• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4949 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ خرداد

خبر

ادعاي رييس سابق موساد: 

فخري‌زاده را سال‌ها از نزديك زيرنظر داشتيم 

يوسي كوهن، رييس سابق موساد، در مصاحبه‌اي با شبكه ۱۲ رژيم اسراييل ابعاد تازه‌اي از عمليات اطلاعاتي و امنيتي اسراييل در قبال ايران را فاش كرده و از جمله به محسن فخري‌زاده و سرقت اسناد هسته‌اي پرداخته است. كوهن در بخش‌هاي متفاوت اين مصاحبه تلاش مي‌كند مستقيما مسووليت عمليات‌هاي تروريستي در داخل ايران را نپذيرد او به عنوان نمونه در حالي كه صراحتا مسووليت خرابكاري در تاسيسات نطنز را نمي‌پذيرد، گفت: «ما به ايران روشن مي‌گوييم: نمي‌گذاريم به تسليحات هسته‌اي دست يابيد. كجاي اين حرف را نمي‌فهميد؟»
شهيد محسن فخري‌زاده رييس سابقه سازمان پژوهش و نوآوري وزارت دفاع ايران در آذر ۱۳۹۹ در جاده فيروزكوه هدف حمله تروريستي قرار گرفته و شهيد شد. 
يوسي كوهن، رييس سابق موساد در اين گفت‌وگو ادعا كرده شهيد فخري‌زاده سال‌ها هدف عمليات گردآوري اطلاعات بود. كوهن مي‌گويد موساد سال‌ها آقاي فخري‌زاده را از نزديك زيرنظر داشت و از جمله به‌طور فيزيكي به او نزديك بود. رييس سابق موساد در پاسخ به سوالي از موضعش درباره كشتن دشمنان پرنفوذ اسراييل گفت: «اگر كسي قدرتي دارد كه خطري متوجه شهروندان اسراييل مي‌كند، وجود آن شخص بايد خاتمه يابد.»
او در عين حال ادعا كرد كه اگر يك هدف بالقوه حاضر به تغيير مسيرش شود، اسراييل به او كمك خواهد كرد. او گفت برخي دانشمندان هسته‌اي ايران پس از هشدارهاي اسراييل، از جمله به‌طور غيرمستقيم، كارشان را ترك كرده‌اند. خبرنگار اسراييلي از كوهن پرسيد اگر چنين افرادي حاضر به توقف كارشان نشوند چه؟ او پاسخ داد: «به ديدار دوستان‌شان خواهند رفت.»
يوسي كوهن در بخش ديگري از مصاحبه‌اش به سرقت اسناد هسته‌اي از انباري در تورقوزآباد، در جنوب تهران پرداخته است.او ادعا كرد كه ۲۰ مامور موساد، كه هيچ‌كدام اسراييلي نبودند، در اين عمليات حضور داشتند. به گزارش «اعتماد»، ايران سرقت اين اسناد توسط رژيم اسراييل را تكذيب كرده است. با اين وجود كوهن در توضيح نحوه اين سرقت ادعا كرده پس از شناسايي اين انبار به عنوان محلي كه اسرار هسته‌اي ايران در آن نگهداري مي‌شود، دو سال براي دستيابي به اسناد برنامه‌ريزي شد.
به ادعاي او « عوامل موساد براي سرقت اسناد تنها هفت ساعت وقت داشتند و پس از آن نگهبانان و خودروها مي‌رسيدند و آن موقع نمي‌شود از روي نرده بپريد يا از وسط ديوار بگذريد. تيم موساد آژيرها را از كار انداخت و در انبار را باز كرد و ۳۲ گاوصندوق را باز كرد.» يوسي كوهن گفت باز كردن هر يك از گاوصندوق‌ها چند دقيقه‌اي طول مي‌كشيد. 
رييس سابق موساد مستقيما مسووليت دو انفجار اخير در نطنز را نپذيرفت، اما خبرنگار شبكه ۱۲ اسراييل روايتي با جزييات از آن ارايه داد. ايلانا دايان در گزارش خود ادعا كرد: «مردي كه مسوول اين انفجارها است ستون‌هاي مرمري محلي را تامين كرده بود كه سانتريفيوژها در آن قرار داشتند. وقتي آنها پايه‌هاي مرمر را در تاسيسات نطنز نصب مي‌كردند هيچ تصوري نداشتند كه حجم عظيمي از مواد منفجره در آنها كارگذاري شده است.»


طالبان خواستار خروج نيروهاي تركيه از افغانستان شد

«سهيل شاهين» از اعضاي مذاكرات‌كننده هيات طالبان خواستار خروج نيروهاي تركيه همزمان با نيروهاي خارجي و امريكايي از افغانستان شد. شاهين در پاسخ به سوال رويترز مبني بر تمايل تركيه براي حفظ نيروهاي اين كشور و اداره فرودگاه بين‌الملل حامد كرزي گفت كه نيروهاي تركيه بايد از افغانستان خارج شوند. اين در حالي است كه پيش از اين اعلام شده بود كه تركيه مسووليت اداره فرودگاه كابل را پس از خروج ناتو برعهده خواهد گرفت. شاهين افزود: تركيه بخشي از ماموريت ناتو طي 20 سال گذشته بوده و بايد براساس توافقنامه طالبان با امريكا از افغانستان خارج شود. وي تاكيد كرد: تركيه كشور بزرگ در دنياست و به‌طور تاريخي با افغانستان رابطه حسنه داشته و ما اميدواريم پس از تشكيل يك حكومت اسلامي در افغانستان با اين كشور فصل جديدي از روابط خود را پايه‌گذاري كنيم. رويترز گفته است كه وزارت خارجه و وزير خارجه اين كشور به درخواست اين رسانه در اين باره پاسخي ندادند. جو بايدن، رييس‌جمهور جديد امريكا مدتي پيش اعلام كرد كه تمام نيروهاي امريكايي تا پيش از 11 سپتامبر نيروهاي خود را از افغانستان خارج خواهند كرد. طي 20 سال گذشته اداره فرودگاه كابل برعهده ناتو بوده و اين سازمان تاكنون به درخواست دولت افغانستان براي واگذاري مسووليت اين فرودگاه طفره رفته است.


مركل ۱۵ جولاي در كاخ سفيد با بايدن ديدار مي‌كند

طبق اعلام كاخ سفيد، جو بايدن ۱۵ جولاي ميزبان صدراعظم آلمان در اين كاخ به عنوان سومين مهمان خارجي از زمان روي كار آمدن دولت جديد در امريكا خواهد بود. او سومين مقام خارجي است كه از زمان روي كار آمدن بايدن با وي در كاخ سفيد ديدار مي‌كند. پيش از مركل، «يوشي‌هيده سوگا» نخست‌وزير ژاپن و «مون جائه-اين» رييس‌جمهور كره جنوبي با بايدن در كاخ سفيد ديدار كردند. طبق گزارش‌ها، در اين ديدار قرار است دو طرف درباره همه‌گيري كرونا و مساله تغييرات آب و هوايي گفت‌وگو كنند. اين ديدار همچنين در حالي قراراست برگزار شود كه تنش‌ها ميان دو كشور بر سر خط لوله انتقال گاز «نورد استريم ۲» افزايش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون