• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4932 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

خبر

راي دوماي روسيه به خروج از پيمان آسمان‌هاي باز

دوماي روسيه به خروج اين كشور از پيمان آسمان‌هاي باز راي داد؛ طرحي كه امريكا سال گذشته از آن خارج شده بود. به گزارش ايرنا، دوماي روسيه روز چهارشنبه در جلسه علني خود، طرح قانوني خروج روسيه از پيمان آسمان‌هاي باز را بررسي كرد. اين طرح كه از سوي رييس‌جمهوري روسيه به دوما ارايه شده است، به اتفاق آراي نمايندگان دوماي روسيه تاييد شد. سرگئي ريابكوف معاون وزير خارجه روسيه امروز در اين رابطه اعلام كرد كه شركت‌كنندگان در پيمان آسمان‌هاي باز به امريكا براي بازگشت به اين پيمان هيچ فشاري وارد نكردند. وي خاطرنشان كرد كه در صورت طي مراحل قانوني براي خروج از پيمان آسمان‌هاي باز، روسيه تا ماه دسامبر سال جاري از اين پيمان خارج خواهد شد. ريابكوف روز سه‌شنبه درباره حفظ پيمان آسمان‌هاي باز گفته بود كه شانس براي حفظ اين پيمان كم است و دولت امريكا و متحدان اين كشور فرصت زيادي را در اين مورد و حل و فصل مساله بدون سر و صداي بي‌مورد، هدر دادند. وي ادامه داد: ايالات متحده امريكا و متحدان اين كشور هنوز فرصت براي تجديدنظر در موضع خود در قبال پيمان آسمان‌هاي باز دارند اما بسيار بعيد به نظر مي‌رسد كه واشنگتن از چنين فرصتي استفاده كند.


امضاي توافق همكاري بزرگ هسته‌اي چين و روسيه

بزرگ‌ترين قرارداد اقتصادي مشترك ميان دو كشور چين و روسيه چهارشنبه شب در جريان نشست مجازي روساي جمهور دو كشور به امضا رسيد. روساي جمهور چين و روسيه با شركت در يك ويديو كنفرانس مشترك در خصوص ساخت رآكتورهايي با طراحي روسيه با يكديگر مذاكره كردند كه قرار است در نيروگاه برق هسته‌اي تايوان و نيروگاه برق «زوداپو» چين نصب شوند. بر اساس گزارش خبرگزاري تاس، «ولاديمير پوتين» و «شي جين پينگ» در اين جلسه به صورت رسمي در خصوص ساخت واحد شماره ۷ نيروگاه تايواني و واحد شماره ۳ نيروگاه چيني مذكور توسط روسيه با يكديگر به توافق رسيدند. گفته مي‌شود ساخت نيروگاه هسته‌اي تايوان، بزرگ‌ترين پروژه اقتصادي مشترك روسيه و چين به حساب مي‌آيد. رآكتورهاي اول و دوم اين دو نيروگاه در سال ۲۰۰۷ آغاز به كار كردند و مقامات چيني در سال ۲۰۱۸ تصميم به ساخت واحدهاي ۳ و ۴ آن گرفته‌اند.


استعفاي وزيرخارجه لبنان در پي فشارهاي رياض

«شربل وهبه» با اشاره به استعفاي خود از پست وزارت خارجه لبنان گفت: تصميمي كه گرفتم به مصلحت لبنان بود و در ديدار با «عون» استعفانامه‌ام را تقديم او كردم. به گزارش مهر، «شربل وهبه» به اخبار منتشر شده در خصوص استعفاي خود از پست وزارت خارجه لبنان واكنش نشان داد. وي در اين خصوص گفت: در ديداري كه امروز با رييس‌جمهور عون داشتم، استعفانامه خود را تقديم او كردم. تصميمي كه گرفتم به مصلحت لبنان و لبناني‌ها بود. وزير خارجه مستعفي لبنان همچنين اظهار داشت: اميدوارم كه پرونده استعفاي من به زودي بسته شود و روابط بيروت با كشورهاي عربي دوست ادامه پيدا كند. گفته مي‌شود كه استعفاي وزير خارجه لبنان پس از تنش‌هايي كه به دنبال انتقاداتش از عربستان سعودي به وجود آمده بود، صورت گرفته است. گفتني است، اظهارات وزير خارجه لبنان در گفت‌وگو با شبكه الحره درباره برخي كشورها كه گروه تروريستي داعش را ايجاد و از آن حمايت مالي كردند، به‌رغم اينكه وي از كشوري نام نبرد، موجب انتقادات شديد از وي و تهديد به قطع روابط ميان آن كشورها و لبنان شد. «شربل وهبه» در پاسخ به اين سوال كه آيا منظورش از اين كشورها، كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس است، گفت كه نمي‌خواهد نامي ببرد. وي در واكنش به سوالي پيرامون اينكه آيا كشورهاي حاشيه خليج فارس گروه تروريستي داعش را حمايت مالي كرده‌اند، افزود: پس چه كسي آنها را تامين مالي كرد؟ من؟ وهبه گفت: در مرحله دوم تهديدات لبنان، داعشي‌هايي آمدند كه كشورهاي دوست و برادر آن را براي ما به ارمغان آوردند و آن را در مناطق نينوا، الانبار و تدمر گسترش دادند.


انتقاد دمشق از تركيه و آلمان

وزارت خارجه سوريه اعلام كرد: تركيه و آلمان مخالفت خود را با برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در خاك اين كشورها اعلام كرده‌اند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري روسيا اليوم، ايمن سوسان، معاون وزير خارجه سوريه گفت: انتخابات رياست‌جمهوري در بخش اعظم سفارتخانه‌هاي سوريه در خارج جز تركيه و آلمان و كشورهايي كه مراكز ديپلماتيك سوريه در آنجا بسته شده‌اند، برگزار مي‌شود. سوسان از مخالفت كشورها با برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري سوريه انتقاد كرد و گفت: تصميم اين كشورها دليل سياسي دارد. اين مواضع ضد سوري نشان‌دهنده يأس و نااميدي و احساس شكست است. كسي كه با تروريسم ائتلاف كرده و در ريختن خون سوري‌ها نقش داشته و سوري‌ها را از غذا و دارو محروم مي‌كند، عجيب نيست كه چنين تصميمي بگيرد. سوسان گفت: مسووليت سياسي و حقوقي اين تصميم برعهده اين كشورهاست. اين كشورها قوانين بين‌المللي و توافقنامه وين را نقض مي‌كنند. انتخابات يك مساله حاكميتي است و سفارت بخشي از خاك ملي است. وي درباره ميزان مشاركت سوري‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري كه قرار است امروز در خارج آغاز شود، گفت: اطمينان دارم كه مردم اشتياق شديدي براي مشاركت دارند و فردا خواهيد ديد كه سوري‌ها با چه اشتياقي پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون