• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4932 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳۰ ارديبهشت

يك ببخشيد ساده بهتر نيست؟

فوتبال ايران و ارتقاي فرافكني

در سال‌ گذشته و در فوتبال شاهد اظهاراتي بوديم كه فرافكني را يك پله ارتقا داده است. اگر تا ديروز خاطيان نمي‌پذيرفتند خطايي مرتكب شده‌اند و در اين راه آسمان و زمين را به هم مي‌دوختند، امسال در چند مورد شاهد بوديم كه اين افراد عمل انجام شده را مي‌پذيرند اما عامليت خودشان را زير سوال مي‌برند. به عنوان مثال وقتي آن فيلم عجيب از اظهارات محمود فكري در بازي هفته دوم استقلال مقابل فولاد منتشر شد، فكري نگفت من آن حرف‌ها را بر زبان نياوردم يا معذرت‌خواهي نكرد بلكه گفت كساني كه باعث شدند من آن حرف‌ها را بزنم، نمي‌بخشم. در حالي كه همين جمله به تنهايي بحث جبر و اختيار و روابط علت و معلولي را به چالش مي‌كشيد اخيرا با چند مورد ديگر هم برخورد كرديم.
در بازي پيكان و سايپا، تيم پيكان براي نخستين ‌بار در تاريخ فوتبال ايران در يك بازي ۶ تعويض انجام داد. اين اتفاق آنقدر عجيب و غيرمنتظره است كه حتي در قوانين انضباطي برايش جريمه‌اي پيش‌بيني نشده چون احتمالا قانون‌گذاران با خودشان فكر كردند مگر مي‌شود يك تيم كه مربي و سرپرست و دستيار و فلان و بهمان دارد به اضافه ناظر بازي به اضافه داور چهارم نفهمند كه يك تيم از حد مجاز بيشتر تعويض مي‌كند؟ با اين حال اين اتفاق رخ داد. پيكان ۶ بازيكن جايگزين به زمين بازي فرستاد.
اصغر مديرروستا، مدير تيم فوتبال پيكان گفت اين كار انجام شده اما تقصير نيمكت حريف بود كه جو را متشنج كرد و تمركز ما را به هم زد. مديرروستا همچنين گفت:«در همه بازي‌ها اينگونه است كه نماينده فدراسيون به ما گوشزد مي‌كند كه مثلا يك تعويض بيشتر نداريد يا تعويض‌هايتان تمام شده اما در كمال ناباوري نماينده فدراسيون اجازه تعويض داد و داور چهارم هم تابلوي تعويض را بلند كرد. من حتي از نماينده هيات فوتبال قبل از تعويض پرسيدم كه مي‌توانيم تعويض كنيم؟
پاسخ او مثبت بود. ما واقعا خودمان هم از اتفاقي كه افتاده، متعجب هستيم و نمي‌دانيم چرا ناظر مسابقه هيچ چيزي بر زبان نياورد.» اگر دقت كنيد مديرروستا نمي‌گويد ما متعجب هستيم كه چطور نفهميديم اين ششمين تعويض ماست و مي‌گويد، متعجبيم چرا ناظر چيزي نگفت! 
چند تا نمونه خفيف‌تر هم در همين دو، سه هفته رخ داده است. آنجايي كه وحيد اميري در پايان بازي با سپاهان سر فيلمبردار قاطي كرد، گفته شد ببينيد خبرنگار چه كار كرده كه وحيد اميري اينقدر عصباني شده! در اين ميان تنها كسي كه هنوز همان شيوه‌هاي كلاسيك را استفاده مي‌كند، افشين پيرواني است. سرپرست تيم پرسپوليس در مورد شناسايي فردي كه در اصفهان جنجال به پا كرده بود ابتدا گفت، نمي‌شناسم و بعد كه به او ثابت كردند مي‌شناسد، نگفت شما باعث شديد من اشتباه كنم يا مدعي نشد به خاطر بر هم خوردن تمركزش اين اتفاق افتاده. او محكم ايستاد و باز هم تكرار كرد آن طرف را نمي‌شناسد! 
به هر حال شيوه‌هاي فرار و نپذيرفتن مسووليت خطا و اشتباه هر روز در حال پيشرفت است و فوتبال ما امروز در اين نقطه قرار دارد. با اين حال با احترام به همه سبك‌ها هنوز يك «ببخشيد» ساده بهترين راه‌حل موجود به نظر مي‌رسد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون