• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4952 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ خرداد

اصولگرايان با نزديك شدن به روز انتخابات بيش از پيش نگران خودداري پوششي‌ها از انصرافند

رقابت رييسي و همقطاران

انصراف دغدغه و موضوع اصلي اين روزهاي اصولگرايان شده است. اصولگرايان اين روزها كه تقريبا رقابتي ميان خود و جريان‌هاي ديگر نمي‌بينند، عملا درگير اختلاف درون‌گفتماني شده و به ‌شدت نگران احتمال پرهيز كانديداهاي پوششي اصولگرا از انصراف به ‌نفع كانديداي اصلي خود هستند. كانديداهايي كه قرار بود به ميدان بيايند و سپر بلاي كانديداي اصلي باشند. بيايند و از سيدابراهيم رييسي مقابل رقبا حمايت كنند و در زمان مقرر، به ‌نفع او كنار بكشند اما حالا به عامل نگراني اصولگرايان تبديل شده و بر اين اساس، محافظه‌كاران بيم آن دارند كه پوششي‌هاي‌شان مقابل رييسي بايستند و منجر به ريزش آراي او شوند. نكته‌اي كه بيراه نيست بگوييم به ‌روشني در اظهارات شخصيت‌هاي مطرح نهادهاي اجماع‌ساز اصولگرا خودنمايي مي‌كند و آشكار است كه آنان به ‌شدت نگران احتمال عدم انصراف هستند. غلامعلي حدادعادل كه رياست شوراي ائتلاف يعني يكي از دو نهاد اجماع‌ساز جريان اصولگرا را برعهده دارد، ديروز در خصوص احتمال كناره‌گيري كانديداهاي اصولگرا به نفع يك نفر در انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ گفته است: «بنده قطعا مي‌دانم كه بعضي از كانديداها كنار مي‌روند، چون به اين جمع‌بندي خواهند رسيد كه كنار رفتن آنها به سود جبهه انقلاب خواهد بود.» او اما در عين حال گفته است: «اين را كه كدام كانديدا و در چه زماني كنار مي‌رود، نمي‌توانم پيش‌بيني كنم. بايد محاسبات متعددي صورت گيرد و در نهايت هم بستگي به تصميم خود نامزدها دارد.» حدادعادل در حالي اين سخنان را مطرح مي‌كند كه‌ مبني بر عدم انصراف برخي نامزدهاي به اصطلاح پوششي به گوش مي‌رسد. آن‌ هم در شرايطي كه قرار بود هر چند كانديداي اصولگرايي كه در صحنه بود، درنهايت پشت رييسي بايستند و او را حمايت كنند اما حالا انگار هيچ‌يك از كانديداهاي اصولگرا تمايلي به خروج از صحنه ندارند و تا اينجا لااقل مي‌توان با قطعيت از اين گفت كه محسن رضايي در ميدان خواهد ماند و رفتني نيست. از طرف ديگر دغدغه‌هاي جدي درباره سعيد جليلي و قاضي‌زاده‌هاشمي وجود دارد. هرچند اين دو به‌طور رسمي نگفته‌اند كه كنار مي‌روند يا نه اما اظهار نگراني اصولگرايان نشان مي‌دهد كه حداقل در بين خودشان بحث‌هاي جدي درباره كنار نكشيدن اين افراد مطرح شده است.
همزمان حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه نيز به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «هما‌ن‌طور كه روز‌هاي منتهي به انتخابات يك آزمون بزرگ براي ملت است، آزمون مهم‌تري نيز براي جبهه انقلاب و كانديدا‌هاي آن خواهد بود.» ترقي پيش‌بيني كرده كه تعدد كانديداهاي اصولگرا موجب خرد شدن آراي اين جريان سياسي خواهد شد و درنهايت ممكن است كه انتخابات به دور دوم كشيده شود. به همين خاطر تاكيد كرده كه لازم است اجماع و وحدت بين كانديدا‌هاي جبهه انقلاب به وجود آيد. ترقي بر اين باور است كه اقتضاي عقلانيت اين است تا كانديدا‌هايي كه در انتخابات از راي قابل‌توجهي براي موفقيت برخوردار نيستند، به نفع نامزدي كه از اكثريت آرا برخوردار است، كنار بروند و زمينه پيروز شدن جبهه انقلاب را فراهم كنند. او در تحليل خود بر اين باور است كه چنانچه كانديداهاي اصولگرا به نفع گزينه اصلي انصراف ندهند، ممكن است انتخابات به دور دوم كشيده شود و در چنين شرايطي ريسك بسيار بالايي براي نيرو‌هاي انقلاب است كه بتوانند در دور دوم پيروز شوند. اين صحبت‌هاي ترقي نشان مي‌دهد نگراني آنان جدي است و مي‌ترسند كه چنانچه رييسي پيروز ميدان شود اما آراي او به شكلي چشم‌گير كاهش يابد و اين مي‌تواند به اعتبار او لطمه جدي وارد كند؛ چراكه شرايطي هم وجود دارد كه پيش‌بيني مي‌شود مشاركت كاهش قابل‌توجهي داشته باشد. 
نكته مهم آنكه اين ابراز نگراني تنها به يك طيف از اصولگرايان محدود نيست و علاوه بر شوراي ائتلاف، ديگر نهاد بالادستي جريان اصولگرا كه همان شوراي وحدت باشد نيز به اين نتيجه رسيده كه ممكن است كانديداهاي پوششي در صحنه بمانند و دريافته كه اين، خطري جدي است. چنانكه ديروز سخنگوي شوراي وحدت اصولگرايان گفته است: «تجربه‌ انتخابات‌ سال ۹۲ كه جريان انقلاب درپي تعدد كانديداها نتيجه را به رقيب خود واگذار كرد، ايجاب مي‌كند كه ۵ نامزد جريان انقلاب پيش از انتخابات به اتفاق نظر و انسجام برسند.» منوچهر متكي با اشاره به لزوم انسجام كانديداي جريان انقلاب در انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو به خبرگزاري اصولگراي تسنيم گفته كه به عنوان برادر كوچكي كه در ساليان طولاني در تصميم‌گيري‌هاي مهم كشور كنار كانديداهاي عزيز جريان انقلاب حضور داشته و رويدادهاي مختلف و فراز و نشيب‌هاي فراواني را تجربه كرده‌ام، يادآوري اين مساله را لازم مي‌دانم كه امروز و پس از مجاهده نفس‌گير عزيزان در ارايه طرح‌ها و برنامه‌هاي خود، در نقطه حساسي قرار داريم. او از كثرت نيروهاي انقلابي در صحنه انتخابات ابراز نگراني كرده است. گويا آنقدر شرايط براي‌شان مهياست كه حالا موجب شده از مسير پيروزي منحرف شوند. اشاره سخنگوي شوراي وحدت به انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۲ كه حالا او از آن به عنوان تجربه‌اي ياد مي‌كند كه اصولگرايان به هيچ عنوان علاقه‌اي به تكرارش ندارند، خود گواه عمق نگراني اين روزهاي محافظه‌كاران است. آنان نگران تكرار شكست سال 92 هستند؛ چراكه براي خودشان هم مسلم است كه سبد راي اصولگرايان، سبد رايي به ‌نسبت كوچك و البته ثابت است و اگر اين ويژگي دوم، وقتي مشاركت كاهش يابد، به سود اصولگرايان است، آنگاه كه كانديداها متعدد باشند و به‌طور مثال، آراي محسن رضايي جداي از آراي رييسي در صندوق‌هاي راي باشند، از مجموع آراي اصولگرايان كاسته شده و پيروزي آنان را در خطر قرار مي‌دهد.
البته ميان نامزدهاي حاضر در صحنه صحبت‌هاي عليرضا زاكاني نشان مي‌دهد كه او همان‌طور كه هنگام نام‌نويسي اعلام كرده بود مرد ترك كردن ميدان است. زاكاني كه در مناظره‌ها صراحتا از سوي عبدالناصر همتي با اتهام پوششي بودن روبه‌رو شد و جوابي نداشت جز آنكه با طنزي دور از شأن يك مناظره سياسي با اين انتقاد همتي روبه‌رو شود، شامگاه يكشنبه در مسجد جامع نارمك طي سخناني با اشاره به لزوم اتحاد كانديداهاي جريان انقلاب تاكيد كرده كه مراقب باشيم، مردم را پاي صندوق‌هاي راي دچار تشتت نكنيم و تصميمي انقلابي بگيريم. اگركسي از اين 5 نفر گفت «برنامه‌ام بهترين است» اشكالي ندارد اما اگر بگويد «فقط به من راي بدهيد» حتما ريگي در كفش دارد. 5 نامزد با هم صحبت كنند و مردم را گرفتار نكنند و با هم هم‌افزايي داشته باشند تا اتفاق سال 92 رخ ندهد كه رييس‌جمهوري بيايد كه وزرايش چندماه التماس كنند اما نتوانند او را ببينند. تا اينجاي كار مشخص است كه از 4 كانديداي اصولگرا كه رضايي، جليلي، قاضي‌زاده‌هاشمي و زاكاني باشند، تنها زاكاني احتمالا حاضر است به نفع رييسي عقب بكشد و درنتيجه 3 رقيب روبه‌روي رييسي باقي بماند و اين وضعيت را براي او به‌شدت حساس و دشوار مي‌كند. به‌خصوص آنكه جليلي مواضعي بسيار نزديكي با رييسي دارد و درنتيجه حامياني مشترك با او. ولي آن‌گونه كه در فضاي مجازي روايت مي‌كنند گويا جليلي خيلي تمايلي به ماندن ندارد و اين طرفداران او هستند كه فشار مي‌آورند تا او در صحنه انتخابات باقي بماند. 
درهمين حال سيدمصطفي ميرسليم رييس شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي در نشست خبري ديروز خود درباره ماجراي استعفا هم صحبت كرده و البته به نوعي از ماندن در صحنه 5 نامزد حمايت كرده است. او گفته اكنون اگر نامزدي احساس مي‌كند كه نياز است در صحنه بماند و تبليغ و حرف‌هاي خود را به جامعه برساند، در اين زمينه منعي ندارد و نگراني هم وجود ندارد. كانديداهاي ديگر مي‌توانند كناره‌گيري نكنند. اتفاقي كه اگر بيفتد مي‌تواند به نوعي ميدان انتخابات را براي چهره‌هاي اصولگرا به ميدان وزن‌كشي سياسي تبديل كند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون