• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4928 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

«اعتماد» از حال و هواي آخرين روز نام‌نويسي داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري گزارش مي‌دهد

14 مدعي «پاستور 13»

سيدميلاد علوي

توفاني بود بدون اغراق. همه آمدند البته نه پاي صندوق راي، بلكه پاي ميز ثبت‌نام وزارت كشور؛ چپ و راست، اصلاح‌طلب و اصولگرا، انقلابي و اعتدالي. نهضت كانديداتوري چهره‌هاي سياسي به راه افتاد و همه آناني كه طول 4 روز پيش از روز آخر ثبت‌نام كانديداها زمزمه حضورشان مطرح بود، آمدند و كوران خبر به راه انداختند. همه ‌چيز از 8 صبح روز اول هفته آغاز شد. به ‌لطف 4 روز گذشته، عادت كرده بوديم كه دقايق آغازين شروع به كار ستاد انتخابات سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، زماني باشد براي حضور چهره‌هاي نه چندان سرشناس اما روز گذشته همه‌چيز متفاوت بود. از همان دقايق نخست، مدعيان حضور در انتخابات در قامت كانديداي اجماعي اين و آن جناح، به ساختمان ميدان فاطمي آمدند تا سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در شرايطي رقباي اصلي‌اش را بشناسد كه هنوز صاحب‌نظران نسبت به چند و چون حضور طيف‌هاي مختلف مردم، در اوج مصايب اقتصادي و نارضايتي‌هاي سياسي نگرانند.

  معتدل‌هاي صبحگاهي
هنوز خبرنگاران به ‌طور كامل در ستاد انتخابات مستقر نشده بودند كه دو چهره معتدل منتسب به دو جريان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا در وزارت كشور حاضر شدند تا در خلوت صبحگاهي وزارت كشور، نخستين بمب‌هاي خبري را منفجر كنند. محسن هاشمي‌رفسنجاني، فرزند رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام كه نامش در ميان چهره‌هاي معتدل اصلاح‌طلبان به چشم مي‌خورد، از اولين افرادي بود كه روز گذشته در ستاد انتخابات كشور حاضر شد تا يكي از گزينه‌هاي اصلي جبهه اصلاحات براي انتخابات 1400 باشد. او هنگام حضور در وزارت كشور تنها چهره سرشناس بود و براساس روال حاكم بر وزارت كشور و البته ترتيب، بايد به عنوان نفر نخست در سالن وزارت كشور و محل برگزاري نشست‌هاي خبري مرسوم كانديداها حاضر مي‌شد اما آن‌قدر زود آمده بود كه وقتي به سالن رسيد، تعداد خبرنگاران حاضر، كمتر از انگشتان يك دست بود؛ پس چاره‌اي نبود جز واگذاري نوبت به يكي از جدي‌ترين مدعيان كرسي «پاستور سيزدهم»؛ علي لاريجاني.
دومين چهره معتدلي كه در وزارت كشور حاضر شد، علي لاريجاني بود اما با سمت‌وسويي اصولگرايانه؛ هرچند اين روزها در دورترين نقطه از ياران سابقش ايستاده است. حضور لاريجاني به خودي خود، آن‌قدر جنجال‌ساز بود كه تمامي نكات حاشيه‌اي را تحت‌الشعاع قرار دهد اما به سادگي نمي‌شد از ظاهر متفاوت او چشم‌پوشي كرد. لاريجاني كه به وزارت كشور آمد، با لاريجاني كه در مجلس دهم ديده بوديم، زمين تا آسمان متفاوت بود، چراكه هم در سبك پوشش و هم در رنگ ريش و مويش، تغييراتي رقم خورده بود كه امكان بي‌توجهي به آن وجود نداشت. اما در ادامه آنچه توجهات را جلب كرد، اظهارات تند و تيز و بيانيه‌‌ متفاوتي بود كه خواند. لاريجاني بخشي از اظهاراتش را با طعنه به پادگان‌ها و دادگاه‌ها و ميل‌شان براي كنترل اقتصاد اختصاص داد تا عملا نشاني باشد از تقابل احتمالي او در روزهاي آتي با سيدابراهيم رييسي و البته نظامياني كه عزم كاخ پاستور كرده‌اند؛ «هر كسي وعده بهشت در اين شرايط پيچيده كشور مي‌دهد خلاف مي‌گويد. بايد اول آتش جهنم اختلاف و لجبازي و افراطي‌گري و كارنابلدي را خاموش كرد. حل مشكلات كشور با هوس‌هاي پوپوليستي و نردبان‌سازي از محروميت ملت حل نمي‌شود، بلكه ايران امروز براي تحققِ پيشرفتِ اقتصادي شتابان و مردمي، به همبستگي ملي در داخل، تعامل هوشمندانه با غرب، همكاري سازنده و پويا با شرق و هماهنگي برادرانه با همسايگان نياز دارد و اين امر احتياج به علم و دانش و تجربه دارد.» لاريجاني، تحليل‌هايي را كه او را تداوم دولت روحاني مي‌خواند، خط تخريب عليه خود توصيف كرد و به عنوان نمونه از تفاوت‌هاي دولت هاشمي‌رفسنجاني و خاتمي و روحاني گفت و جالب آنكه حتي در اين مثال‌ها هم اشاره‌اي به دولت احمدي‌نژاد نكرد!

  اصلاح‌طلبي پزشك
محسن هاشمي و علي لاريجاني كه كارشان پايان يافت، ساعت كه 9 صبح شد، نوبت به مسعود پزشكيان رسيد تا در وزارت كشور حاضر شود. او هم كه چون محسن هاشمي ازجمله اصلاح‌طلباني به شمار مي‌رود كه احتمال حضورشان تا پايان در عرصه انتخابات وجود دارد، به دور از هرگونه حاشيه يا نكته‌اي كه جلب‌توجه كند، روند ثبت‌نام خود را طي كرد و در اظهاراتي هم بر استفاده از جوانان در كابينه‌اش تاكيد كرد و هم از لزوم استفاده از نيروهاي تازه‌نفس گفت و همچنين تاكيد كرد: «آنهايي كه امتحان دادند، باور به اينكه خواهند آمد و مشكلات را حل خواهند كرد خطاست. آزموده را دوباره آزمودن خطاست اميدوارم كه براساس انصاف و عدالت بتوانيم با مردم برخورد كنيم.»

  ابراهيم آمد
تا نيمروز ديروز علي لاريجاني شاخص‌ترين چهره‌اي بود كه در انتخابات ثبت‌نام كرد اما رييس قوه قضاييه هم مقام انتصابي خود را به هواي مقامي انتخابي رها كرد و در ستاد انتخابات كشور حاضر شد تا بار ديگر شانس خود را بيازمايد. اما اين‌بار با اعتماد به نفسي مثال‌زدني. يكي، دو ساعت پيش از حضور رييسي گمانه‌زني‌هاي بسياري درباره زمان حضور او مطرح شد؛ پس طبيعي بود كه حضورش با پوشش گسترده همراه شود و همين اتفاق هم افتاد. پايش كه به سالن وزارت كشور رسيد، سالن پر بود از خبرنگاران. او در بيانيه حضورش از فقدان منابع مالي در ستادش گفت و از طرحي تحت‌عنوان هر خانه يك ستاد رونمايي كرد كه احتمالا در روزهاي آتي به شكل جدي اجرا خواهد شد. اوج اظهارات رييسي اما شايد پاسخ او به پرسش خبرنگار «اعتماد» باشد. جايي كه از او درباره فرداي پس از شكست احتمالي در انتخابات پرسيديم و او تاكيد كرد كه در انجام وظيفه، شكستي نيست!

  بازگشت اسحاق
ساعت شده بود 2 ظهر و نفرات اصلي اصولگرايان و اعتدال‌گرايان در ستاد انتخابات حاضر شده بودند و فقط مانده بود يك چهره شاخص اصلاح‌طلبان. اسحاق جهانگيري آخرين سرشناسي بود كه به وزارت كشور آمد. روند ثبت‌نامش را طي كرد و سالني پر از خبرنگار را روبه‌رويش ديد. هنگام قرائت بيانيه طولاني‌اش كه 15 دقيقه‌اي به طول انجاميد، جايي كه به فقر و تبعيض و كولبري و سوخت‌بري رسيد، بغض كرد و اشك ريخت اما از پاسخ‌دهي به اظهارات رييسي غافل نشد. رييس قوه قضاييه در گفته‌هايش تاكيد كرده بود بانيان وضع موجود نمي‌توانند تغييري در شرايط ايجاد كنند اما جهانگيري علاوه بر يادآوري نقش ترامپ و تحريم‌هايش و البته پذيرش برخي ناكارآمدي‌هاي مديريتي، از آناني كه دي ‌ماه 96 را ساختند ياد كرد و به نقش آنان براي شكل‌گيري وضع موجود اشاره كرد. او البته اين را هم گفت كه منظورش از مافيايي كه مي‌خواهد شهر را تسخير كنند، كساني است كه مانع برگزاري پرشور انتخابات رياست‌جمهوري مي‌شوند.

  11 مدعي ديگر
نفرات اصلي كه مشخص شدند اما اين پايان ماجرا نبود. كم نبودند چهره‌هاي اصلاح‌طلب و اصولگرايي كه به وزارت كشور و ستاد انتخابات آمدند و براي حضور در ميدان رقابت اعلام آمادگي كردند. سعيد جليلي يكي از سرشناس‌ترين آنها بود كه پس از عليرضا زاكاني، رييس مركز پژوهش‌ها در وزارت كشور حاضر شد و ثبت‌نام كرد. حضور همزمان جليلي و زاكاني در انتخابات نشاني بود از تداوم اختلافات ميان پايداري‌ها و طيف رييسي. اختلافاتي كه راه‌حلش احتمالا جز تقسيم مناصب نخواهد بود. عزت‌الله ضرغامي، رييس اسبق صداوسيما هم با اظهاراتي چون زدن زيرميز فساد، آن هم با كفش كوهنوردي و البته اينكه «روحاني» نيست، به وزارت كشور آمد. در اين صف اما از چهره‌هايي چون عبدالناصر همتي و محمد شريعتمداري از كابينه حسن روحاني هم بودند كه يكي احتمالا براي دفاع از عملكرد اقتصادي دولت و دومي براي حمايت از اسحاق جهانگيري به ميدان آمده است. محسن رهامي هم از ميان اصلاح‌طلبان آمد اما تاكيد كرد درنهايت هرچه را كه جبهه اصلاحات بگويد، مي‌پذيرد. محسن رضايي هم درنهايت آمد تا جمع نظاميان انتخابات تكميل شود. او كه خود را اقتصاددان مي‌داند، به تندي از ناكارآمدي‌هاي اقتصادي گلايه كرد. عباس آخوندي وزير پيشين راه و شهرسازي هم ثبت‌نام كرد تا بخت خود را آزمايش كند. همچون مصطفي كواكبيان و زهرا شجاعي و البته محمدجواد حق‌شناس كه با اظهارات و گفته‌هايي به‌ نسبت مشابه وارد گود شدند؛ با اين تفاوت كه زهرا شجاعي بسيار اميدوار بود حداقل در اين دوره شوراي نگهبان حق و حقوق زنان را به رسميت بشناسد. همه كه آمدند، درهاي ستاد انتخابات بسته شد تا از فردا روند بررسي رسمي صلاحيت كانديداها آغاز شود و شوراي نگهبان تعيين كند از ميان انبوه كانديداهاي حاضر، چه كساني در عرصه رقابت باقي بمانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون