• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4941 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ خرداد

همتي در كلاب‌هاوس و مهرعليزاده در توييتر تلويحا از ردصلاحيت به سود اصولگرايان انتقاد كردند

درد مشترك

سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با تدابيري خاص و متفاوت از هر سال برگزار خواهد شد؛ تدابيري كه ايجاد آن نه به واسطه شيوع هرچه گسترده‌تر ويروس كرونا در ايران و ركوردشكني‌هايش و كندي واكسيناسيون، بلكه اقدامات شوراي نگهبان است. شوراي نگهبان از ديد قانون اساسي نهادي است كه وظيفه نظارت بر مصوبات مجلس از حيث تطابق يا عدم تطابق با شرع و قانون اساسي را داراست و در هر دوره انتخابات رياست‌جمهوري و مجلس شوراي اسلامي، با استناد به آنچه «نظارت استصوابي» اطلاق شده، به نسبت به احزار يا عدم احراز صلاحيت داوطلبان انتخابات مي‌پردازد. آنچه نام اين شورا را محل انتقاد قرار داده، نوع عملكردش هنگام بررسي صلاحيت‌هاست. هزار و يك ابهام در هر دوره انتخابات ايجاد مي‌شود و هرگز كسي پاسخي قانع‌كننده برايش ندارد. در اين دوره هم كسي نمي‌داند چطور علي لاريجاني، اسحاق جهانگيري، مسعود پزشكيان، محمد شريعتمداري و زهرا شجاعي و ديگر چهره‌هاي سرشناسي كه نام‌شان ميان ردصلاحيت‌شدگان قرار دارد، شايستگي رياست‌جمهوري را ندارند ولي مثلا كانديداي اصولگرايي كه به‌ گفته خودش سال 92 و 96 احراز صلاحيت نشده و به اين ترتيب رجل سياسي شناخته نبود، اين شايستگي را دارد. آنچه عيان است، تركيب 7 نفره كانديداهاست كه در ميان آن اصلاح‌طلبان عملا گزينه‌اي ندارند ولي عبدالناصر همتي به لطف حضور هيات موسس حزب كارگزاران و البته دولت حسن روحاني و محسن مهرعليزاده با سابقه فعاليت در دولت اصلاحات، 2 اصلاح‌طلبي به شمار مي‌روند كه از سوي شوراي نگهبان تاييد شده‌اند و از قرار معلوم حالا تلاش مي‌كنند تا حداقل مسير سهل رياست‌جمهوري را براي اندكي هم كه شده براي سيد ابراهيم رييسي صعب و اين راه را سنگلاخي كنند.
طعنه در كلاب‌هاوس، مناظره در توييتر
عبدالناصر همتي چهره‌اي است كه پس از ردصلاحيت لاريجاني و جهانگيري تا اينجا توانسته بخش اندكي از اصلاح‌طلبان را گرد خود جمع كند؛ هرچند احزاب اصلاح‌طلب هيچ تمايلي براي حمايت از او حداقل تا اينجا نشان نداده‌اند. او شامگاه شنبه در شرايطي در شبكه اجتماعي كلاب هاوس حاضر شد كه شائبه بركناري‌اش از رييس كل بانك مركزي مطرح بود. شائبه‌اي كه او خود با بيان اينكه «نظرم اين بود كه حضورم در انتخابات تاثيري بر نظام پولي و بانكي كشور ندارد اما از تصميم رييس‌جمهوري هم خبر ندارم» و نيز اينكه «شنيدم ايشان با تعدادي از اقتصاد‌دانان براي پست رييس كل بانك مركزي صحبت كرده‌اند»، تاييدش كرد تا اينكه روز گذشته سرانجام رييس كل جديد بانك مركزي در ماه‌هاي پاياني دولت معرفي شد. نخست خبر آمد كه پورمحمدي، معاون سازمان برنامه و بودجه اين مسووليت را برعهده گرفته ولي سپس اين خبر تكذيب و تاكيد شد كه اكبر كميجاني، قائم‌مقام همتي رييس‌كل جديد بانك مركزي شده است. آنچه همتي در اين رابطه گفت  اما تنها اظهارنظر قابل‌تامل او نبود. او با بيان اينكه «آمده‌ام تا آقاي روحاني آخرين رييس‌جمهوري ايران نباشد»، نشان داد كه همچون ناظران نگران نوع نظارت شوراي نگهبان و ردصلاحيت حداكثري آنان است. جمله‌اي كه شايد اگر نبود اين فضاي نااميد حاكم بر انتخابات مي‌توانست موجي را به سود او در شبكه‌هاي اجتماعي ايجاد كند. همتي در همين راستا مناظره‌ توييتري را با زاكاني داشت كه از قرار معلوم رقيب جدي‌اش در انتخابات خواهد بود تا رييسي در امن و امان بماند. همتي در توييتي با استفاده از هشتگ «5 به يك عادلانه نيست‬»، نوشت: «معيشت اولين دغدغه مردم است و رفاه مهم‌ترين نياز آينده كشور. اما شرط لازم براي تحقق اين دو به داشتن بينش اقتصادي در اعمال سياست‌هاي اجرايي و تنش‌زدايي در سياست خارجي و شرط كافي داشتن سياست‌هاي اقتصادي دانش محور و غير پوپوليستي است.»  اين اظهارات ازسوي زاكاني بي‌پاسخ نماند. او با استفاده از هشتگ «بانيان وضع موجود» خطاب به همتي نوشت: «بهبود معيشت و رفاه با حرف و توييت اتفاق نمي‌افتد. نتيجه بينش اقتصادي و سياست‌هاي اقتصادي جنابعالي و همفكران‌تان طي سال‌هاي گذشته رشد اقتصادي تقريبا صفر، كاهش ۳۵ درصدي درآمد سرانه خانوار، تورم ۵۰ درصدي و فاصله ۱۶ برابري درآمد دهك‌هاي بالا و پايين بوده است.»
طعنه به رقيب
محسن مهرعليزاده هم در اين ميان چندان سكوت نكرده است. او نيز كه چون كانديداهاي اصولگرا و همتي مشغول ضبط برنامه‌هاي تلويزيوني خود است، عمده وعده‌هايش را به مسائل اقتصادي اختصاص داده و يك روز از توقف روند افزايشي تورم ظرف 4 ماه مي‌گويد و روز ديگر از روند دخالت‌هاي دولت در بازار سهام. بازاري كه احتمالا در انتخابات هم پاشنه آشيل همتي خواهد بود و اتهامات بسياري به سويش گسيل خواهد شد. مهرعليزاده در همين راستا گفته است: «فقط زمان «شكست بازار» دولت مي‌تواند به شيوه‌اي مانع ورشكستگي توليدكنندگان شود. در امريكا دولت اوباما با تزريق پول وارد بورس شد تا از ورشكستگي جلوگيري كند اما اينجا دولت وارد مي‌شود تا ورشكسته كند.» او همچنين در توييتر خود از ترجيح منافع ملي به منافع جرياني انتقاد كرد با طرح اين نكته كه «حريف امكانات و ابزارهاي قدرت را در اختيار داشته و اراده ملت را در تضاد با منافع خود مي‌بيند. رقيب ما تلاش دارد با كاهش مشاركت مردم و پيروزي در انتخاباتي بي‌رونق كه به يكپارچه كردن قوا مي‌انجامد، منافع ملي را فداي منافع خود كند»، از ردصلاحيت كانديداهاي اصلاح‌طلب و واگذاري زمين به اصولگرايان انتقاد كرد. انتقادي كه از سوي رييس‌جمهوري و اصلاح‌طلبان و حتي طيفي از اصولگرايان هم بيان شد ولي راه به جايي نبرد تا شوراي نگهبان همان كاري را كرده باشد كه پيش‌تر ناظران نسبت به عواقبش هشدارهاي جدي داده بودند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون