• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4928 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۶ ارديبهشت

اليز استفانيك جايگزين ليز چني در سلسله مراتب جمهوري‌خواهان

ترامپيسم، كابوسي كه هنوز زنده است

محمدحسين لطف‌الهي

 

اعضاي حزب جمهوري‌خواه روز جمعه به وقت محلي در يك راي‌گيري درون حزبي، اليز استفانيك را به عنوان سومين مقام بلندپايه حزب در مجلس نمايندگان برگزيدند؛ اقدامي كه مي‌تواند حزب جمهوري‌خواه را يك گام ديگر از محافظه‌كاري سنتي دور كرده و به ترامپيسم نزديك كند.
جمهوري‌خواهان سه روز قبل در نشستي پشت درهاي بسته تصميم گرفتند ليز چني، عضو مجلس نمايندگان را به دليل انتقاد از دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين و زير سوال بردن ادعاهاي او در خصوص وقوع تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري از هيات رييسه حزب كنار بگذارند. او كه نماينده ايالت وايومينگ و دختر ديك چيني معاون رييس‌جمهور سابق امريكا در دوره جورج دبليو بوش است، در سلسله مراتب رهبري اين حزب در اين مجلس در جايگاه سوم بود و مسووليت مهم ترسيم و ترويج نظرگاه و پيام حزبش را بر عهده داشت. ليز چيني كه براي مدت‌ها يكي از اصلي‌ترين منتقدان اقدامات پساانتخاباتي ترامپ در حزب جمهوري‌خواه محسوب مي‌شد، روز سه‌شنبه 11 مه از حزب جمهوري‌خواه انتقاد كرد كه مقابل «ادعاهاي كذب ترامپ» درباره پيروزي در انتخابات ۲۰۲۰ نمي‌ايستد. او گفته بود همراهي با ادعاهاي نادرست و اثبات نشده درباره تخلف گسترده در انتخابات رياست‌جمهوري نوامبر گذشته علاوه بر اينكه شعار حزب جمهوري‌خواه مبتني بر «صيانت از حقيقت» را خدشه‌دار مي‌كند به عنوان «تشويق دروغگو» تعبير خواهد شد و به زعم او به دونالد ترامپ براي آسيب رساندن بيشتر به دموكراسي در امريكا كمك خواهد كرد. چني افزود: «من نمي‌توانم بيكار بنشينم و سكوت كنم درحالي كه ديگران حزب ما را به مسيري مي‌اندازند كه به حاكميت قانون بي‌اعتناست و به عمليات رييس‌جمهور سابق براي تضعيف دموكراسي ما ملحق مي‌شود.» انتقادهاي مكرر چني از رويكرد حزب در قبال دونالد ترامپ باعث شد دو نفري كه در سلسله مراتب رهبري حزب جمهوري‌خواه در مجلس جايگاه بالاتري از او دارند خواهان كنار گذاشتن او از جايگاهش شوند و در نهايت اين اتفاق روز چهارشنبه رخ داد. 
كوين مك‌كارتي نماينده جمهوري‌خواه ايالت كاليفرنيا و رهبر اقليت جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان گفته كنار گذاشتن ليز چيني ارتباطي به راي او در جريان استيضاح ندارد و افزود چيني تلاش‌ها براي بازپس گرفتن مجلس نمايندگان به دست جمهوري‌خواهان را منحرف مي‌كند. اين تصميم منتقداني نيز داشت. آدام كينزينگر، نماينده جمهوري‌خواه حامي دومين استيضاح ترامپ به شبكه سي.بي.اس گفت: هم‌اكنون انگار ما كشتي تايتانيك در حين يك غرق شدن آهسته هستيم و يك باند موسيقي روي عرشه كشتي داريم كه دارد به همه مي‌گويد همه‌چيز خوب است. لري هوگان، فرماندار ايالت مريلند امريكا كه به عنوان يك نامزد رياست‌جمهوري احتمالي جمهوري‌خواهان براي ۲۰۲۴ مطرح شده، از راي‌گيري براي بركناري چني انتقاد كرد. هوگان گفت: ما يكي از بدترين دوره‌هاي چهارساله را در حزب جمهوري‌خواه تجربه كرديم و به موجب آن كاخ سفيد و مجالس نمايندگان و سنا را از دست داديم. سياست موفق درباره اضافه كردن و چند برابر كردن است نه اختلاف و كسر كردن.
اليز استفانيك كه به جاي ليز چني به عنوان مقام سوم حزب در مجلس نمايندگان برگزيده شده، يكي از دلايل اصلي انتخابش براي اين جايگاه را باز پس گرفتن سنا و مجلس نمايندگان از دموكرات‌ها در انتخابات آينده توصيف كرده است. استفانيك مي‌گويد: «من معتقدم اين مردم هستند كه بايد رهبر حزب جمهوري‌خواه را انتخاب كنند و انتخاب آنها دونالد ترامپ است.» او افزود: «مردم از ترامپ حمايت مي‌كنند و در نتيجه من نيز از او حمايت خواهم كرد و به دنبال راهي براي همكاري با او خواهم بود.» آرايي كه اليز استفانيك كسب كرده نشان مي‌دهد كه طرفداران ترامپ در حزب جمهوري‌خواه اكثريتي قابل توجه هستند. به گزارش خبرگزاري سي‌ان‌ان 134 نفر از جمهوري‌خواهان به انتصاب استفانيك به جايگاه سوم حزب راي مثبت دادند و تنها 46 نفر به مخالفت با او برخاستند. دونالد ترامپ بلافاصله پس از انتخاب اليز استفانيك به عنوان جانشين ليز چيني از اين انتخاب استقبال كرد. وي در بيانيه خود به اين مناسبت نوشت: «جمهوري‌خواهان در مجلس نمايندگان متحد هستند و جنبش برگرداندن عظمت امريكا به آن  قوي است.» استفانيك ۳۶ ساله اهل ايالت نيويورك، در زمان فرآيند استيضاح دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ در نشست‌هاي استماع كنگره از ترامپ دفاع كرد و به اين ترتيب جايگاهش در حزب بالاتر رفت. 

منتقدان ترامپ كنار  زده مي‌شوند
واشنگتن‌پست نوشته است تصميم اخير جمهوري‌خواهان كه در راستاي تدوين يك سياست انتخاباتي جديد براي بازپس‌گيري كنگره در انتخابات سال 2022 اتخاذ شده، به معناي آن است كه اين حزب از كساني كه از ادعاهاي بي‌اساس دونالد ترامپ پشتيباني كرده بودند حمايت مي‌كند و منتقدين رفتارهاي اشتباه رييس‌جمهور پيشين را پس مي‌زنند.
همراهي اكثريت بدنه راي‌دهندگان جمهوري‌خواه با ترامپ در نظرسنجي‌ها نيز نمايان است. درحالي كه بر اساس نظرسنجي سي‌ان‌ان در ماه گذشته، بيش از دوسوم شهروندان امريكايي از رفتار ترامپ در قبال اشغال كنگره از سوي افراطي‌ها ناراضي هستند و اقدامات رييس‌جمهور پيشين را «مخرب» ارزيابي مي‌كنند ۶۳ درصد جمهوري‌خواهان معتقدند دونالد ترامپ رفتار مناسبي در اين زمينه داشته است. اين نظرسنجي همچنين نشان مي‌دهد كه بيش از ۷۱ درصد راي‌دهندگان جمهوري‌خواه باور دارند ترامپ تاثيري مثبت بر اين حزب داشته و توانسته در راستاي بهتر كردن عملكرد آن و ايجاد تغييرات بنيادين به نفع مردم گام بردارد.
سوزان گلاسر خبرنگار و يادداشت‌نويس نشريه نيويوركر رفتار كوين مك‌كارتي در مقابله با اين موضوع را هوشمندانه و در مسير انتخابات توصيف مي‌كند. او مي‌نويسد: مك‌كارتي با آن لبخند كاليفرنيايي و تسلطي كه روي كليشه‌هاي رايج در ميان جمهوري‌خواهان دارد، تاكنون حاضر نشده از تئوري‌هاي توطئه‌اي كه از سوي دونالد ترامپ و حاميان او در خصوص تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شده حمايت كند. او حتي زماني كه در ابتداي درگيري‌هاي درون حزبي پيرامون موضوع تقلب، ليز چني از سوي حاميان دونالد ترامپ مورد حمله قرار گرفته بود و به‌شدت از او انتقاد مي‌شد، به حمايت از چني پرداخت اما زماني كه ديد حتي پس از انتخابات هم حمايتي جدي در بدنه حزب از ترامپ وجود دارد، ترجيح داد مسير خود را تغيير دهد.
نشريه هيل نوشته است كه پيروزي اليز استفانيك نشان مي‌دهد چگونه حزب جمهوري‌خواه براي وفاداري ترامپ نسبت به گرايش‌هاي محافظه‌كارانه جمهوري‌خواهان ارزش قائل است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون