• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4945 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۷ خرداد

نگاهي به اتفاقات عجيب و غريب ليگ دسته يك

سرمربي گل‌ريحان: مطمئنم در تيم من فساد مالي وجود دارد

گروه ورزش

 

اين ديگر حدس و گمان رسانه‌ها يا بهتان تيم‌هاي رقيب نيست. اين بزرگ كردن يك اشتباه فردي يا توهم توطئه هم نيست. ما دقيقا در مورد يك تباني و شرط‌بندي واضح حرف مي‌زنيم. 
در هفته بيست‌وهفتم رقابت‌هاي ليگ يك دو تيم گل ‌ريحان البرز و رايكا بابل به مصاف هم رفتند. پيش از بازي گل‌ريحان با ۱۸ امتياز در رده آخر جدول قرار داشت. تيمي كه از چند هفته پيش كانديداي اصلي سقوط به دسته پايين‌تر به حساب مي‌آمد. رقيبش رايكا نيز با ۳۰ امتياز جزو فانوس به دستان ليگ بود و با چوكاي ۲۵ امتيازي نود اروميه ۲۶ امتيازي و قشقايي ۳۰ امتيازي رقابت تنگاتنگي براي فرار از سقوط داشت. در اين بازي گل ريحان در كمال تعجب دو بر يك جلو افتاد اما در فاصله دقيقه ۸۹ تا انتهاي بازي دو گل از حريفش دريافت كرد تا بازنده اين بازي لقب بگيرد و رايكا با ۳۳ امتياز عملا از منطقه سقوط فرار كند. 
گل‌هايي كه رايكا در چند دقيقه آخر بازي زد آنقدر عجيب بود كه تصاويرش به سرعت در شبكه‌هاي اجتماعي وايرال شد و همه كاربران فضاي مجازي با هشتگ تباني آن را منتشر كردند. حتي پيش از آن و گلي كه دروازه‌بان رايكا خورد تا گل ريحان جلو بيفتد هم گل بسيار عجيبي بود و توجه كاربران را جلب كرد. اما در حالي كه از تصاوير به صورت واضح مي‌شد فهميد كه اتفاقات بازي اصلا طبيعي نيست سرمربي تيم گل ريحان در مصاحبه‌اي از وجود تباني و شرط‌بندي در تيم خودش گفت. 
محمود شافعي، سرمربي گل ريحان در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره بازيكني كه با اشتباه عجيبش موجبات باخت تيم را فراهم آورد، گفت: «صد درصد مطمئن هستم كه اين بازيكن توسط برخي فعالان تحريك شده.» او در مورد وجود شرط‌بندي و تباني در ليگ يك افزود: «قطعا مسائل شرط‌بندي در فوتبال وجود دارد. برخي افراد هستند كه بازيكنان را اغفال مي‌كنند و من همه موارد را با اسناد و مدارك به فدراسيون و كميته اخلاق ارايه كردم.» بازيكن سال‌هاي دور پرسپوليس همچنين تاكيد كرد: «شك ندارم در تيم من مسائل غيرفوتبالي، فساد مالي و... وجود دارد كه از دايره فوتبال خارج است.»
در سال‌هاي گذشته بارها و بارها بحث تباني و شرط‌بندي در رقابت‌هاي دسته‌هاي پايين‌تر فوتبال ايران نظير ليگ يك و ليگ دو و رقابت‌هاي زيرگروه مطرح بود اما هيچ‌گاه برخورد مشخصي از سوي فدراسيون فوتبال و نهادهاي نظارتي صورت نگرفت تا حالا كار به جايي برسد كه افراد خاطي حتي به خودشان زحمت سناريوسازي هم نمي‌دهند و در تابلوترين شكل ممكن بر نتايج بازي‌ها تاثير مي‌گذارند. به عنوان مثال در سال ۹۷ يوسفي يكي از مربيان دسته دو با فيلم ثابت كرد بازيكنان تيمش روي ۱۴ كرنر به بالاي بازي شرط‌بندي كرده بودند اما هيچ برخوردي صورت نگرفت. همچنين در سال ۹۸ هم كه مهدي پاشازاده به عنوان يكي از مربيان شاغل در ليگ يك از برخي مسائل مشكوك سخن به ميان آورد هم اتفاق خاصي رخ نداد.
اينكه هيچ‌گاه تلاشي نشده تا بساط اين جور چيزها جمع شود تا سودجويان با توجه به پوشش كم رسانه‌اي بازي‌هاي دسته‌هاي پايين‌تر هر كاري دل‌شان مي‌خواهند بكنند يك طرف و اينكه در پرونده اخير چه اتفاقي رخ خواهد داد در سمت ديگر قرار دارد. در پرونده فعلي يك وضعيت واضح وجود دارد كه نيازمند بررسي سريع و اتخاذ تصميمات محكم است. اگر در اين پرونده هم كميته‌هاي قضايي فدراسيون فوتبال و ساير نهادهاي نظارتي دست روي دست بگذارند و تماشا كنند دور نخواهد بود روزي كه بازيكنان با افتخار از شرط‌بندي‌شان قبل از مسابقه پست و استوري بگذارند و در بازي هم كاري كنند كه شرط‌شان برنده شود. دور نخواهد بود روزي كه تيم‌ها براي رسيدن به نتيجه مورد نظرشان در رسانه‌ها با هم روي يك عدد به توافق برسند و در زمين هم آن نتيجه را كسب كنند. 
متاسفانه نبود نظارت روي فوتبال دسته‌هاي پايين‌تر دستمزد پايين بازيكنان در اين ليگ‌ها دمخور شدن بازيكنان با گردانندگان سايت‌هاي شرط‌بندي و بت‌‌بازها و همچنين عدم پوشش رسانه‌اي قوي باعث شده بستر فساد به خوبي براي متخلفان بازي شود و اين افراد هم با دستكاري نتايج به سودهاي چند ده ميلياردي برسند. كافي است بدانيم در همين بازي گل ريحان و رايكا ضريب كامبك رايكا بعد عقب افتادن از تيم قعر جدولي در فاصله چند دقيقه ضريبي باورنكردني به وجود آورده بود. ضريبي كه سودش به جيب كساني رفت كه از قبل مي‌دانستند چنين اتفاقي رقم خواهد خورد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون