• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4945 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۷ خرداد

خبر جهان

واکنش پاپ فرانسیس به کشف گور جمعی کودکان بومی کانادا

رهبر کاتولیک‌های جهان دو روز بعد از اظهارات نخست‌وزیر کانادا درباره کشف بقایای ۲۱۵ کودک بومی در یک مدرسه سابق متعلق به کلیسای کاتولیک، درباره کشف این گور جمعی اظهارنظر کرد. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه با اشاره به کشف گور جمعی در کانادا، خواستار احترام به حقوق و فرهنگ بومیان شد. به گزارش رویترز، رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین تاکید کرد که از شنیدن خبرها درباره کشف بقایای ۲۱۵ کودک در مدرسه سابق کلیسای کاتولیک در کانادا به شدت رنجیده و شوکه شده است. پاپ فرانسیس از مقام‌های سیاسی و رهبران مذهبی در کانادا خواست که به منظور روشن شدن این موضوع با عزم و اراده با یکدیگر همکاری کنند و به دنبال آشتی و شفا بخشیدن به درد ناشی از کشف این گور جمعی باشند. این مقام ارشد کلیسای کاتولیک که در جمع حاضران در مراسم مذهبی در میدان سنت پتر صحبت می‌کرد، با مردم کانادا و بومیان این کشور ابراز همدردی کرد اما درباره نقش کلیسا در مورد این مدرسه، عذرخواهی نکرد. اظهارات پاپ فرانسیس دو روز بعد از اظهارات «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا مطرح شد. ترودو از کلیسای کاتولیک خواسته بود مسوولیت خود بابت مدیریت مدرسه‌ای را که بقایای ۲۱۵ کودک بومی در آنجا کشف شد، بپذیرد و عذرخواهی کند. هشتم خرداد ماه بود که اجساد دست‌کم ۲۱۵ کودک بومی که برخی‌از آنها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه‌روزی کاتولیک در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا پیدا شد. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به دنبال انتشار این خبر از دولت کانادا و واتیکان درخواست کردند که هرچه سریع‌تر تحقیقات کاملی در این خصوص انجام دهند. این گور جمعی با استفاده از رادارهای قابل نفوذ به زمین و زمانی کشف شد که یک کارشناس کانادایی در حال تحقیق و بررسی درباره محلی بود که زمانی مدرسه شبانه‌روزی مردم بومی شهر «کملوپس» بوده است. در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی از خانواده‌های خود به اجبار جدا شدند و به مدارس شبانه‌روزی فرستاده شدند که کلیسای کاتولیک آن را تاسیس کرده بود و هدف اصلی آن دور کردن این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادری‌‌شان و تربیت آنها به شیوه‌ای تحمیلی بود.


سفر ضدچینی سه سناتور امریکایی به تایوان

علی‌رغم هشدارهای قبلی چین، سه سناتور امریکایی روز یکشنبه به تایوان سفر می‌کنند تا مسائل امنیتی و موضوعات دیگر را با ريیس‌جمهور و مقامات این منطقه به بحث بگذارند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، به گفته سفارت امریکا در تایپه، «تامی داکوورث» و «دن سالیوان» از اعضای کمیته نیروهای مسلح  و «کریستوفر کونز» عضو کمیته روابط خارجی سنای امریکا در این سفر حضور دارند. دفتر ریاست جمهوری تایوان نیز به ‌طور جداگانه اعلام کرد، این سناتورها با «سای اینگ وِن» ريیس جمهور این منطقه دیدار خواهند کرد. اواخر فروردین امسال نیز یک هیات «غیررسمی» امریکا شامل «کریس تاد» سناتور اسبق این کشور به همراه «ریچارد آرمیتاژ» و «جیمز استاینبرگ» قائم‌مقام‌های پیشین وزارت خارجه امریکا عازم تایوان شدند. «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری با انتقاد از این اقدام تحریک‌آمیز امریکا گفت: «در این خصوص، ما اعتراض شدید خود را به امریکا اعلام کرده‌ایم و از آنها می‌خواهیم تا از ارسال هرگونه سیگنال اشتباه به نیروهای حامی استقلال تایوان خودداری کنند.» پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند اما تایوانی‌ها بر این موضوع تاکید دارند که آنها از سال ۱۹۴۹ یک کشور مستقل شده‌اند. ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد. به‌رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور امریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند. همچنین نیروی دریایی امریکا چندین‌بار و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.


شورای امنیت ملی افغانستان:
طالبان پس از توافق با امریکا حملات خود را افزایش داده است

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که گروه طالبان پس از توافق با امریکا به حملات‌شان در سراسر این کشور افزوده است. رحمت‌الله اندر، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی، روز شنبه، پانزدهم جوزا، گفت که گروه طالبان از زمان آغاز روند خروج سربازان خارجی از افغانستان یک‌هزار و ۴۵۵ حمله مسلحانه را در سراسر افغانستان انجام داده‌اند. به گفته اندر، تنها در هفته گذشته در ۲۷ ولایت افغانستان ۶۳ غیرنظامی از جمله زنان و کودکان در نتیجه خشونت‌های طالبان کشته شده‌اند. در همین حال او گفت که در نتیجه حملات این گروه ۱۲۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان افزوده است که در نتیجه حملات نیروهای امنیتی علیه طالبان، تلفات سنگینی بر این گروه وارد شده است. به گفته اندر، این گروه در ازای تمرکز روی پیشرفت مذاکرات صلح، به خشونت‌ها در افغانستان روی آورده‌اند. رحمت‌الله اندر طالبان را به مراعات نکردن اصول جنگی متهم کرد. گروه طالبان تاکنون در این مورد چیزی نگفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون