• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4952 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ خرداد

۲۱ كانديداي اصلاح‌طلب انتخابات شوراي تهران از اهداف «ليست جمهور» گفتند

تهران؛ از شهري براي زيست به شهري براي زندگي

نشست خبري كانديداهاي «جبهه اصلاحات ايران» در ششمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران كه با فهرست انتخاباتي موسوم به «ليست جمهور » خود را براي انتخابات روز جمعه آماده مي‌كنند، صبح روز گذشته با حضور ۲۱ عضو اين ليست برگزار شد. علي اعطا، رضا اميدوارتجريشي، زهرا بهروزآذر، احسان بيسادي، مجتبي تقوي‌نژاد، خديجه جدا، ژما جواهري‌پور، افشين حبيب‌زاده، زهير خيري، فائزه دولتي، محمد سالاري، منير شجاعي، آذين شرف‌خاني، محمدرضا شريفي، مجيد صالحي فيروزآبادي، محمد عليخان، الهام فخاري، مجيد فراهاني، علي محمد مصلحي، محمدحسين مهرزاد و سيدحسن موسوي اعضاي «ليست جمهور» در اين نشست به بررسي اولويت‌ها و بيان دغدغه‌ها و برنامه‌هاي خود براي شهر تهران پرداختند. علي اعطا، عضو فعلي شوراي شهر و نامزد شوراي شهر بعدي در ابتداي اين نشست خبري با بيان اينكه «با برنامه كلي جبهه اصلاحات، اولويت‌ها شناسايي شده و اولويت همه ما آن چيزي است كه بر اساس برنامه اعلام مي‌كنيم»، تاكيد كرد: «كساني كه در عرصه انتخابات پيروز مي‌شوند و مي‌خواهند شهر را اداره كنند، از روزي كه وارد شورا شدند نماينده همه مردم هستند، چه افرادي كه راي دادند و چه افرادي كه راي ندادند، چه موافقين و چه منتقدين.» به عقيده او، اساسا اداره شهر را بايد با كمك موافقين و مخالفين پيش برد و نمي‌شود گروهي را ناديده گرفت.

 در اهميت اقتصاد شهر، جمهوريت و مردم 
در ادامه اين نشست خبري، رضا اميدوار تجريشي ديگر نامزد شوراي شهر ششم در ليست جمهور ضمن معرفي خود گفت: «در صورت حضور در شوراي شهر لايحه جامع مديريت شهري را پيگيري خواهم كرد. حاكميت محلي به‌خصوص توجه ويژه به شوراياري‌ها بايد در دستور قرار بگيرد به ويژه كه به شوراياري‌ها در اين دوره توجه ويژه شد اما به يك فضاي سياسي تبديل شد و نبايد در مديريت محلي و محله محوري اين اتفاق رخ دهد.» او اقتصاد شهري را مساله ديگري دانست كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد و بر همين اساس تاكيد كرد كه دولت بايد وظيفه خود را در قبال شهر و شهرداري انجام دهد. بعد از اميدوار تجريشي، زهرا بهروز آذر به عنوان عضو ديگر ليست جمهور آنچه در اين سه سال در شهرداري انجام شده را نتيجه تغيير ريل در شوراي شهر دانست و گفت: «سياست‌هايي كه در شوراي شهر تدوين شد اختياراتي را به ما در شهرداري داد كه بتوانيم خواسته‌هاي شهر و مردم را اجرا كنيم و آنچه كه مردم لايق آن هستند را به اجرا درآوريم.» بهروز آذر تاكيد دارد كه از اين منظر به عرصه انتخابات وارد شده تا ريل‌گذاري ايجاد شده، عقيم نماند چرا كه نهال كوچكي كاشته شده است كه بايد پايدار بماند و رشد كند. اين كانديداي شوراي شهر ششم با بيان اينكه توجه به همه اقشار در همه سطوح فرهنگي و اجتماعي از جمله مهاجرين، افراد بيكار و اديان مختلف مدنظر ما است، ابراز اميدواري كرد كه اين مسير پابرجا بماند و بتوانيم تهران را بيش از پيش شهري براي همه ببينيم. احسان بيسادي هم بعد از معرفي خود با بيان اينكه «بسياري از روانشناسان مي‌گويند انقلاب اسلامي يك انقلاب شهري بود كه آرمان و شعار اصلي انقلاب، استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي است و ترجمان اين بحث را در نهاد شورا مي‌بينم»، تاكيد كرد كه «اگر جريان اصلاحات ادامه يابد و شوراي شهر استقلال خود را حفظ كند‌ آزادي عمل و راي خود را حفظ مي‌كند و تسليم نهادهاي بيروني نخواهد شد.» او با تاكيد بر اينكه جمهوريت و مردم مهم است، ادامه داد: «بايد شهر تهران را از شهري كه تنها براي زيست است، به يك شهر براي زندگي تبديل كنيم و تلاش مي‌كنيم شهر تهران را از شهري براي زيست‌پذيري به شهري براي زندگي با تاكيد بر اقشار محروم ارتقا دهيم.»

 وعده پيگيري مطالبات كارگران 
در شوراي ششم
مجتبي تقوي‌نژاد عضور ديگر ليست جمهوري هم مانند بهروز‌آذر به ريل‌گذاري كه در شهر ايجاد شده اشاره كرد و گفت: «بايد تغيير ريل و سياستگذاري عميقي كه در شهر ايجاد شده را ادامه دهيم و در مقابل يك جريان حاكم بر مديريت شهري كه با شهر فروشي به توسعه شهر روي آورده بود، ايستادگي كنيم و براي ادامه اين رويه بايد به ادامه رويه ليست اميد شوراي پنجم و ليست جمهور اتكا كنيم.» او اداره شهر در اين شرايط و با بحران‌هاي مالي را سخت دانست و تاكيد كرد كه «پروژه خط 10 تهران مهم است و اگر بتوانيم از منابع بخش خصوصي و با اتكا به قراردادهاي نوين خط 10 تهران را تكميل كنيم، يكي از بزرگ‌ترين اتفاقات رخ خواهد داد. در نتيجه توسعه و تكميل خط 10 يكي از برنامه‌هاي ويژه‌اي است كه در برنامه‌هاي خود دارم.» خديجه جدا، عضو ديگر ليست جمهور هم در ادامه با بيان اينكه «اگر شهروندان تهراني به ما اعتماد كنند» وعده داد كه «در كميته شفاف‌سازي و هوشمندسازي فعاليت مي‌كنم و كارهاي خوبي كه در حوزه شفافيت در اين دوره انجام شده را ادامه مي‌دهم.» به گفته او، در حوزه شهر هوشمند اقداماتي انجام شده و مساله شفافيت بايد ادامه پيدا كند اما شهر هوشمند بحث جديدي است كه بايد به ظهور برسد. در ابتدا بايد بتوانيم نقشه راه را تبيين كنيم و سپس نظام حكمراني شهر هوشمند را تبيين و كارهاي زيرساختي شهر هوشمند از جمله شبكه‌هاي فيبر نوري، شبكه‌هاي راديويي و اينترنت اشيا را بايد در بستر مديريت شهري فراهم كنيم.» در ادامه ژما جواهري‌پور ديگر عضو ليست جمهور گفت: «برنامه‌اي منطقي، قابل اجرا و دقيق را آماده كرده‌ايم و اميدواريم با راي بالاي مردم مجري خواسته‌هاي آنها در تمامي بخش‌ها باشيم. مي‌دانم مردم فهيم تهران درخواست بسيار زيادي از شهر و شورا دارند كه بحق است و اميدوارم به عنوان يك معلم و كنشگر اجتماعي بتوانم مجري خوبي براي درخواست‌هاي شما در شوراي شهر باشم.» افشين حبيب‌زاده، عضو كنوني شوراي شهر كه حالا قصد دارد به عنوان يكي از اعضاي ليست جمهور در عرصه انتخابات شركت كند، با بيان اينكه «شوراي پنجم تغيير رويكردي را مدنظر داشت و همان طور كه به مردم وعده داده بوديم در حوزه‌هاي مختلف به وقوع پيوست. اين تغيير رويكرد در برنامه‌هاي شوراي ششم نيز گنجانده شده كه به چند محور اشاره مي‌كنم.» حبيب‌زاده ادامه داد: «مبارزه با فساد يكي از اين مواردي بود كه در پروژه شفافيت آن را پيش بريدم و در اين ارتباط تمامي جلسات شورا را به صورت علني برگزار كرديم. در حالي كه در گذشته جلسات باغات به صورت غيرعلني پيگيري مي‌شد اما ما تاكنون هيچ جلسه غيرعلني نداشتيم.» او با بيان اينكه تاكيد ما بر حمل و نقل عمومي با محوريت مترو است، گفت: «تكميل خطوط فعلي و توسعه خطوط جديد را پيگيري خواهيم كرد.» حبيب‌زاده همچنين وعده داد كه با جديت بيشتري در شوراي ششم مطالبات جامعه كارگري را پيگيري خواهيم كرد.

 هشدار درباره اداره شهر با كانديداهاي نظامي 
در ادامه زهير خيري ديگر عضو ليست جمهور با بيان اينكه شهر تهران را بايد از رويكرد و نگاه فني به رويكرد و نگاه اجتماعي گسيل داد‌، گفت: «بيش از ۸۰ درصد مشكلات كلانشهرها با هم مشترك است و بايد كلانشهرهاي موفق را مسير الگوي توسعه قرار دهيم و با استفاده از تجربه موفق كلانشهرهاي دنيا برنامه مناسب شهر تهران را تدوين كنيم.» او با اشاره به اينكه در حوزه مشاركت اجتماعي شعار مي‌دهيم اما مشاركت را عملياتي نمي‌كنيم، تاكيد كرد كه مفهوم نادرست از مشاركت باعث شده شهرداري بخشي از وظايف خود را به گردن مردم بيندازد و تلقي مشاركت داشته باشد. به عقيده او، مشاركت اگر با توزيع قدرت نباشد مشاركت نخواهد بود و نظرسنجي از مردم در پروژه‌هاي بزرگ باعث مي‌شود مردم تعهدات خود به شهر را انجام دهند و به مشاركت خود در شهر اميدوار باشند. خيري با تاكيد بر اينكه «مديريت نظامي كه در شهرداري حاكم بود خلاقيت كارمندان شهرداري را از بين برده و تعلق سازماني را كشته است»، گفت: «الان نيز كانديداهاي نظامي را براي مديريت شهر به عنوان كانديداي اصلي معرفي كرده‌اند؛ بايد كاري كنيم كه كاركنان، شهرداري را از آن خود بدانند و نظر دادن و مشاركت را در برنامه خود داشته باشند.»

 شهردار منتخب ليست كيست؟
در ادامه اين نشست محمد عليخاني، عضو ديگر ليست جمهور در پاسخ به پرسشي مبني‌ بر اينكه گزينه‌هاي مدنظر شهردار آينده تهران و انتخاب محسن هاشمي به عنوان شهردار آينده تهران گفت: «كار انفرادي انجام نمي‌دهيم و بايد صبر كنيم اين ليست موفق شود و بعد با همفكري همه دوستان تصميم جمعي خواهيم گرفت. همه گزينه‌هاي مطرح شده قابل بررسي هستند و نه مي‌توانيم كسي را انتخاب كنيم و نه كسي را رد كنيم و اين سوال به بعد از انتخابات باز مي‌گردد.» حبيب‌زاده هم درباره انتخاب شهردار گفت: «همه ما افرادي را مدنظر داريم و وظيفه ما است كه شهردار را انتخاب كنيم، به نظر من اشخاص توانمندي مطرح هستند كه مي‌توانيم در مورد آنها بحث و گفت‌وگو كنيم. آقاي حناچي، هاشمي، دكتر جهانگيري از بهترين گزينه‌ها هستند. آقاي آخوندي نيز از گزينه‌هاي خوبي هستند كه مطرح هستند.»  او همچنين درباره فعاليت‌هاي اين دوره شوراي شهر درخصوص جلوگيري از فساد در شهرداري گفت: «شهريور ماه كه به شورا وارد شدم، سه پيشنهاد ارائه كردم، يكي لغو صدور مجوز برج باغ‌ها بود كه آن را متوقف كرديم. دومي بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداري‌ها و احصاي املاك شهرداري تهران بود و شهرداري را مكلف به احصاي املاك شهرداري كرديم و از ۱۱۰۰ ملك شناسايي شده كه در اختيار غير بوده ۶۰۰ مورد را پس گرفتيم.» به گفته حبيب‌زاده، در اين دوره پرسنل شركت شهربان، حريم‌بان و معبربان يك مساله است كه پليس شهرداري هستند اما آنها را در اختيار پيمانكار قرار داديم و تبديل وضعيت آنها اولين اقدامي است كه انجام مي‌دهم.

 شهر امن براي زنان و سهم زنان از شهرداري
موضوع ديگري كه در اين نشست خبري به آن اشاره و درباره آن صحبت شد، برنامه‌هايي است كه براي زنان در شهر در نظر گرفته شده است. بهروز آذر در اين باره با بيان اينكه «يكي از طرح‌هاي مهم اين دوره شهر امن براي زنان بود كه از طريق ارتقاي امنيت زنان در شهر پيگيري شد»، گفت: «فاز يك در بحث توسعه امنيت زنان در نقاط كالبدي پيگيري شد و كل اين فرآيند با مشاركت مردم انجام و نقاط امن در يك منطقه شناسايي شد.» بهروز آذر همچنين در پاسخ به سوالي درباره انتخاب شهردار زن و سهم زنان در رده‌هاي بالاي مديريتي شهرداري گفت: «از مصوبات خيلي خوب شوراي پنجم سهميه ۳۰ درصدي سهم زنان است. در پست‌هاي ارشد ۸ درصد و در رده مياني تا ۱۷ درصد شاهد حضور زنان بوديم. در برنامه پنج ‌ساله، ظرفيت ۳۰ درصدي ديده شد و براي رسيدن به آن بايد اين روند ادامه يابد. بخش عمده مشكلات سهميه ۳۰ درصدي بحث‌هاي فرهنگي و عدم پذيرش در بدنه بود و اگر بخواهيم شهردار زن معرفي كنيم، گزينه‌هاي متعدد و جواني مطرح شده‌اند هر چند كنار گذاشتن شهرداران فعلي كار راحتي نيست چرا كه توانمند هستند اما گزينه خانم در بين شهرداران مطرح خواهد شد. منتظر يك گزينه بسيار قوي زن به عنوان شهردار خواهيد بود.»

 از مبارزه با فساد چه خبر؟
در ادامه اين نشست خبري تقي‌نژاد درباره مبارزه با فساد در شهرداري گفت: «يكي از شعارهاي محوري شوراي پنجم شفافيت و مبارزه با فساد بود، مشخصا شوراي پنجم ترم جديدي را در مورد مساله شفافيت وارد ادبيات شهري كرد. براي مقابله با فساد و شرايطي كه در ادوار گذشته در شهرداري تهران رخ داد، راهكاري جز ادامه رويه شوراي پنجم نداريم. ادعايي مبني بر اينكه شهرداري عاري از فساد شده ندارم اما وضعيت خيلي بهتر شده است. در اين زمينه همراهي بدنه شهرداري با فساد مساله مهمي است كه بايد آنها را در اين مساله همراه كنيم.»  سپس عليخاني در پاسخ به سوالي درباره برنامه‌هاي اين دوره در توجه به مهم‌ترين مطالبات شهروندان از جمله آلودگي هوا و ترافيك چنين جواب داد: «شهرداري تهران وظايف خود را انجام داده است. توسعه فضاي سبز، توسعه مراكز فني، الزام اتوبوس‌هاي جديد به نصب فيلتر دوده از جمله موضوعاتي بود كه به آنها پرداخته شد اما از دو موضوع غفلت شده، يك بحث موتورسيكلت‌ها است كه ساماندهي وضعيت موتورسيكلت‌هاي شهر تهران از جمله اولويت‌هايي است كه در دوره بعدي پيگيري خواهد شد.» عليخاني همچنين وعده داد كه «ساماندهي اتوبوس‌هاي برقي را نيز پيگيري خواهيم كرد‌ و خريد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقي در دستور قرار گرفته است». در ادامه اين نشست خبري ديگر اعضاي ليست جمهور هم به ارايه نقطه نظرات خود و همچنين پاسخ به برخي پرسش‌ها درباره برنامه‌هاي‌شان براي اداره شهر پرداختند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون