• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4940 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۹ خرداد

خبر

نفتكش هورس رفع توقيف شد

كشتي نفتكش هورس متعلق به ناوگان شركت ملي نفتكش ايران كه از ۲۴ ژانويه (يكشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹) تاكنون در آب‌هاي اندونزي توقيف شده بود روز جمعه آزاد شد. به گزارش ايسنا، اين كشتي با حمايت همه‌جانبه مقامات ارشد كشور، پشتيباني و كمك كنسولي وزارت امور خارجه و همكاري دستيار ويژه وزير امور خارجه، پس از گذراندن موفق مراحل دادرسي، بعد از ۱۲۵ روز، رفع توقيف شد. طبق اعلام شركت ملي نفتكش ايران، پرسنل مجرب و متعهد نفتكش هورس در اين مدت به‌رغم تحمل سختي‌ها و دوري از خانواده، با فداكاري در دفاع از منافع ملي و حفظ جريان صادرات نفت و فرآورده‌هاي نفتي كشور ايستادگي كرده و در پيگيري ماموريت خود عزم راسخي داشتند. اين كشتي هم‌اكنون ادامه ماموريت خود را ازسر گرفته و پس از اتمام آن به آب‌هاي كشور باز خواهد گشت.


تاكيد كابل بر اهميت نقش ايران در پيشبرد مذاكرات صلح افغانستان

معاون وزير امور خارجه افغانستان در ديدار با مدير بخش آسياي غربي وزارت امور خارجه كشورمان، ضمن گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه، بر اهميت نقش ايران در پيشبرد مذاكرات صلح افغانستان تاكيد كرد. وزارت امور خارجه افغانستان در بيانيه‌اي از ديدار مير ويس ناب معاون وزير امور خارجه افغانستان با سيدرسول موسوي مدير بخش آسياي غربي وزارت امور خارجه كشورمان خبر داد. در اين بيانيه آمده است: ناب با خوشامدگويي به موسوي براي سفرش به كابل، به تحولات اخير در مذاكرات صلح افغانستان، امور امنيتي و اقتصادي اشاره كرد. او همچنين گفت كه حمايت مداوم ايران از خواسته‌هاي قانوني ملت و دولت افغانستان در روند صلح و تلاش‌هاي ايران در زمينه رسيدن به اتفاق نظر منطقه‌اي حائز اهميت است. وزارت امور خارجه افغانستان افزود: موسوي با تشريح اهداف سفرش به كابل، روابط ميان افغانستان و ايران را تاريخي و پابرجا خواند. او با تاكيد بر حمايت ادامه‌دار ايران از مذاكرات صلح افغانستان و افغانستاني در صلح و ثبات گفت كه حفظ دستاوردهاي دو سال گذشته مهم است. بنا بر اعلام بيانيه وزارت خارجه افغانستان: دو طرف همچنين درباره اهميت امضاي تفاهمنامه جامع همكاري افغانستان- ايران، توسعه روابط دوجانبه، ارتقاي همكاري ميان دو كشور در زمينه بهداشت و سلامت، تحصيل، مرزها و عرصه‌هاي كنسولي و نقش ايران در تامين صلح در افغانستان گفت‌وگو و تبادل‌نظر كردند.


سخنگوي وزارت خارجه اتريش:
حفظ توافق هسته‌اي همچنان براي ثبات و امنيت منطقه ضروري است

يوهانس آينگر، سخنگوي وزارت امور خارجه كشور اتريش در گفت‌وگو با ايلنا به بيان نظرات خود در مورد روابط با ايران با غرب و روند گفت‌وگوهاي وين در راستاي احياي برجام پرداخت. يوهانس آينگر در ابتدا با اشاره به ميزباني كشور در مذاكرات برجام گفت: اتريش سال‌ها ميزبان گفت‌وگوهاي برجام بوده است و مصمم است كه به عنوان يك كشور عضو اتحاديه اروپا و همچنين كشور ميزبان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پشتيباني مداوم خود را از مذاكرات در حال انجام ارايه كند. او در ادامه يادآور شد: اجازه بدهيد اينجا به نقل قول الكساندر شالنبرگ، وزير خارجه اتريش براي شما اشاره كنم كه معتقد است: «اتريش همچنان يك پل‌ساز، به عنوان يكي از مهم‌ترين مكان‌هاي گفت‌وگو، ميزبان كنفرانس‌هاي بين‌المللي و مذاكرات سطح بالا است.» به‌رغم دشواري‌هاي اجراي اين نشست‌ها، بايد نتيجه‌گيري كرد كه وين به دليل ميزباني گفت‌وگوهاي برجامي داراي اهميت تاريخي است و اتريش آماده است تا به عنوان ميزبان به برگزاري اين جلسات ادامه دهد. اين مقام اتريشي اظهار كرد: به‌ طور كلي، برجام براي اتريش همچنان يكي از عناصر اصلي در ساختار منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي جهاني است. از نظر اتريش، حفظ توافق هسته‌اي همچنان براي ثبات و امنيت منطقه ضروري است. حتي اگر اتريش در ميز مذاكره جايگاهي نداشته باشد. او در ادامه در مورد پيشرفت در مذاكرات و نتيجه احتمالي اين گفت‌وگوها گفت: گزارش‌هايي دريافت مي‌كنيم و مرتب اين اخبار را دنبال مي‌كنيم؛ به نظر مي‌رسد كه مي‌توانيم با احتياط به نتيجه مذاكرات خوشبين باشيم. درخصوص روابط ايران و اتريش، هر دو كشور داراي بيش از ۷۰۰ سال رابطه مستند هستند كه بايد اين روابط ديرينه را درنظر گرفت. اين رابطه قوي و بالغ است و بايد بيشتر توسعه يابد.


بودجه چندين ميليارد دلاري امريكا براي مقابله با ايران، چين و روسيه

خبرگزاري اسپوتنيك از اختصاص بودجه چندين ميليارد دلاري در امريكا براي مقابله با ايران، روسيه و چين خبر داد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، سند توجيهي كنگره امريكا درباره بودجه ارايه شده از سوي دولت جو بايدن براي سال مالي آينده در اين كشور حاكي از آن است كه واشنگتن حدود ۱.۹ تريليون دلار براي مقابله با نفوذ ايران، روسيه و چين در اروپا، اوراسيا و به ويژه با تمركز خاص روي خاورميانه درنظر گرفته است. بنابر اين گزارش، اين سند نشان مي‌دهد كه تقريبا ۶۶۵.۸ ميليون دلار به‌ طور خاص براي تقويت مقاومت اروپا و اوراسيا در برابر نفوذ بدخيم خارجي و پيشبرد ادغام يورو- آتلانتيك، در كنار پرداختن به چالش‌هاي رو به رشد روسيه و جمهوري خلق چين، از جمله آنچه توسعه غارتگرانه عنوان شده است، هزينه خواهد شد. در اين سند همچنين ادعا شده است: اين بودجه از برنامه‌هايي پشتيباني مي‌كند كه متمركز بر دفاع از دموكراسي، حاكميت قانون، پيشبرد حقوق بشر و برابري جنسيتي، مبارزه با فساد و مقابله با اقتدارگرايي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون