• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4953 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۶ خرداد

ايران با برد عراق به عنوان صدرنشين صعود كرد

حماسه ‌منامه

گروه ورزش

 

تيم ملي فوتبال ايران در آخرين بازي خود در مرحله نخست انتخابي جام جهاني از ساعت ۲۱ سه‌شنبه شب مقابل حريف سنتي‌اش عراق به ميدان رفت. اين بازي در حالي آغاز شد كه ملي‌پوشان كشورمان ده سال بود نتوانسته بودند همسايه غربي‌شان را شكست دهند و اتفاقا در اين بازي نياز به برد داشتند. 

شاگردان اسكوچيچ از همان ابتداي بازي مالكيت توپ و ميدان را در اختيار گرفتند و بازي خودشان را به حريف ديكته كردند. با اين حال نمايش خونسردانه سفيدپوشان ميدان موقعيت چنداني نصيب‌شان نكرد و عراق هم كه با يك تساوي به عنوان صدرنشين راهي دور بعد مي‌شد علاقه‌اي به حضور روي دروازه بيرانوند نشان نمي‌داد. بيشتر حملات ايران در ۳۰ دقيقه اول بازي از سمت راست يعني جايي كه قلي‌زاده و صادق محرمي حضور داشتند رقم خورد. در دقيقه ۳۵ يك حمله از سمت چپ عراقي‌ها را غافلگير كرد. نفوذ عالي حاج صفي و پاس توي عرض او سردار آزمون را در موقعيت گلزني قرار داد و مهاجم گلزن كشورمان قدر موقعيت را به خوبي دانست و با باز كردن دروازه عراق آن تك‌گل حياتي كه فوتبال ايران به آن نياز داشت را به تور دروازه فهد رساند. در ادامه نيمه نخست تيم ايران با كنترل بازي با همان يك گل برتري راهي رختكن شد. 
در نيمه دوم عراق طبق انتظار جلو كشيد و بازيكنان كشورمان چشم به ضد حملات دوختند. عراق چند موقعيت نصفه و نيمه روي دروازه بيرانوند ايجاد كرد اما به گل نرسيد. در يك موقعيت بشار رسن بازيكن سابق پرسپوليس ضربه خطرناكش را روانه دروازه ما كرد كه بيرو گرفت. در سمت مقابل ما صاحب چند موقعيت عالي براي گلزني شديم كه سردار آزمون، علي‌قلي‌زاده و سامان قدوس كه به عنوان يار تعويضي وارد زمين شده بودند نتوانستند گل دوم را به ثمر برسانند تا استرس هواداران تيم ملي تا لحظات آخر بازي ادامه پيدا كند. 
در پايان ۹۰ دقيقه داور ازبك ۵ دقيقه وقت اضافه اعلام كرد و اين پنج دقيقه هم با هوشمندي بازيكنان ايران و حفظ توپ در زمين عراق به پايان رسيد. ضمن اينكه قائدي ديگر تعويضي ايران در لحظه پاياني بازي نتوانست دروازه خالي عراق را باز كند. بعد از خراب شدن اين موقعيت سوت پايان بازي به صدا درآمد و ايران با كسب چهارمين برد خود در منامه ماموريت غيرممكن را به انجام رساند و مقتدرانه صدرنشين گروه سوم شد. 
برد تيم ملي ايران مقابل عراق بعد از ده سال آن هم در منامه كه خاطرات بسيار تلخي از آن داشتيم بهترين اتفاقي بود كه مي‌توانست در اين روزها رقم بخورد. هيچ‌كس يادش نرفته است كه در دور رفت مسابقات انتخابي چه بلاهايي سر تيم ملي آمد تا اين تيم با دو باخت مقابل بحرين و عراق در آستانه حذف قرار گرفته باشد. حالا آن روزهاي تلخ و سياه به پايان رسيده و افقي جديد پيش روي فوتبال ايران باز شده است. به همراه دراگان اسكوچيچ كه حالا در اوج محبوبيت قرار دارد و ستاره‌هايي كه به هيچ چيزي جز درخشش در جام جهاني فكر نمي‌كنند. تيمي كه در سخت‌ترين شرايط توانست گليم خودش را از آب بيرون بكشد و نه كارشكني اي‌اف‌سي و نه اهمال و خرابكاري مديران ورزش و فوتبال و نه بازي‌هاي رواني عراقي‌ها و بحريني‌ها نتوانست متوقفش كند.
قبل از چهار بازي‌ تيم ملي ايران در منامه همه كارشناسان معتقد بودند كه فوتبال ايران با ستاره‌هايي كه در اختيار دارد يك سر و گردن بالاتر از تيم‌هاي عراق و بحرين است و روي كاغذ بايد برنده شود. با اين حال اعمال اين قدرت در مستطيل سبز كاري بود كه يوزهاي ايراني با شايستگي انجام دادند و حالا مي‌توان بعد از حماسه ملبورن و حماسه اولسان، نام اتفاقي كه در ۱۲ روز گذشته در منامه بحرين رقم خورد را حماسه منامه ناميد. نقطه‌اي از زمين كه حالا نه طلسمي دارد نه كسي جرات مي‌كند در آن با پرچم ساير كشورها جلوي ما دور افتخار بزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون