• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4948 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۰ خرداد

خبرخوان

توضیح وزیر نیرو درباره علت وقوع خاموشی‌های اخیر

رضا اردکانیان، وزیر نیرو درباره علت بروز خاموشی‌های اخیر گفت: گرمای زودرس، کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی، استخراج رمزارزها و تاخیر در برنامه تعمیرات نیروگاهی، عمده علت‌های خاموشی‌ها بود. وی افزود: امسال با وجود پیش‌بینی‌هایی که انجام شده بود با چند وضعیت غیرمتعارف نسبت به سال گذشته روبه‌رو شدیم که یکی گرمای زودرس بود؛ به این معنا که به‌طور متوسط فروردین ماه حدود پنج درجه و اردیبهشت‌ماه نیز چند درجه افزایش دما در سطح کشور اتفاق افتاد که  این به معنای استفاده زودتر از دستگاه‌های سرمایشی بود که خود بار قابل ملاحظه‌ای را نیاز دارد. وی ادامه‌ داد: از طرفی خشکسالی قابل ملاحظه‌ای که در سال آبی مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰ ایجاد شد، منجر به کاهش قابل ملاحظه‌  ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی شد.


جزییات طرح مالیاتی اصناف اعلام شد

سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: تعیین مالیات سال 99 به دو صورت برابر ظرفیت‌های قانونی موجود امکان‌پذیر بود، در روش نخست مالیات با ابراز و اظهار کردن میزان درآمد یا به عبارتی ماده ۹۷ قانون مالیات‌ها و تسلیم اظهارنامه تعیین می شود که این ظرفیت همواره وجود دارد. وی در خصوص وضعیت پرداخت مالیات گروه‌های شغلی تعطیل و نیمه تعطیل در ایام شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: در روش دوم برای صنوفی که فعالیتی نداشتند، تعیین مالیات بر اساس اظهارنامه انجام می شود و البته پرداخت مالیات در دستور کار قرار دارد.  وی افزود: با توجه به اینکه بیش از نیمی از خردادماه را پشت سر گذاشتیم درخواست کردیم که زمان تسلیم اظهارنامه تمدید شود و امیدواریم مسوولان سازمان مالیاتی به این نکته توجه کنند، زیرا در فرصت باقیمانده تا پایان خرداد ماه تراکم جمعیت برای تسلیم اظهارنامه یا تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.


ترخیص یک میلیون تن کالای اساسی با مصوبات فوری

مهرداد ارونقی، معاون گمرک ایران درباره میزان رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور و تعیین تکلیف آن اظهار داشت: تا پایان روز -هجدهم خردادماه- موجودی کالاهای اساسی اغلب بنادر جنوبی و شمالی به ۴میلیون و٧٨٢ هزار تن رسیده که عمده این کالاها مشمول ارز ترجیحی می‌شوند و این کالاها شامل گندم، ذرت، جو، نهاده‌های دامی، روغن خام، کنجاله و دانه‌های روغنی می‌شوند. وی با اشاره به کالاهای اساسی در حال ترخیص گفت: در حال حاضر 15 فروند شناور در اسکله‌های بندری در حال تخلیه ٢٧۴ هزار تن کالای اساسی اعم از ذرت، جو و کنجاله هستند و همچنین ٢۴فروند کشتی حامل کالاهای اساسی ذرت، جو  و روغن خام منتظر پهلوگیری هستند تا نسبت به تخلیه ٧٢٨هزار تن که برخی از آنها به دلیل مشکلات اسنادی موفق به تخلیه نشدند، اقدام کنند.


تاثیر مثبت حذف قیمت‌گذاری دستوری بر معاملات بورس

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری، آسیب‌های زیادی را به روند بازار وارد کرده است، گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری، تاثیرات مثبتی را بر بورس خواهد داشت، حذف این نوع قیمت‌گذاری به‌ زودی در دستور کار قرار می‌گیرد. وی به اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت بازار اشاره کرد و افزود: در بازار سهام بعد از قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار نزولی، اقدامات زیادی برای بهبود وضعیت معاملات در دستور کار قرار گرفت تا بتوانيم از این طریق کمکی را برای کاهش هیجان‌های ایجاد شده در بازار و بازگشت رشد به مدار صعودی کنیم. وی اضافه کرد: برخی تصمیمات از طریق شورای عالی بورس و همچنین به واسطه مجموعه سران قوا اتخاذ شد که این موضوع نشان‌دهنده تداوم حمایت مسوولان ارشد کشور نسبت به معاملات بورس و بهبود وضعیت این بازار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون