهاجمي براي حمله به تاسيسات رژيم اشغالگر مورد استفاده قرار گرفته است. براساس ويديويي كه روز جمعه توسط گردان‌هاي القسام منتشر شد، يك فروند پهپاد تهاجمي مقاومت با حمله به يك كارخانه مواد شيميايي در شهر اشغالي نيرعوز با موفقيت عمليات خود را به انجام رساند.
واكنش‌هاي بين‌المللي
آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل خواستار توقف فوري تنش ميان گروه‌هاي مقاومت فلسطين در نوار غزه و رژيم صهيونيستي به احترام عيد فطر شد. او در اين باره گفت: شمار بسيار زيادي از غيرنظاميان بي‌گناه در جريان اين درگيري‌ها كشته شدند. گوترش در ادامه تاكيد كرد: اين منازعه تنها منجر به افزايش تندروي و افراط‌گرايي در سراسر منطقه خواهد شد. هلن اوتنس پترسون، رييس هيات سازمان پزشكان بدون مرز در اراضي اشغالي در سخناني اظهار كرد: بمباران اسراييل به طرز باورنكردني سنگين و قدرتمندتر از حملات نظامي قبلي است. بمباران مداوم بسياري از خانه‌ها و ساختمان‌هاي اطراف ما را ويران كرده است. او هشدار داد كه تشديد تنش در غزه آثار ويرانگري به همراه دارد و اين‌ باريكه را در آستانه فاجعه قرار مي‌دهد. پترسون در ادامه تاكيد كرد: سطح خشونت و جراحات طي چند روز گذشته غيرقابل تحمل و غيرقابل قبول است. ما به ‌شدت نگران امنيت غيرنظاميان هستيم. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه در گفت‌وگوي تلفني با محمد بخاري، همتاي نيجريه‌اي خود اظهار كرد كه كشورش در تلاش است تا جامعه بين‌الملل را متقاعد كند كه در پاسخ به حملات رژيم صهيونيستي به فلسطيني‌ها، درس لازم را به اين رژيم «بي‌وجدان» و «بي‌قانون» كه بويي از عدالت نبرده است، بدهد. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه تاكيد كرد: درگيري فلسطين و اسراييل به‌ طور مستقيم بر منافع امنيتي ما تاثير مي‌گذارد و به زيان روسيه است. جوزف بورل، مسوول سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا طي سخناني در نشستي در انديشكده «اِلكانو»
(Real Instituto Elcano) گفت: اتحاديه اروپا توانايي حل اختلاف بين اسراييل و فلسطين را ندارد. بورل در اين نشست درباره تحولات اخير در فلسطين اظهار كرد: فراخوان پايان تنش، درگيري‌ها و قتل غيرنظاميان مي‌دهيم ولي تنها كسي كه توانايي حل اين مساله را دارد، خود امريكاست. اتحاديه اروپا مدت زيادي است توانايي انجام اين امر را ندارد.
اگنس كالامار، دبيركل جديد عفو بين‌الملل در توييتي با يادآوري آمار شهداي غزه كه ده‌ها تن از آنها كودك هستند، خاطرنشان كرد كه بهاي اين حملات را در درجه اول و سنگين‌تر از همه غيرنظاميان مي‌پردازند. كالامار در اين خصوص نوشت: آمار كشته‌ها تاكنون: ۱۱۹ نفر در غزه از جمله ۳۱ كودك؛ ۸ نفر در اسراييل(فلسطين اشغالي). نخست‌وزير اسراييل قول داده، اقدامات نظامي را ادامه دهد و بهاي خيلي سنگيني را بر حماس تحميل كند. اما بهاي سنگين اول و بيشتر از همه بر غيرنظاميان تحميل مي‌شود.
آثار جنگ اخير غزه  بر شكاف‌هاي داخلي تل ‌آويو
پايگاه خبري انديشكده شوراي آتلانتيك درگزارشي نوشته شالوم ليپنر نگاهي به درگيري‌هاي اخير و جنگ در نوار غزه انداخته است.  به نوشته اين تحليلگر، آنچه امروز ميان ارتش اسراييل و گروه‌هاي فلسطيني در غزه رخ مي‌دهد، در خلأ اتفاق نيفتاده است.  هر چند كه بسياري  ازكهنه‌كاران حوزه ديپلماسي از ابعاد اين درگيري‌ها غافل‌گيري شده‌اند اما رد پاي گروهي از عوامل مشخص را مي‌توان در جنگ اخير جست‌وجو كرد كه به شكل مستقيم و غيرقابل چشم‌پوشي عامل اين جنگ هستند. به نوشته اين تحليلگر يكي از آثار مستقيم جنگ اخير سخت‌تر كردن شرايط تشكيل دولت جديد در تل‌آويو است. در حالي كه فهرست‌هاي عربي صاحب كرسي دركنست پيش از اين آمادگي خود را براي مشاركت در يك دولت ائتلافي اعلام كرده‌ بودند حالا بعيد است كه در شرايط جنگي آمادگي مشاركت دركابينه‌اي كه توسط يايير لاپيد تشكيل بشود، داشته ‌باشند. در برابر موضع نتانياهو كه ادعا مي‌كند، هرج و مرج و شكاف سياسي درون اسراييل باعث بروز اين بحران شده است، تقويت مي‌شود و ادعاي او مبني بر ضرورت مصالحه گروه‌هاي سياسي براي تشكيل يك دولت مجدد تحت رهبري او مورد توجه قرار مي‌گيرد.
ممنوعيت  تجمع  در  حمايت  از  فلسطينيان
 در آلمان  و  فرانسه
روز جمعه سخنگوي صدراعظم آلمان پاسخ راكتي گروه‌هاي مقاومت به جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي را محكوم كرد. استفن سيبرت،گفت:«صدراعظم، قاطعانه حملات راكتي به  اسراييل را محكوم مي‌كند. اينها حملات تروريستي هستند. هيچ چيز اين اقدامات تروريستي را توجيه نمي‌كند. حملات راكتي بايد فورا متوقف شوند، دولت آلمان از حق اسراييل براي دفاع از خودش دفاع مي‌كند. سخنگوي صدراعظم آلمان در ادامه اظهاراتش مدعي شد، تظاهرات‌هايي كه در آلمان برگزار مي‌شوند «يهودستيزي» هستند. او گفت:«اينجا در آلمان مردم براي اعتراض به سياست‌هاي اسراييل به  خيابان‌ها مي‌آيند. مي‌توانند اين كار را به صورت مسالمت‌آميز انجام دهند. اين در دموكراسي ما طبيعي است. با وجود اين، آنهايي كه از اين تظاهرات‌ها براي ترويج يهودستيزي استفاده مي‌كنند از حق تجمع سوءاستفاده مي‌كنند. دموكراسي ما  از تظاهرات‌هاي يهودستيزانه  حمايت نخواهد كرد.»  روز پنج‌شنبه هم جرارد دارمانين، وزيركشور فرانسه با انتشار مطلبي توييتري گفت كه دستور ممانعت  از برگزاري تجمعات حمايت از مردم فلسطين در پاريس را صادر كرده است. دارمانين در اين باره نوشت كه به فرماندهي پليس پاريس دستور داده از برگزاري تجمع حمايت از فلسطين كه قرار بود روز شنبه در پايتخت فرانسه برگزار شود، ممانعت كند. او دليل صدور چنين دستوري را ايجاد بي‌نظمي در تجمعات مشابه سال 2014  عنوان كرده است. پيش‌تر شماري از سازمان‌هاي مردم نهاد و نهادهاي حقوق بشري خواستار برگزاري تجمع حمايت از فلسطين در روز شنبه شده بودند. سباستين كورتز، صدراعظم اتريش نيز امروز به جاي همدردي با مردم غزه با صهيونيست‌هاي كودك‌كش ابراز همدردي كرد و در توييتي نوشت كه به نشانه همبستگي با اسراييل پرچم اين رژيم را بر فراز دفتر خود به اهتزاز درآورده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون