• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4932 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

همراه اول از شركت‌هاي دانش‌بنيان و فناور حمايت مي‌كند

ميز گرد تخصصي «بومي‌سازي صنعت ICT - دستاوردهاي اپراتورهاي موبايل» با حضور نمايندگاني از سوي اپراتورهاي تلفن همراه و چهره‌هاي علمي برگزار و به ظرفيت‌هاي عملياتي اپراتورهاي تلفن همراه به خصوص همراه اول براي حمايت از شركت‌هاي فناور ايراني پرداخته شد. به گزارش اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، ميزگرد تخصصي «بومي‌سازي صنعت ICT - دستاوردهاي اپراتورهاي موبايل» در جريان برگزاري بيست و نهمين كنفرانس مهندسي برق ايران، عصر ديروز به شكل آنلاين و البته با حضور اعضاي مشاركت‌كننده در پنل در محل برج همراه برگزار شد. اين پنل كه به رياست حميد بهروزي، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف و قائم‌مقام مديرعامل همراه اول و با دبيري فرامرز رستگار، دبير سنديكاي مخابرات برگزار شد، ميزبان وحيد شاه‌منصوري، رييس مركز تحقيق و توسعه همراه اول، مرتضي طاهري‌بخش، معاون فني و توسعه شبكه همراه اول، حسن بولوردي، معاون فني و مهندسي ايرانسل، محمدرضا پاكروان، عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف، عباس محمدي، عضو هيات علمي دانشگاه اميركبير و كريم محمدپور اقدم، عضو هيات علمي تهران بود.
حميد بهروزي، قائم‌مقام مديرعامل همراه اول در اين پنل ضمن اشاره به فعاليت‌هايي كه از سوي اپراتورهاي تلفن همراه جهت حمايت از توليدات بومي انجام شده است، اشاره‌اي به توجه ويژه هر دو اپراتور اصلي تلفن همراه به مقوله تحقيقات داشت و اظهار كرد: سرمايه‌گذاري ما در حوزه پژوهش‌ها و تحقيقات دانشگاهي مخصوصا با تمركز بر حوزه فناوري‌هاي نوين، اين سيگنال را براي جامعه علمي داشته كه «پژوهش» در كشور خريدار دارد.
او ادامه داد: اين رويكرد را مي‌توان در اعطاي حمايت پژوهشي (گرنت) به پايان‌نامه‌هاي مرتبط با حوزه‌هاي مركز تحقيق و توسعه همراه اول براي تشويق دانشجويان و بهره‌مندي از توانمندي اساتيد، شاهد بود.
بهروزي همچنين اشاره‌اي به حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان در قالب فراخوان‌هاي خريدي كه همراه اول داشته است، كرد و گفت: پيرو اين فراخوان‌ها، شركت‌هاي دانش‌بنيان ترغيب به سرمايه‌گذاري شدند اما نكته‌اي كه اين شركت‌ها بايد ضمن احتساب حمايت همه‌جانبه اپراتور داشته باشند، اين است كه با توجه به اهميت سرعت عمل، هم توجه خاص به امر «تيم» و هم «سرمايه‌گذاري» داشته باشند تا در روند حركت محصول به سمت بلوغ تسهيل شود.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف درباره حمايت از تجاري‌سازي تجهيزات بومي يادآور شد: ما شركت‌هايي كه توان توليد تجاري دارند را شناسايي كرده، نمونه‌هاي اوليه آنها را در آزمايشگاه‌هاي خود تست و تاييد مي‌كنيم و زمينه استفاده همراه اول از آن محصولات را فراهم مي‌آوريم.
او افزود: به عنوان مثال از ابتداي مطالعات مرتبط با نسل پنجم، تمركزمان بر بومي‌سازي اين نسل از فناوري بود و اكنون نيز يكي از هدف‌گذاري‌هاي‌مان اين است كه بين 50 تا 80 درصد تجهيزات مورد نياز اپراتور را ظرف سه سال آينده از طريق توليدات داخلي تامين كنيم؛ بنابراين اگر نگاه شركت‌هاي دانش‌بنيان نيز «بنيادي» باشد، مي‌توانند محصولي در رده بخش تلكام توليد كنند.
بهروزي با تاكيد بر اينكه به‌طور خلاصه نقش اپراتورهاي ارتباطي در ترغيب‌كنندگي، حمايتگري، آزمايش‌كنندگي توليدات دانش‌بنيان و درنهايت تحمل ريسك‌هاي مربوطه است، اظهار كرد: بنابراين فرصت بسيار خوبي براي شركت‌هاي نوآور و دانش‌بنيان فراهم است تا با همراهي بدنه اپراتور اول تلفن همراه، بتوانند محصولات بومي‌شان را به مرحله توليد صنعتي برسانند.
او ضمن اشاره به اهتمام مديرعامل همراه اول بر حمايت از توليدات بومي و استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي اپراتور اول تلفن همراه براي ايجاد حركت در صنعت ارتباطات كشور، به جايگاه كليدي وزارت ارتباطات جهت تسهيل اين روند تحركي نيز اشاره داشت و ابراز كرد: وزارت ارتباطات با دراختيار داشتن زيرساخت ارتباطي كشور بايد در سال جاري و سال‌هاي پيش رو، درصد قابل‌توجهي از مصارف‌شان را به خريد از محصولات دانش‌بنيان اختصاص دهد و اين انتظاري است كه در راستاي حمايت از توليد داخلي، از آن نهاد انتظار مي‌رود.
قائم‌مقام مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران به راه‌هاي حمايتي همراه اول از توليدات بومي اشاره داشته و اذعان كرد: يكي از راه‌ها حمايت مركز تحقيق و توسعه ما از شركت‌هاي نوپايي است كه مي‌خواهند محصولات اوليه‌شان را به صورت پايلوت توليد كنند و مراحل تست، صنعتي‌سازي و تجاري‌سازي را جلو ببرند. او ادامه داد: راه ديگر حمايتي ما استفاده از ظرفيت «هاب»هاي استاني براي سوق دادن جهت سرمايه‌گذاري‌ها به سمت مناطق است؛ اما اگر ميزان سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتري بطلبد به سمت شركت حركت اول هدايت مي‌شود.
بهروزي خاطرنشان كرد: علاوه بر اين موارد حضور فعال همراه اول در مراكز نوآوري و در كنار قطب‌هاي دانشگاهي است كه اتفاق خوبي در راستاي حمايت از توليدات نوآورانه است و نهايتا هم در تعاملي كه با صندوق نوآوري و شكوفايي داشتيم، اين صندوق پذيرفته در راستاي سرمايه‌گذاري روي پروژه‌هاي بومي، حمايت‌هايي را در قالب تخصيص وام‌هاي كم‌بهره به شركت‌ها داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون