• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4945 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۷ خرداد

خبر

هدايت تحصيلي و انتخاب رشته آگاهانه دانش‌آموزان

مديركل دفتر آموزش‌هاي فني حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش ‌و پرورش گفت: هدايت تحصيلي نقطه بهينه‌اي است كه ميان چهار عامل علاقه، استعداد، امكان اجرا و نياز جامعه تعادل ايجاد مي‌كند تا دانش‌آموزان آگاهانه دست به انتخاب رشته بزنند.
سيدمصطفي آذركيش در گفت‌وگو با ايرنا درباره فرآيند هدايت تحصيلي دانش‌آموزان اظهار داشت: فرآيند هدايت تحصيلي به استناد اسناد بالادستي به گونه‌اي است كه با انجام آن بايد دانش‌آموزان را در مراحل و دوره‌هاي تحصيلي به منظور پاسخگويي به نيازهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه آماده كرد.
او افزود: در دوره متوسطه اول كه دوره هويت‌يابي دانش‌آموزان است، آنها در قالب درس كار و فناوري و فرهنگ و هنر با مشاغل مختلف آشنا مي‌شوند و اين آشنايي به اين منظور است كه در هدايت تحصيلي و شغلي انتخاب آگاهانه‌تري داشته باشند.
آذركيش عنوان كرد: چندين انتخاب در زندگي افراد اهميت بسياري دارد كه هدايت تحصيلي يكي از اين چند انتخاب است؛ چراكه به انتخاب شغل در آينده منجر شده و بايد با آگاهي انجام شود. به گفته او، فرآيند هدايت تحصيلي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و آينده شغلي مناسبي براي دانش‌آموز رقم مي‌زند.
مديركل دفتر آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: در دوره متوسطه سه شاخه تحصيلي نظري، فني و حرفه‌اي با ۴۱ رشته تحصيلي و كاردانش با ۱۶۰ رشته مهارتي براي دانش‌آموزان درنظر گرفته شده كه در چهار زمينه صنعت، خدمات، كشاورزي و هنر متنوع است.

طرح غربالگري اضطراب كودكان در شهر تهران انجام مي‌شود

مدير بهزيستي شهر تهران درباره طرح غربالگري اضطراب كودكان در شهر تهران توضيحاتي ارايه كرد. سعيد آرام، مدير بهزيستي شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره ثبت‌نام در طرح غربالگري اضطراب كودكان در تهران گفت: با توجه به اينكه اضطراب شايع‌ترين مساله هم در بين بزرگسالان و هم كودكان بوده و از سويي استمرار اين مشكل در كودكان كه در سن رشد و يادگيري هستند در بهزيستي كودكان تاثير سوئي مي‌گذارد، شناسايي و درمان به‌موقع آن مي‌تواند از بسياري مشكلات پيشگيري كند. او ادامه داد: به عنوان مثال اضطراب جدايي در كودكان مانع از آن خواهد شد كه كودك در سال‌هاي آتي در مهد كودك و مدرسه عملكرد بهنجار داشته باشد و موجب مي‌شود كودك هميشه والد را مثل سايه دنبال كند. از سوي ديگر هراس‌هاي خاص همانند ترس از تاريكي موجب ايجاد اختلال در عملكرد خواب كودك مي‌شود. مدير بهزيستي شهر تهران خاطرنشان كرد: كودكي كه فقدان يا سانحه‌اي را تجربه كرده از قبيل از دست دادن عزيزان يا تصادف ممكن است حتي ماه‌ها پس از تجربه ضايعه با وحشت‌زدگي و كابوس به آن واكنش نشان دهد و تمركزش دچار اختلال شود. از اين رو شناسايي زودهنگام معيارهاي اين مسائل رفتاري مي‌تواند در جهت درمان و بازگرداندن سلامت روان به اين كودكان موثر باشد. 
آرام تصريح كرد: همان‌طور كه مي‌دانيم اضطراب‌هاي كودكان منعكس‌كننده مسائل ارتباطي كودكان با والدين، تجارب آزار و سوءاستفاده در كودكان و همچنين تنش‌هاي بين والدين با هم يا با كودك باشد از اين رو شناسايي اضطراب كودكان مي‌تواند در ادامه جلسات اين مشكلات بين فردي را نيز آشكار سازد. طرح غربالگري اضطراب با هدف شناسايي زودهنگام اين مشكلات آغاز و در ابتدا به صورت پايلوت در چند شهرستان اجرا شد و پس از آشكار شدن نتايج مثبت آن به كل كشور تسري يافت.
او با بيان اينكه در حال حاضر جامعه هدف اين طرح تمامي كودكان ۵ و ۶ ساله هستند، ادامه داد: قبل از شيوع بيماري كرونا اين طرح توسط موسسات مردم نهاد از قبيل مراكز سلامت روان محلي و مراكز مشاوره اجرا مي‌شد كه بخش غربال آن توسط موسسات سلامت روان و بخش مشاوره و درمان توسط مراكز مشاوره انجام مي‌شد، محل اجراي طرح نيز كليه مهدهاي كودك مهد‌هاي قرآن فرهنگسراها و مراكز پيش دبستاني آموزش و پرورش بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون