• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4947 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ خرداد

توصيه ظريف به همتاي امريكايي:

بند ۳۶ برجام را مطالعه كنيد

گروه ديپلماسي| از گفت‌وگوي رسمي ميان ايران و ايالات متحده به‌رغم تلاش‌ها براي بازگشت هر دو اين كشورها به اجراي كامل برجام خبري نيست اما وزراي خارجه هر دو كشور پيام‌هاي غيرمستقيمي را با هم رد و بدل مي‌كنند. ساعتي پس از سخنان آنتوني بلينكن، وزير خارجه ايالات متحده كه براي چندمين‌بار در دو ماه گذشته نسبت به جديت ايران در مذاكرات احياي برجام ترديد كرده بود، محمدجواد ظريف به ادعاهاي همتاي امريكايي‌اش درباره اقدامات لازم براي ازسرگيري كامل توافق هسته‌اي برجام واكنش نشان داد. جواد ظريف در پيامي در توييتر نوشت: «هنوز مشخص نيست آيا رييس‌جمهور امريكا و بلينكن آماده‌اند سياست «فشار حداكثري» ترامپ و پمپئو را كنار گذاشته و استفاده از تروريسم اقتصادي به عنوان اهرم فشار براي چانه‌زني را متوقف كنند يا خير؟ ايران به برجام پايبند است؛كافي است بند ۳۶ را مطالعه كنيد. زمان تغيير مسير است.»به گزارش فارس، آنتوني بلينكن، در جريان يك جلسه استماع در كميته امور خارجي مجلس نمايندگان امريكا تصريح كرد، برنامه هسته‌اي ايران بعد از خروج واشنگتن از برجام از كنترل خارج شده است.بلينكن گفت: «برنامه هسته‌اي ايران در دوران اجراي برجام تحت كنترل بود اما الان از كنترل خارج شده است. ايران در حال انجام فعاليت‌هايي است كه اگر قدرت هسته‌اي بود وضعيت بدتري مي‌داشت.»
او از فعاليت‌هاي موشكي و آنچه «اقدامات بي‌ثبات‌كننده» ايران خواند به عنوان برخي از چنين فعاليت‌هايي نام برد و در ادامه ادعاهايش گفت: «چنانچه ايران به سلاح هسته‌اي دست پيدا كند يا در آستانه دستيابي به آن باشد خطر اين فعاليت‌ها به‌شدت تشديد خواهد شد.»او درباره احتمال توافق درخصوص بازگشت طرف‌ها به برجام گفت: «هنوز نمي‌دانيم اين اتفاق واقعا خواهد افتاد يا خير. ما طي دو ماه گذشته در حال انجام گفت‌وگوهاي غيرمستقيم بوديم اما هنوز مشخص نيست كه آيا ايران از اراده و آمادگي لازم جهت انجام اقدامات ضروري براي بازگشت به پايبندي برجام برخوردار است يا خير.»
او علاوه بر اين تاكيد كرد كه چنانچه بازگشت به برجام محقق شود، امريكا تلاش خواهد كرد ايران را در زمينه‌هاي ديگر «پاسخگو كند.» بلينكن گفت: «ما انگيزه‌اي واقعي داريم كه برنامه هسته‌اي ايران را مهار كنيم و سپس از اين مساله به عنوان سكويي استفاده كرده تا ببينيم آيا مي‌توان خود همين توافق را طولاني‌تر و در صورت لزوم قوي‌تر كرد يا خير. ما با متحدان‌مان كه مي‌خواستند به اين توافق پايبند بمانند در موقعيت بهتري قرار خواهيم داشت تا اصرار كنيم كه ايران در مسائل ديگر وارد تعامل شود. جبهه متحدي براي  پاسخگو  كردن آنها  خواهيم  داشت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون