• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4949 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ خرداد

خبرخوان

چقدر پول دست مردم است؟

طبق آخرين اعلام بانك مركزي تا پايان اسفند ماه سال گذشته معادل ۷۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان از انواع اسكناس و سكه‌ها دراختيار مردم است. تا پايان اسفند ماه سال گذشته حدود ۸۱ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان اسكناس و مسكوك در گردش بوده كه اين رقم در قياس با مدت مشابه سال قبل ۱۳.۶درصد رشد دارد. علاوه بر اين طبق آخرين آمار منتشر شده از بانك مركزي، مجموع اسكناس و مسكوك فعلي نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۲۸ هزار ميليارد تومان افزايش دارد. همچنين از ۸۱ هزار و ۵۰۰ ميليارد اسكناس و مسكوك موجود شبكه بانكي ۷۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان در دست مردم درگردش است كه اين مبلغ معادل ۲۰.۲ درصد رشد داشته است. بر اين اساس معادل ۶۷۰۰ ميليارد تومان از اسكناس و سكه‌هاي موجود در بانك‌ها قرار دارد كه نسبت  به ۹۰۰۰ ميليارد تومان سال قبل تا ۲۳۰۰ ميليارد تومان كاهش داشته، همين امر نشان‌دهنده اين است كه بخشي از موجودي از بانك‌ها خارج و دراختيار مردم قرار گرفته است. اما موجودي اسكناس و سكه در بانك مركزي به بيش از ۱۲۰۰ ميليارد تومان مي‌رسد كه كاهش ۴۰۰ ميلياردي نسبت به سال قبل دارد و از اين موجودي اسكناس و سكه در بانك مركزي هر زمان كه لازم باشد بنا بر نياز بازار تزريق خواهد شد.


سيگار و پوشاك قاچاق  در صورت كشف قطعا امحا مي‌شوند

محمدعلي افتخاري، مديرعامل سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي در مكاتبه‌اي با مديران استاني اعلام كرد، سيگار و پوشاك قاچاق داراي حكم قطعي قضايي بايد امحا شود. او گفت: وفق بند ۵۸ سياست‌هاي كلي برنامه ششم توسعه كشور مبني بر پيشگيري و مقابله با قاچاق كالا و ارز از مبادي ورودي تا حمل و عرضه آن در بازار و در راستاي اجراي مفاد ماده ۳ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز و بنا به دستور معاون قضايي دادستان كل كشور در امر مبارزه با قاچاق و جرايم سازمان يافته كه همگي مقرر داشته‌اند سيگارهاي مكشوفه قاچاق و پوشاك برند امحا شود به همه استان‌ها ابلاغ مي‌شود همه اقلام مكشوفه قطعي سيگار و پوشاك برند داراي حكم قطعي، امحا شود.

تخم‌ مرغ گران نشده است

صدرا علي‌اكبرخاني، مديرعامل اتحاديه مركزي مرغداران ميهن با تاكيد بر اينكه تخم‌مرغ گران نشده است، اظهار كرد: بعد از ۳ ماه زيان مرغداران و فروش تخم‌مرغ ۴ هزار تا ۶ هزار تومان زير نرخ مصوب، قيمت آن به نرخ مصوب رسيده است. او درباره تحولات اخير بازار تخم‌مرغ و افزايش قيمت آن اظهار كرد: در ۳ ماهه گذشته مرغداران، تخم‌مرغ را به زيان و زير قيمت مصوب به فروش رساندند كه اين امر موجب شد تصميم به حذف بي‌رويه گله‌ها بگيرند. او يادآور شد: قيمت مصوب خريد هركيلوگرم تخم‌مرغ از مرغداران ۱۴ هزار تومان تعيين شده است اما در 3 ماهه گذشته تخم‌مرغ ۸ تا حداكثر ۱۰ هزار تومان از مرغداران خريداري شد.

هيچ  بانكي در پاكستان براي مبادلات پولي نداريم

محمود تهي‌دست، عضو هيات رييسه اتاق مشترك بازرگاني ايران و پاكستان اظهار كرد: ما مي‌توانيم حتي تا 30 ميليارد دلار به پاكستان صادرات داشته باشيم اما الان حجم صادرات ما به اين كشور حدود 900 ميليون تا 1.2 ميليارد دلار است. ما هنوز نتوانسته‌ايم طبق برنامه صادرات به پاكستان را محقق كنيم. تهي‌دست در مورد آخرين وضعيت تعيين بانك براي مبادلات پولي بين دو كشورگفت: چندين سال است كه مي‌شنويم به دنبال تعيين بانكي براي مبادلات پولي با پاكستان هستند. حتي قرار شد يك بانك در پاكستان باشد و بانك پارسيان در ايران براي اين كار در نظر گرفته شود.  متاسفانه يا نخواستند يا مشكلات و موانع باعث شد اين برنامه عملياتي نشود.  حتي قرار شد كه اگر اين كار عملي نشد طبق پيشنهاد اتاق بازرگاني ايران و پاكستان يك صندوق در پاكستان و يك صندوق در ايران درنظر گرفته شود كه از طريق آن بتوان تبادل پولي كرد كه متاسفانه اين موضوع هم عملياتي نشد و راه به جايي نبرد. به نظر من در سياست‌هاي بالادستي براي اين موضوع تلاش زيادي نشد.


مقاومت دلار در مقابل افزايش  در كانال ۲۴  هزار توماني

بازار ارز در هفته‌اي كه گذشت روند كم‌نوساني را تجربه كرد به نحوي كه احتياط فعالان اين بازار در انجام معاملات و انتظار آنان براي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري سپس مشخص شدن تكليف مذاكرات هسته‌اي مشهود بود.
بازار ارز با توجه به تعطيلي دو روز ابتدايي هفته،كار خود را روز دوشنبه در حالي آغاز كرد كه قيمت دلار در بازار آزاد حدود ۳۰۰ تومان گران‌تر از پنجشنبه پيشين در محدوده قيمتي ۲۴ هزار تومان خريد و فروش شد. به گفته گروهي از كارشناسان اقتصادي اين افزايش قيمت در ادامه روند افزايشي كه هفته گذشته بازار ارز را تحت تاثير خبرهايي مبني بر كندي روند مذاكرات  قرار داده بود، قابل تفسير است. از سوي ديگر برخي ديگر ازكارشناسان دلايلي ديگر از جمله افزايش تقاضا به دليل تعطيلي بازار در روزهاي ابتدايي هفته همچنين واكنش بازار به مناظره اقتصادي كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري را نيز از ديگر دلايل افزايش قيمت ارز در شروع به كار اين هفته بازار مطرح كرده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون