• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4953 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ خرداد

خبر جهان

جزييات ملاقات ژنو هيات همراه پوتين و بايدن  800  نفر هستند

يك روزنامه سوييسي گزارش داد كه هيات همراه «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه و «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا در سفر به ژنو بيش از 800 نفر هستند. خبرگزاري تاس به نقل از روزنامه «تگ بلات» نوشت: حدود 1000 نيروي امنيتي و حدود 900 افسر پليس امنيت شهر ژنو را در زمان ديدار دو جانبه پوتين و بايدن تامين خواهند كرد. همچنين بيش از 3 هزار خبرنگار و عكاس ديدار  5 ساعته پوتين و بايدن را پوشش خبري خواهند داد. در ادامه اين گزارش آمده است، نيروي هوايي سوييس با كمك نيروي هوايي فرانسه و ايتاليا از نزديك محافظت از حريم هوايي شهر ژنو را برعهده خواهد داشت. نه تنها آسمان شهر ژنو بلكه بخش‌هايي از حريم هوايي فرانسه در نزديكي محل مذاكره نيز از سوي نيروي هوايي پوشش داده خواهد شد. همچنين سيستم دفاع هوايي در درياچه ژنو در نزديكي «ويلاي لوگرنگ» (محل اصلي ديدار) مستقر شده است. جو بايدن رييس‌جمهور امريكا قرار است پس از ديدار با رييس‌جمهور و وزير خارجه سوييس در هتل 5 ستاره اينتركانتينتال ژنو مستقر شود. ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه و جو بايدن رييس‌جمهور امريكا قرار است ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در ژنو با هم ديدار كنند تا اولين ديدار آنها بعد از آغاز به كار دولت بايدن انجام شود. پوتين اخيرا در مصاحبه با شبكه «روسيا 1» درباره هدف از ديدار آتي خود با همتاي امريكايي توضيحاتي ارايه داد. ولاديمير پوتين گفت: «(ديدار دوجانبه با بايدن) به منظور احياي تماس‌ها و روابط شخصي، برقراري يك گفت‌وگوي مستقيم و ايجاد مكانيسم‌هاي واقعا موثر براي تعامل درباره مسائل مورد علاقه دو كشور است.» رييس‌جمهور روسيه به اين شبكه اعلام كرد، در صورتي كه برگزاري نشست بين او و بايدن باعث ايجاد مكانيسم‌هاي تعامل در حوزه‌هاي مختلف شود، اين نشست يك نشست موثر خواهد بود.


سران يونان و تركيه سرانجام بر تنش‌زدايي تاكيد كردند

سران دو كشور يونان و تركيه در ديدار با هم در حاشيه برگزاري نشست سران ناتو، بر تنش‌زدايي تاكيد كردند. به گزارش خبرگزاري «پرنسا لاتينا» «كرياكوس ميتسوكاتيس» نخست‌وزير يونان و «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه روز دوشنبه بر دوري از تنش‌زايي تاكيد كردند. اين دو مقام ارشد يونان و تركيه در شهر بروكسل واقع در بلژيك يك ساعت نشست پشت درهاي بسته برگزار كردند. ميتسوكاتيس و اردوغان هر دو بر لزوم دوري از تنش به‌ويژه مشابه سال 2020 كه ارتش دو كشور در آستانه درگيري بودند، تاكيد كردند. سران يونان و تركيه همچنين درباره موضوع مهاجرات و مديريت آن به عنوان يكي از موارد مورد بحث بين طرفين گفت‌وگو كردند. نخست‌وزير يونان جمعه گذشته و قبل از برگزاري اجلاس ناتو گفت: «ما هميشه آماده استقبال از يك برنامه مثبت هستيم، اما به صورت تدريجي، متناسب و برگشت‌پذير... به شرطي كه تنش‌زدايي كنوني حفظ شود و تركيه به‌طور سازنده در گفت‌وگو مشاركت كند و به شروط تعيين شده توسط اتحاديه اروپا احترام بگذارد.» سخنان او پس از يك دوره تنش شديد بين تركيه و يونان در مورد اختلافات مرزي و حفاري گاز در مديترانه شرقي بيان شده است. وزير خاجه تركيه اخيرا در مصاحبه با يك روزنامه يوناني مواضع آنكارا در قبال موضوعات تنش‌زا در روابط دو كشور را بيان كرد. «مولود چاووش اوغلو» وزير خارجه تركيه در مصاحبه با روزنامه «ويما» از يونان خواست كه از استفاده از اتحاديه اروپا به عنوان برگ برنده عليه تركيه اجتناب كند. وزير خارجه تركيه همچنين از يونان درخواست كرد از كه فضاي مثبت كنوني در روابط دو كشور براي حل اختلافات استفاده كند.


بزرگ‌ترين ورود هواپيماهاي نظامي چين به حريم هوايي تايوان

وبگاه نشريه امريكايي «نيوز ويك» مدعي است ۲۸ فروند هواپيماي نظامي چين شامل چندين جنگنده و بمب‌افكن‌هاي اتمي روز سه‌شنبه وارد حريم هوايي تايوان شدند. نيوزويك براساس تماس‌هاي راديويي كه از تايوان به دستش رسيده، اين اقدام را بزرگ‌ترين ورود هواپيماهاي نظامي چيني به حريم هوايي تايوان توصيف كرده كه به‌زعم اين نشريه بعد از بيان تهديدهايي در اجلاس سران ناتو عليه پكن انجام شده است. به ادعاي اين نشريه، نيروي هوايي تايوان روز سه‌شنبه در بازه زماني 48: 5 بامداد تا 43: 10 صبح (به وقت محلي) حداقل ۱۷ بار به هواپيماهاي نظامي چين هشدار داد اما آنها توجهي نكردند. نيوزويك همچنين نوشت كه سخنگوي وزارت دفاع تايوان به سوالات اين نشريه درباره تحولات هوايي روز گذشته پاسخ نداده است. پيش از اين نيز، وزارت خارجه چين با گلايه از سفر سناتورهاي امريكايي به تايوان، گفت چنين اقداماتي اصل «چين واحد» را نقض كرده و پيام‌هايي به جدايي‌طلبان تايواني مي‌دهد. ايالات متحده امريكا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلاميه رسمي مشترك واشنگتن با پكن، سياست چين واحد را به رسميت شناخت و روابط ديپلماتيك خود با تايوان را قطع كرد. به‌رغم تعهد رسمي واشنگتن به پكن، طي سال‌هاي اخير روساي جمهور امريكا از هر دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات اقداماتي مغاير با سياست چين واحد از قبيل فروش تسليحات نظامي و برقراري مراودات ديپلماتيك با تايوان انجام داده‌اند. همچنين نيروي دريايي امريكا چندين‌بار و به بهانه دفاع از آزادي ناوبري در آب‌هاي بين‌المللي و به قصد حمايت از جدايي‌طلبان تايوان، كشتي‌هاي جنگي خود را از تنگه تايوان عبور داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون