• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4933 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱ خرداد

اقتصاد بين‌الملل

تهديد اصلي براي ۱۴ تريليون دلار دارايي‌هاي  نفت و گاز

شركت تحقيقاتي وود مك كنزي اعلام كرد كه گذار انرژي دارايي‌هاي نفت و گاز به ارزش ۱۴ تريليون دلار را به خطر مي‌اندازد. اين شركت تحقيقاتي اعلام كرد در كوتاه‌مدت آينده براي نفت و گاز خوب به نظر مي‌رسد. تقاضا براي نفت و گاز به سطح پيش از شيوع پاندمي بهبود پيدا خواهد كرد و حتي از آن فراتر مي‌رود و به معادل روزانه ۱۶۰ ميليون بشكه نفت مي‌رسد. به گفته تحليلگران وود مك كنزي، شركت‌هاي نفت و گاز همچنان چابك‌تر مي‌شوند اما امسال قادر خواهند بود با نفت ۶۰ دلار در هر بشكه به همان ميزان كه هفت سال پيش با نفت ۱۰۰ دلاري درآمد داشتند، جريان نقدينگي توليد كنند. با اين حال در بلندمدت اوضاع متفاوت به نظر مي‌رسد و تمامي سناريوهاي گذار انرژي شامل كاهش تقاضا براي نفت مي‌شود. در خوش‌بينانه‌ترين سناريو براي نفت و گاز، تقاضاي جهاني به كندي و به تدريج كاهش پيدا كرده و به ۹۰ ميليون بشكه در روز در سال ۲۰۵۰ مي‌رسد. اين امر سرمايه‌گذاري در توليد جديد را تشويق كرده و صعود قيمت‌ها به بالاي ۸۰ دلار در هر بشكه تا سال ۲۰۳۰ را به دنبال خواهد داشت. با اين حال اگر دنيا تصميم بگيرد سناريوي گرمايش دو درجه‌اي را دنبال كند، تقاضا براي نفت ممكن است تا سال ۲۰۵۰ به ۳۵ ميليون بشكه در روز نزول كند و رشد تقاضا تا سال ۲۰۲۵ به پيك مي‌رسد. اين به معناي آن خواهد بود كه ميانگين قيمت هر بشكه نفت برنت در سال ۲۰۳۰ به ۴۰ دلار مي‌رسد و پس از آن پايين‌تر مي‌رود.


بيت‌كوين دوباره به بالاي  ۴۲ هزار دلار صعود كرد

بيت‌كوين، بزرگ‌ترين سرمايه ديجيتال دنيا، بخشي از كاهش قيمتي را كه اخيرا داشته در بحبوحه فروش بالاي ارزهاي مجازي جبران كرده است. اطلاعات كوين ماركت كپ نشان مي‌دهد ارزش بيت‌كوين تا بيش از 42 هزار دلار افزايش يافته و 25 درصد نسبت به روز پنجشنبه رشد داشته است. ارزش بازار بيت‌كوين در حال حاضر حدود 750 ميليارد دلار است. برخي رقباي بيت‌كوين هم در روز پنجشنبه افزايش قيمت داشتند. ارزش اتر 35 درصد افزايش يافت و به حدود 3 هزار دلار رسيد و دوج كوين با بيش از 37 درصد افزايش، 0.43 دلار معامله مي‌شود. فروش بالاي ارزهاي مجازي در روز چهارشنبه به دنبال اطلاعيه چين مبني بر ممنوعيت تامين خدمات مالي مربوط به ارزهاي مجازي توسط موسسات مالي و شركت‌هاي پرداخت، صورت گرفت. اين خبر 30 درصد از ارزش بازار ارزهاي مجازي را كم كرد و ارزش بيت‌كوين تا 30 هزار دلار پايين آمد. اين اطلاعيه بانك مركزي چين بازار ارزهاي مجازي را كه تحت‌تاثير اظهارات الون ماسك مديرعامل تسلا قرار گرفت بود، تحت فشار شديدتري قرار داد.


ارزان‌فروشي قطر براي حفظ موقعيت برتر خود در بازار ال ان‌جي جهان

قطر در حال كاهش قيمت گاز خود و توسعه صادرات به بازار آسياست تا موقعيت خود را به عنوان صادر‌كننده شماره يك گاز طبيعي مايع حفظ كند. قطر اولويت خود را از قيمت گاز به سهم بازار تغيير داده و به دنبال آن قيمت گاز خود را پايين آورده و ظرفيت توليد خود را افزايش داده است. هدف قطر از اين اقدام افزايش 50 درصدي صادرات گاز طبيعي مايع است. قطر با اين استراتژي توجيه اقتصادي پروژه‌هاي جديد توليد گاز طبيعي مايع در ساير نقاط دنيا را به خطر انداخته است. استراليا چند سالي است قدم به قدم با قطر پيش مي‌آيد و حتي يك بار توانسته به‌طور موقت اين كشور را پشت سر گذاشته و بزرگ‌ترين صادر‌كننده گاز طبيعي مايع جهان شود. امريكا هم صادرات گاز خود را افزايش داده و ماه گذشته تقريبا به اندازه قطر گاز صادر كرده است. البته در واقعيت، تعميرات و نگهداري در بزرگ‌ترين تاسيسات توليدي در قطر دليل رسيدن امريكا به آن بود ولي اين كشور حاشيه خليج فارس از طرف رقباي نوظهور خود احساس خطر كرده است. طبق گفته جاناتان استرن، محقق ارشد موسسه مطالعات انرژي آكسفورد: «هيچ‌كس نمي‌تواند با قيمت‌هاي قطر رقابت كند. قطري‌ها هر كاري كه بخواهند انجام مي‌دهند و بقيه بايد در حد توان‌شان به آن پاسخ دهند. مخصوصا در شرايط مازاد عرضه به بازار و قيمت پايين، سود رقبا تحت‌تاثير قرار مي‌گيرد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون