• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4928 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

اصلاح‌طلبان و اصولگراياني كه با انصراف از نام‌نويسي در انتخابات رياست‌جمهوري خبرساز شدند

عقب‌نشيني در روز آخر

روز گذشته اگرچه مسير وزارت كشور براي حضور كانديداهاي متعدد پرترافيك بود اما از ميان چند ده نفري كه نام‌شان به عنوان نامزدهاي احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ مطرح بود و با ثبت‌نام در روز آخر تيتر اخبار شدند، بودند چهره‌هايي كه نيامدن و پرهيزشان از ورود به صحنه، خبرساز شد. محمدرضا عارف، صادق خرازي، محمد ناظمي‌اردكاني، علي نيكزاد و البته يكي، دو چهره از حزب موتلفه ازجمله كانديداهاي احتمالي اين انتخابات بودند كه با پايان مهلت نام‌نويسي، از انصراف خود گفتند.
محمدرضا عارف كه سابقه رياست بر فراكسيون اميد مجلس دهم، معاون اولي دولت دوم خاتمي، وزارت و عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام را در كارنامه دارد، احتمالا شاخص‌ترين چهره در اين جمع بود كه ديروز در بيانيه‌اي با هشدار نسبت به «شيوع فساد سياسي در بخش‌هايي از جريان‌هاي سياسي كشور» عدم كانديداتوري خود را اعلام و تاكيد كرد كه «حضورم در شرايط فعلي در عرصه انتخابات قطعا بر پيچيدگي انتخابات مي‌افزايد.» او كه پيش از اين و در انتخابات رياست‌جمهوري ۹۲ هم كانديداي رياست‌جمهوري شده بود اما به‌دليل آنچه «تمكين از اجماع» با محوريت خاتمي اعلام شد، به نفع حسن روحاني كنار كشيد، اين‌بار پيش از ثبت‌نام از اين عرصه كنار رفت.
صادق خرازي هم از ديگر چهره‌هاي اصلاح‌طلبي بود كه همچون عارف ازجمله 14 گزينه پيشنهادي جبهه اصلاحات بود اما در واپسين ساعات ثبت‌نام، بيانيه‌اي صادر كرد و از كانديداتوري انصراف داد. دبير كل حزب نداي ايرانيان كه سابقه مشاور ارشدي خاتمي را در كارنامه خود دارد و مدتي سفير جمهوري اسلامي در سازمان ملل و مدتي در فرانسه بوده، علت انصرافش را «حفظ آرمان‌ها و تلاش براي پيروزي جريان اصلاحات در انتخابات پيش‌رو» اعلام كرد و وعده داد كه كنار جوانانِ حزب نداي ايرانيان مسيرِ پاسداري از جمهوريت نظام را ادامه دهد تا اين به‌ گفته او «نهالِ نوپا» تبديل به «درختي تناور» شود. علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران هم برخلاف عارف و خرازي ازجمله گزينه‌هاي پيشنهادي جبهه اصلاحات نبود و زمزمه‌هاي كانديداتوري‌اش، به‌طور جدي‌تر در همين چند روز گذشته به گوش مي‌رسيد، ديروز در بيانيه انصراف خود، «ثبت‌نام تعداد قابل‌توجهي از شخصيت‌هاي عالم، وارسته و برخوردار از تجارب ارزنده در خدمت‌رساني شايسته به ايران عزيز و نظام اسلامي» را علت اين تصميم عنوان كرد. 
اما اين تنها اصلاح‌طلبان نبودند كه روز آخر ثبت‌نام را براي اعلام انصراف انتخاب كردند. علي نيكزاد، نايب‌رييس مجلس يازدهم و ازجمله اصولگراياني كه مخاطب نامه شوراي وحدت بودند هم ديروز انصراف خود از انتخابات را اعلام كرد. او كه جز رياست بر ستاد رييسي در انتخابات 96، چند صباحي استاندار اردبيل بوده و چند سالي وزير مسكن و شهرسازي احمدي‌نژاد، در توييتي از دغدغه‌هايش گفت و با اعلام حمايت از رييسي نوشت: «اكنون كه سيدابراهيم رييسي با همين دغدغه‌ها پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند، اين تكليف انقلابي را از دوش خود برداشته مي‌پندارم و انصراف خود را از نامزدي در انتخابات اعلام مي‌دارم.» علاوه بر نيكزاد، محمد ناظمي اردكاني هم يكي از كانديداهاي اصولگراي حاضر در كابينه احمدي‌نژاد بود كه ديروز به نفع رييسي كناره‌گيري كرد. همچنين درحالي كه اسدالله بادامچيان در نخستين روز ارديبهشت‌ماه از خود، ميرسليم، نيكنام، انواري و ترقي به عنوان 5 كانديداي حزبي موتلفه خبر داده بود، حميدرضا ترقي ديروز و در آخرين روز نام‌نويسي داوطلبان در توييتي با تاكيد بر حمايت قاطع از رييسي، از انصراف اين 5 چهره اصولگرايي خبر داد كه البته بعضا به‌ دليل كبر سن، از نگاه شوراي نگهبان مجاز به ورود نبودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون