• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4947 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ خرداد

ادامه از صفحه اول

ورشكستگي آبي

احياي تالاب‌ها و درياچه‌هاي خشك شده همواره با راهكارهاي مديريت منابع و مصارف آب امكان‌پذير است ولي به دليل توسعه پديده فرونشست زمين كه منجر به نابودي مخازن طبيعي زيرزميني مي‌شود، امكان احيا و تعادل بخشي بسياري از آبخوان‌ها عملا از بين رفته است.
در ايران به‌رغم اينكه سدهاي فراواني ساخته شده است، ولي هنوز آب‌هاي زيرزميني منبع اصلي تامين آب به حساب مي‌آيند. ولي تغييرات اقليمي به همراه سياست‌هاي كلان نامناسب مانند افزايش جمعيت، ترويج خودكفايي كشاورزي (به جاي امنيت غذايي)، استقرار صنايع آب‌بر در مناطق خشك و كم آب، بي‌توجهي به آب مجازي و در مجموع مديريت توسعه ناپايدار، همگي موجب فشار بيش از حد به منابع آب زيرزميني و به خطر افتادن اين منابع استراتژيك شده است.  تاثير نامطلوب توسعه پديده فرونشست، فقط به كم آبي و امنيت غذايي محدود نمي‌شود. تاثيرات اين پديده مي‌تواند از ساير جنبه‌هاي محيط زيستي، اجتماعي، اقتصادي و امنيتي نيز بسيار خطرناك باشد. حدود ۲۵ درصد از جمعيت ايران مورد تهديد فرونشست زمين هستند. ميزان فرونشست زمين در بسياري از مناطق كشور بيش از 20 سانتي‌متر و در پايتخت بيش از 30 سانتي‌متر در سال به ثبت رسيده است. چنين نشست شديدي مسير جريان‌هاي سطحي و زيرزميني را تغيير داده و باعث كاهش برگشت‌ناپذيري ظرفيت آبخوان‌ها شده است. مقدار آب تجديدپذير كشور طي دو دهه از حدود 120 به حدود 90 ميليارد مترمكعب در سال كاهش يافته و به عبارتي بيش از 20 درصد از آب تجديدپذير كشور نابود شده است. از طرفي فرونشست زمين، ناشي از اضافه برداشت، منجر به كاهش پايداري خاك نيز مي‌شود. اين اتفاق مي‌تواند در درون زمين يك فعاليت تكتونيكي ايجاد كرده و خطر وقوع زلزله و زمين‌لغزش را نيز افزايش دهد. همه اينها كه گفته شد، تبعات افت كميت منابع آب هستند. تبعات شديدتر و خطرناك‌تر ناشي از افت كيفيت منابع آب، شور شدن خاك و فرسايش شديد خاك، نتايج ديگري از مديريت ورشكسته است.

پيروزي بزرگ براي معلولان

شايسته كمترين توجه و امعان نظر نيستند. من به عنوان يك شهروند با همه ملاحظات پيش گفته از همين چند ثانيه اشاره به انواع مشكلات معلولان كشور از كانديداهاي مورد اشاره تشكر مي‌كنم و اميدوارم كه عاقبت سياسي انتخابات به هر سو ميل كند معلولان كشور در كمال مظلوميت در ليست بلند بالاي اقشار نيازمند توجه جدي ديده شوند و در اين زمينه قدري از جفاها و نامهرباني‌ها و بي‌اعتنايي‌ها به اين قشر كمتر شود. اگر ديگران در رنج درآمد قرار دارند، در بخش مسكن به تكلف دچارند ترافيك و آلودگي‌ها آزارشان مي‌دهد معلولان خسته اين مرز و بوم براي يك آمد و شد ساده، براي خريد يك پفك، براي مراجعه به يك بانك، براي چند دقيقه حضور در پارك گاهي اشك‌شان درمي‌آيد. آنها از اتوبوس و مترو اغلب امكانات عمومي كه فقير‌ترين اقشار جامعه هم به آنها دسترسي دارند كاملا محرومند. كاش كسي بفهمد كه چه مي‌گويم.


شهرداري، نظارت يا مراقبت 

نهادهاي نظارتي در اين ميان، نقش و جايگاه بسيار پراهميتي دارند. براي ايجاد آرامش و سلامت روحي مديران و كاركنان شهرداري‌ها مي‌توانند راهگشا باشد. لذا نياز به مجموعه تمهيداتي است كه فضاي كار و شرايط خدمت مهيا باشد. مديران نياز به حمايت‌هاي حقوقي لازم دارند. بدون آن، ترس از مواجهه با پيامدهاي ناكارآمدي قوانين و اشتباهات عملكردي مي‌تواند شوق فعاليت مبتني بر خلاقيت و ابتكار را كم كند و حركت رو به جلوي آنها را متوقف سازد. بررسي و احصاي مواردي كه برشمرده شد و چاره‌انديشي و ارايه راهكار در بهبود مديريت شهري و ارتقاي شاخص‌هاي خدمت، كار و توليد تاثير بسزايي خواهد داشت. خلاقيت و تلاش براي بهبود عملكردها، روحيه‌اي شاد و سرزنده مي‌خواهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون