• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4940 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۹ خرداد

مناقشه ۳۲ ميلياردي، بي‌برنامگي فدراسيون و سكوت نوبخت

در تيم ملي آرامش وجود ندارد

علي ولي‌اللهي

 

گويا هنوز آنها كه بايد باور كنند تيم ملي در شرايط خطرناكي به سر مي‌برد، باور نكرده‌اند. امروز نهم خرداد است و روز سيزدهم اولين بازي تيم ملي در مقدماتي جام جهاني برگزار مي‌شود. تيم ايران در شرايطي بايد مقابل هنگ‌كنگ،كامبوج، بحرين و عراق به ميدان برود كه حتي دوم شدن در گروه سوم مسابقات هم كمكي به صعودش نمي‌كند، چراكه با كناره‌گيري كره شمالي از مسابقات، جدول مسابقات دستخوش تغيير شده و بازي ايران مقابل كامبوج در نظر گرفته نمي‌شود. ايران ۴ برد از ۴ بازي مي‌خواهد و حتي بزرگ‌ترين تيم‌هاي فوتبال دنيا در مقابل ضعيف‌ترين تيم‌ها هم نمي‌توانند تضمين كنند كه از ۴ بازي پياپي برنده از زمين خارج مي‌شوند. 
ملي‌پوشان فوتبال كشورمان روز پنجشنبه اولين جلسه تمريني خود را در كيش برگزار كردند تا آماده سفر به منامه و بازي مقابل رقبا بشوند. مهدي طارمي مهاجم تيم ملي ايران پنجشنبه شب در يك برنامه تلويزيوني انتقادات زيادي از شرايط اردويي و تداركات تيم ملي مطرح كرد. طارمي گفت: «فدراسيون فوتبال كه خيلي از بازي‌ها را در طول فصل لغو كرد، مي‌توانست بازي آخر ليگ را لغو كند تا اردوي تيم ملي زودتر برگزار شود و تيم ملي در اين برهه حساس كه بايد بازي‌ها را ببريم، بيشتر تمرين كند.» مهاجم تيم پورتو ادامه داد: « چند روز درگیر واکسن و تست کرونا بودیم و کلاً برنامه خاصی نداشتیم. یک هفته دیگر بازی‌هایمان شروع می‌شود و اولین تمرین را تازه پنجشنبه انجام دادیم. کسی هنوز به فکر تیم ملی نیست. انتظار دارند چون بازیکنان خوبی در تیم ملی هستند، به بحرین برویم و نتیجه بگیریم. مربی دارد تمام تلاشش را می‌کند ولی زمان زیادی ندارد.» او همچنين در رابطه با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي افزود: «در اين چند روز يكسري بي‌برنامگي‌ها بود. وظيفه ما احترام به همه است و اگر هواداري عكس و امضا مي‌خواهد بايد انجام بدهيم ولي در اين شرايط اگر يك بازيكن كرونا بگيرد، احتمال دارد به بقيه بازيكنان هم سرايت كند. اگر چهار، پنج بازيكن از يك تيم كرونا بگيرند شرايط سخت مي‌شود. با اينكه همه مردم را دوست داريم و وظيفه‌مان است به همه احترام بگذاريم ولي بايد طوري برنامه‌ريزي كرد كه شرايط -از نظر كرونا- امن‌تر باشد. فكر مي‌كنم با همه شرايط بدي كه داشتيم از الان به بعد وضعيت بهتر باشد.» انتقادات طارمي در شرايطي مطرح شد كه فدراسيون فوتبال مدعي است بهترين شرايط براي ملي‌پوشان فراهم شده است. 
روز بعد به دنبال انتقادات صريح و تند مهدي طارمي از وضعيت برگزاري اردوي تيم ملي، جمعي از ملي‌پوشان مشكلات به وجود آمده را به فدراسيون منتقل كردند. در همين راستا شنيده شد برخي ملي‌پوشان باتجربه در گفت‌وگو با مديران اجرايي فدراسيون كه پيش‌تر چندين بار براي برپايي اين اردو به كيش رفته بودند، انتقادات تندي را مطرح كردند. انتقاداتي كه البته به مذاق مديران فدراسيون خوش نيامده است. 
روز جمعه علاوه بر انتقادات ملي‌پوشان حاشيه ديگري حول فدراسيون فوتبال به وجود آمد. وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال سر بودجه تخصيص داده شده از سوي سازمان برنامه و بودجه به مشكل خوردند و در همين زمينه مصاحبه‌ها و بيانيه‌هايي منتشر شد. در ابتدا خبري مبني بر اينكه محمد باقر نوبخت به عنوان رييس سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۵۲ ميليارد تومان به فدراسيون فوتبال براي آماده‌سازي تيم ملي خواهد داد در خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت و به تاييد مديران فدراسيون هم رسيد. بعد از آن مهدي علي‌نژاد معاون وزير ورزش با تكذيب اين خبر گفت: «كل مبلغ تخصيص يافته توسط سازمان برنامه و بودجه به فدراسيون فوتبال از محل سرجمع اعتبارات وزارت ورزش و جوانان بوده و كمك جداگانه‌اي در كار نبوده است. مبلغ مذكور نيز ۲۰ ميليارد تومان بوده كه از اين ميزان تاكنون ۱۰ ميليارد تومان از طرف خزانه‌داري كل كشور به وزارت ورزش و جوانان پرداخت شده كه بلافاصله نيز به حساب فدراسيون فوتبال واريز شد و هر زمان مابقي پرداخت نيز توسط خزانه كل كشور به اين وزارت پرداخت شود، به حساب فدراسيون واريز خواهد شد.» 
ساعتي بعد فدراسيون با انتشار بيانيه‌اي به صورت تلويحي از وزارت ورزش خواست نقش شاه‌قلي را بازي نكند و تمام پولي كه نوبخت قول داده به فدراسيون برسد. فدراسيون در اين رابطه نوشت: «فدراسيون فوتبال نياز به آرامش، تمركز و منابع مالي كافي و به موقع دارد. در راستاي اين مهم و براي آمادگي روحي و رواني بازيكنان و كادر تيم‌ ملي، پرواز اختصاصي، هتل باكيفيت و زمين تمرين مناسب به‌رغم محدوديت‌ها فراهم شد. در خصوص خبر اختصاص كمك سازمان برنامه و بودجه به فدراسيون علام مي‌دارد با رويكرد مثبت و خيرخواهانه دكتر نوبخت، رياست محترم سازمان برنامه و بودجه كشور و همچنين پيگيري‌هاي شخصي دكتر سلطاني‌فر، وزير محترم ورزش و جوانان تا به امروز 10 ميليارد تومان به‌ حساب فدراسيون فوتبال ايران واريز شده است و باتوجه به دستور پرداخت مبلغ 52 ميليارد تومان بابت هزينه‌هاي مربوط به فدراسيون فوتبال جهت كسب آمادگي براي حضور در رقابت‌هاي مقدماتي جام‌جهاني فوتبال قطر به خزانه‌دار محترم كل كشور و مابقي اين مبلغ نيز قرار است باتوجه به نياز فوري تيم‌ملي و پيرو مذاكره فدراسيون فوتبال و پيگيري‌هاي مشفقانه رييس محترم سازمان برنامه و بودجه، جناب آقاي دكتر نوبخت، ظرف يكي، دو روز آينده واريز شود.» 
حال معلوم نيست اين اختلاف ۳۲ ميليارد توماني بين وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال از كجا ناشي شده و چرا در آستانه بازي‌هاي حساس تيم ملي چنين مسائلي به اين شكل رسانه‌اي مي‌شود. از سمت ديگر سازمان برنامه و بودجه كه نامش در اين مناقشه به گوش مي‌رسد و در واقع قرار است به فوتبال پول تزريق كند هنوز واكنشي نشان نداده. به هر ترتيب آنچه مشخص به نظر مي‌رسد عدم وجود آرامش در فدراسيون فوتبال و به‌تبع آن تيم ملي است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون