• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4932 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

خبر

ايران و يمن براي كمك  به گفت‌وگوهاي صلح تاكيد كردند

مشاور ارشد وزير امور خارجه در امور ويژه سياسي و معاون وزير خارجه دولت نجات ملي يمن بر استمرار ارتباط و همكاري دوجانبه براي كمك به گفت‌وگوهاي صلح تاكيد كردند. علي‌اصغر خاجي در گفت‌وگويي تصويري با حسين العزي، معاون وزير خارجه دولت نجات ملي يمن به رايزني و تبادل‌نظر پرداخت. در اين گفت‌وگو درخصوص آخرين تحولات يمن در عرصه‌هاي مختلف به ويژه پيرامون نتايج آخرين مذاكرات درباره كشتي صافر و همچنين راه‌هاي تسريع دستيابي به صلح در كشور يمن 
تبادل‌نظر شد.
 العزي، معاون وزير امور خارجه دولت نجات ملي، ضمن تقدير از مواضع جمهوري اسلامي ايران در حمايت از ملت يمن، بر اهميت هماهنگي و رايزني مستمر دوجانبه تاكيد كرد و در مورد خواسته‌هاي دولت نجات ملي يمن در مذاكرات صلح توضيحاتي ارايه داد. خاجي نيز در اين گفت‌وگو نقطه‌نظرات و مواضع كشورمان درخصوص روند صلح و كمك به تسهيل گفت‌وگوها را تشريح كرد و سرعت بخشيدن به روند مذاكرات پيرامون رفع محاصره از مردم يمن و برقراري صلح در يمن و همچنين حل بحران كشتي صافر را ضروري خواند. در اين گفت‌وگوي تصويري دو طرف بر استمرار ارتباط و همكاري دوجانبه براي كمك به گفت‌وگوهاي صلح تاكيد كردند.


ديدار نماينده ايران در  سازمان ملل متحد با سناتور امريكايي

«كريس مورفي» سناتور دموكرات امريكايي طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه با «مجيد تخت روانچي» نماينده ايران در سازمان ملل متحد ديدار كرده است. رايزن مطبوعاتي نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد، در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا، ضمن تاييد اين خبر، اعلام كرده است كه ديدار مذكور، بعدازظهر سه‌شنبه به وقت محلي به شكل مجازي انجام شده است. در اين بيانيه آمده است: «از نماينده ايران در سازمان ملل به ‌طور مستقيم درخواست كردم كه ايران در مذاكرات هسته‌اي از خود فوريت و جديت نشان دهد، به حوثي‌ها (انصارالله) براي پايان دادن به جنگ يمن فشار وارد كند، حماس را تشويق به پذيرش آتش‌بس و توقف و راكت‌پراكني به اسراييل كرده و مراد طاهباز را آزاد كند.» رايزن مطبوعاتي نمايندگي ايران در سازمان ملل در پاسخ به ايسنا در واكنش به انتشار خبر ديدار سفير ايران با كريس مورفي، سناتور امريكايي گفت: در ملاقات مجازي بعدازظهر سه‌شنبه با سناتور كريس مورفي، آقاي تخت روانچي با اشاره به مذاكرات جاري در وين، بر لزوم لغو عملي همه تحريم‌هاي امريكا كه تحت عناوين مختلف وضع شده تاكيد و از آن به عنوان كليد حل موضوع ياد كرد. او افزود: همچنين در مورد يمن، اراده جمهوري اسلامي بر حل‌و فصل صلح‌آميز جنگ در يمن مورد اشاره قرار گرفت و تاكيد شد هرگونه راه‌حل بحران يمن بايد متضمن رفع كامل محاصره مردم و ارسال بدون مانع كمك‌هاي انساني به آن كشور و آتش بس باشد. ناظمي گفت: درخصوص جنايات صهيونيست‌ها عليه مردم فلسطين، نيز تاكيد شد كه درگيري اخير با تحريك رژيم صهيونيستي آغاز شد و با كشتار مردم فلسطين ادامه يافته است اما طي چند روز اخير دولت امريكا با حمايت از اسراييل مانع تصويب حتي يك بيانيه مطبوعاتي شوراي امنيت سازمان ملل در مورد آتش‌بس شده است. رايزن مطبوعاتي كشورمان ادامه داد: همچنين موضع جمهوري اسلامي ايران در مورد تبادل جامع زندانيان دو كشور مورد تاكيد قرار گرفت.


خوش‌بيني وزير خارجه عربستان نسبت به مذاكرات با ايران

 فيصل بن فرحان آل‌سعود، وزير امور خارجه عربستان در اظهارنظري نادر درباره مذاكرات مقدماتي ميان رياض و تهران ابراز خوشبيني كرد. به گزارش العالم، به نقل از خبرگزاري فرانسه، جزييات چنداني از اين مذاكرات در دست نيست. او كه براي شركت در دو نشست بين‌المللي در پاريس حضور دارد در اين خصوص به خبرگزاري فرانسه گفت: «ما برخي مذاكرات مقدماتي را آغاز كرده‌ايم. آنها هنوز در مراحل ابتدايي هستند ولي ما اميدوار هستيم.» فيصل بن فرحان آل سعود در ادامه مدعي شد: «اگر ايراني‌ها بدانند كه منافع‌شان در روابط خوب با همسايگان‌شان است، من مي‌توانم اميدوار باشم.» او همچنين گفت تاثير انتخابات ماه آتي ايران بر اين مذاكرات «حداقلي» خواهد بود: «گمان نمي‌كنيم تغيير بزرگي رخ دهد. ممكن است در افرادي كه اين سياست را به نمايش مي‌گذارند تغييراتي رخ دهد اما درنهايت آنچه روي زمين اتفاق مي‌افتد از اهميت برخوردار است.» روابط ايران و عربستان در سال ۲۰۱۶ تنزل يافت و گفته مي‌شود دو كشور به ‌تازگي با ميانجيگري عراق مذاكراتي را انجام داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون