• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4954 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۷ خرداد

مصرف برق از توليد سبقت گرفت

بازگشت خاموشي‌هاي پراكنده به شهرها


ندا جعفري- با تاييد ركوردزني مصرف برق و كسري برق توليدي در كشور، حالا خاموشي‌هاي پراكنده نيز به برخي شهرها و شهرستان‌ها بازگشته است. درست در روزهاي اوج گرما كه مشكلاتي را براي همه به وجود آورده است مسوولان صنعت برق با اذعان به كسري توليدي راهكارهايي چون كاهش حداكثري روشنايي اتاق‌ها و استفاده از نور طبيعي در راهروها و سالن‌هاي منازل و ادارات، استفاده از كولرهاي آبي در دور كند و تا حد امكان استفاده نكردن از كولرهاي گازي يا در صورت اجبار تنظيم دماي آنها در دماي بالاي ۲۶ درجه و بالاتر را توصيه كرده‌اند و گفته شده در صورت رعايت نكردن مصرف، برق ادارات پرمصرف نيز قطع خواهد شد.

مصرف برق از توليد پيشي گرفت
مصطفي رجبي‌مشهدي، سخنگوي صنعت برق روز گذشته اعلام كرد: در حالي كه نيروگاه‌هاي كشور توان توليد ۵۴ هزار مگاوات برق را دارند كه فاصله تقاضاي مورد نياز برق با توان توليدي نيروگاه‌ها بايد از طريق طرح‌هاي مديريت مصرف جبران شود. وي از مشتركان خواست كه به منظور جلوگيري از بروز اختلال در شبكه، در ساعات اوج مصرف برق (۱۲ تا ۱۸) از به كار بردن وسايل پرمصرف برقي مانند اتو، لباسشويي، جاروبرقي و… خودداري كنند، سخنگوي صنعت برق در عين حال از كشف و شناسايي بيش از ۲۶۰۰ دستگاه غيرمجاز رمزارز در چند روز گذشته خبر داد و گفت: در مجموع از سال گذشته تاكنون ۱۸۴ هزار و ۶۷۵ دستگاه غيرمجاز استخراج رمزارز شناسايي شده است كه مصرف برق آنها معادل ۵۴۴ مگاوات بود.
حسين محسني، استاد دانشكده برق در خصوص خاموشي‌هاي اخير در كشور معتقد است؛ دليل اصلي اين خاموشي‌ها به ميزان توليد برق برمي‌گردد و اينكه متاسفانه طي سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري چنداني در اين حوزه صورت نگرفته است. اين كارشناس حوزه برق به «اعتماد» گفت: همه افرادي كه دست‌اندركار اين بخش هستند انتظار داشتند كه ميزان مصرف از ميزان توليد پيشي بگيرد و در نتيجه خاموشي‌ها در كشور روز به روز بيشتر شد.

رويكرد متفاوت دولت نهم و دهم
 به صنعت برق
محسني خاطرنشان كرد: در دولت‌هاي نهم و دهم نگاه به وزارت نيرو تغيير كرد و از آن زمان گفته شد اوضاع برق در كشور مناسب است و نيروگاه‌هاي برق را هم به دليل بدهي‌هايش فروختند و قيمت‌ها را هم بالا بردند. محسني با بيان اينكه سال گذشته نيز اين خاموشي‌ها صورت مي‌گرفت اما مردم متوجه آن نمي‌شدند، افزود: سال گذشته بيشترين خاموشي در بخش كارخانجات و واحدهاي توليدي انجام مي‌شد، اين در حالي است كه امسال به دليل كمبود توليد جز كارخانجات برق خانه‌ها را هم قطع مي‌كنند البته مسوولان اعلام كردند كه پيش از انتخابات برق تهراني‌ها را قطع نخواهند كرد هر چند برق شهرستان‌ها همچنان قطع مي‌شود اما بعد از انتخابات برق تهراني‌ها هم احتمالا قطع خواهد شد. اين كارشناس حوزه برق در واكنش به پيشي گرفتن مصرف برق نسبت به توليد آن تصريح كرد: در حالي كه توان توليد ۵۴ هزار مگاوات برق در كشور وجود دارد اما مي‌بينيم كه بيش از ۵۹ هزار مگاوات مصرف برق داريم و همين ميزان كمبود حدود ۵ هزار مگاواتي باعث خاموشي‌هاي اخير شده است. اين كارشناس حوزه برق ادامه داد: پيك برق مهم است و در ساعاتي كه مصرف زياد است مشكل برق به وجود مي‌آيد، در شرايط كنوني چاره‌اي جز اين خاموشي‌ها نيست اما متاسفانه مردم ديگر اعتمادي به درخواست‌هاي مسوولان دولتي در خصوص رعايت الگوي مصرف ندارند ضمن اينكه برخي از مردم پس از اين خاموشي‌ها گمان كردند كه ممكن است اين قطع شدن برق به دليل يك هدف سياسي باشد در صورتي كه اصلا اين طور نيست.

تبادل برق در دنيا رايج است
اين استاد دانشكده برق با بيان اينكه برق بين كشورهاي مختلف در دنيا تبادل مي‌شود، خاطرنشان كرد: در بخش‌هاي مرزي كشورما نيز تبادل برق صورت مي‌گيرد به عنوان مثال از مشهد تا كرمانشاه حدود سه ربع اختلاف ساعت وجود دارد يعني زماني كه در مشهد كه شرقي‌ترين قسمت كشور است چراغ‌ها روشن مي‌شود در كرمانشاه كه غربي‌ترين شهر است هنوز هوا روشن است پيك  برق خراسان يك ساعت و ربع زودتر از پيك برق در غرب كشور است بنابراين اين ارتباط باعث مي‌شود تا اين دو پيك روي هم نيفتند و ممكن  است در ساعت‌هايي از افغانستان در شرق و از عراق در غرب برق صادر و وارد شود. او با بيان اينكه يكي از محسنات برق اين است كه در يك حوزه بزرگ‌تر و بين كشورها تقسيم مي‌شود، گفت: كل اروپا با هم يك شبكه هستند البته در آنجا نرخ برق آزاد خريد و فروش مي‌شود اما ارتباط با همسايه داشتن براي همه كشورها به صرفه است به عنوان مثال افغانستان نسبت به عراق زمان زودتري به برق نياز دارد و در شرايط عادي ممكن است عراق يك ساعت به ايران برق بدهد و يك ساعت ديگر از ايران برق بگيرد.

تعرفه پايين و هدررفت برق در ايران
او با بيان اينكه هدررفت برق در ايران بسيار زياد است، گفت: به دليل قيمت پايين برق در ايران اين انرژي بي‌رويه مصرف مي‌شود و بيشترين مصرف برق در بخش صنايع و به خصوص صنايع انرژي‌بر مانند فولاد است و براي توليدات كاهش انرژي چندان مورد توجه قرار نمي‌گيرد.  محسني با بيان اينكه بايد حداقل تا ۲۰ درصد برق رزرو داشته باشيم، گفت: اگر به لحاظ فني اين ميزان برق ذخيره شود حتي اگر نيروگاهي هم به مشكل بخورد قطعي برق نخواهيم داشت، در نيروگاه‌ها شكل‌هاي گوناگون انرژي به انرژي الكتريكي تبديل مي‌شود. به‌طوركلي مي‌توان نيروگاه‌ها را به دو نوع حرارتي و غيرحرارتي (آبي، هسته‌اي و انرژي‌هاي نو) تقسيم‌ كرد، به‌واسطه‌ فراواني و قيمت پايين منابع سوخت‌هاي فسيلي، عمده انرژي الكتريكي در ايران توسط نيروگاه‌هاي حرارتي توليد مي‌شود. او با بيان اينكه به نظر مي‌رسد چيني‌ها به جاي استخراج نفت امروز به فكر استخراج بيت‌كوين و ساير رمزارزها در ايران با تعرفه بسيار پايين‌تر از چين افتاده‌اند، افزود: مسلما حمل بيت‌كوين بسيار راحت‌تر از حمل نفت است اما موضوعي كه مطرح مي‌شود اين است كه هر چند نيروگاه‌ها در داخل كشور هستند اما هر كدام از قطعات آن براي ساخت بايد با دلار خريداري شوند و براي ايران هم توليد برق چندان ارزان نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون