• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4947 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ خرداد

محمدجواد ظريف در ديدار با مارتين گريفيتس:

جنگ، راه‌ حل بحران يمن نيست

گروه ديپلماسي|  مارتين گريفيتس، نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل متحد در امور يمن كه به تهران سفر كرده، ديروز سه‌شنبه با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشور ديدار و در خصوص ابعاد مختلف بحران يمن و راه‌هاي دستيابي به صلح و ثبات در اين كشور به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. ظريف در اين ديدار ضمن تشريح ديدگاه جمهوري اسلامي ايران در زمينه پايان يافتن بحران يمن، به تحولات پس از آغاز بحران در اين كشور اشاره و بر ضرورت رفع محاصره از مردم اين كشور و تسهيل ارايه كمك‌هاي انساني به مردم يمن تاكيد كرد.ظريف با تشريح ديدگاه اصولي جمهوري اسلامي ايران مبني بر اينكه جنگ راه‌حل بحران يمن نيست، تاكيد كرد: تنها از طريق گفت‌وگوهاي سياسي و روش‌هاي مسالمت‌آميز مي‌توان به وضعيت اسفبار كنوني يمن كه با گذشت ۶ سال مردم اين كشور را در معرض فاجعه انساني قرار داده است، پايان داد.مارتين گريفيتس نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل متحد نيز در اين ديدار وزير امور خارجه را در جريان نتايج مذاكرات خود با طرف‌هاي ذي‌ربط در خصوص بحران يمن قرار داد.
به گزارش فارس، نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل متحد در امور يمن ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ كه به منظور رايزني پيرامون ابعاد مختلف بحران يمن به جمهوري اسلامي ايران سفر كرده بود با ظريف ديدار و گفت‌وگو كرد. رييس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران چندي پيش در سفر به عمان با محمد عبدالسلام مذاكره‌كننده ارشد دولت نجات ملي يمن ديدار و گفت‌وگو كرده بود. فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن چندي پيش به يمن سفر كرد. او ۱۱ خردادماه در فرودگاه صنعا طي اظهاراتي از ناكامي تلاش‌هاي خود براي دستيابي به آتش‌بس در اين كشور ابراز  نااميدي كرد.

محسن  بهاروند:  كمك  بشردوستانه نبايد  هدف تحريم يا  ملاحظات سياسي قرار  بگيرد
«محسن بهاروند» معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه، دومين ميزبان «مارتين گريفيتس» نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در امور يمن در تهران بود. گريفيتس قرار است به زودي به سمت معاون دبيركل در امور بشردوستانه منصوب شود.  در اين ديدار بهاروند ضمن تبريك سمت جديد گريفيتس، بر اهميت كمك‌هاي بشردوستانه سازمان ملل در مناطق درگيري به ويژه در يمن، سوريه، افغانستان و عراق و بدون توجه به ملاحظات و فشارهاي سياسي تاكيد كرد. بهاروند گفت: ايران به‌رغم تحريم‌هاي ظالمانه همواره آماده كمك به سازمان ملل براي تسريع كمك‌رساني بشردوستانه به مردم نيازمند در مناطق درگيري بوده است. متاسفانه تحريم‌هاي يكجانبه امريكا نه تنها مانع از تجارت بشردوستانه مانند خريد غذا و دارو شده، بلكه ارسال كمك‌هاي بشردوستانه سازمان به مردم نيازمند در مناطق درگيري و بحران‌زده را نيز تحت‌الشعاع قرار داده است و آقاي گريفيتس در ابتداي پذيرش مسووليت جديد بايد اين موضوع را در دستور كار قرار دهد.  معاون حقوقي وزير خارجه پيشنهاد كرد كه معاهده بين‌المللي تدوين شود كه براساس آن كمك و تجارت بشردوستانه نتواند هدف تحريم، ملاحظات سياسي يا مورد استفاده براي اهداف نظامي قرار گيرد.  بهاروند همچنين از گسترش حملات تروريستي عليه نژاد، قوميت و مذاهب خاص به ويژه مدارس و به خصوص مدارس دخترانه در افغانستان به‌شدت ابراز نگراني كرد و اين اقدامات را نه تنها جنايت جنگي بلكه نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه خواند و توجه سازمان‌هاي  بين‌المللي  را  به اين موضوع  خواستار  شد. 
گريفيتس نيز در اين ديدار با اشاره به اينكه به زودي در مسووليت جديد مشغول به كار خواهد شد، اولويت‌هاي كاري بخش بشردوستانه سازمان ملل را تشريح كرد. دو طرف در خصوص مسائل منطقه‌اي از جمله يمن، سوريه، افغانستان و عراق و نقش سازمان ملل به ويژه از بعد بشردوستانه  و  امدادرساني  به تبادل نظر  پرداختند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون