• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4954 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۷ خرداد

تحريم انتخابات يعني تداوم تحريم ايران

جلال ميرزايي

سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري آدينه پيش‌رو درحالي بنابر اعلام ستاد انتخابات كشور از ساعت ۷صبح روز جمعه آغاز مي‌شود كه چيزي در حدود 60 ميليون نفر از شهروندان ايراني، واجد شرايط شركت در اين انتخابات خواهند بود و باتوجه به اهميت بحث مشاركت در انتخابات آن‌هم در اين شرايط حساس و بزنگاه خطير سياسي و بين‌المللي اميدواريم بالاترين ميزان ممكن از اين جمعيت پاي صندوق آمده و مبتني بر ديدگاه و نگرش خود نسبت به انتخاب گزينه مطلوب اقدام كنند. آنچه اما در اين مسير نسبت به برخي ادوار گذشته متفاوت است، تشديد ميزان نگراني ناظران از كاهش مشاركت در انتخابات است كه به دلايل متعدد ازجمله وضعيت و چينش كانديداهاي نهايي و مشخصا عدم احراز صلاحيت تعداد قابل‌توجهي از چهره‌هاي شاخص و موردنظر برخي سلايق سياسي درون كشور منجر به ايجاد اين احساس شده كه ممكن است برخلاف آنچه در جريان انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم در بهار 96 شاهد بوديم، اين‌بار با كاهش نسبي مشاركت روبه‌رو شويم. با اين همه اما واقعيت آن است كه خوشبختانه ظرف همين دو، سه روز گذشته، بسياري از چهره‌هاي شاخص و مورد وثوق آحاد مختلف ملت، باتوجه به همان نگراني‌ها نسبت به درصد مشاركت در انتخابات، علي‌رغم ناملايمت‌هايي كه صورت گرفت و با وجود دلخوري از اين شرايط، اولويت را ايران و فرداي ايرانيان قرار داده و به‌منظور جلوگيري از آنكه دولت و مهم‌ترين دستگاه اجرايي مملكت به‌دليل مشاركت حداقلي، در اختيار جريان اقليت قرار گيرد و گروهي عنان كار را به دست بگيرند كه قادر به اداره مملكت در اين شرايط خطير نباشند، به ميدان آمده و با كنار گذاشتن دلخوري‌ها و عقب راندن يأس و نوميدي، مردم را به حضور پاي صندوق راي دعوت كردند. دعوتي كه خوشبختانه آن‌طور كه از حال و هواي اين دو، سه روز كشور و صحبت‌ها و اظهارنظرهاي مردم در فضاي مجازي و عمومي دستگيرمان مي‌شود، تا حدودي فراتر از انتظار مقبول افتاده و حالا شاهديم كه برخلاف آنچه انتظار مي‌رفت تحرك و جنبشي در جامعه اتفاق افتاده و درنتيجه مي‌توان اميدوار بود كه در روز سرنوشت، شاهد مشاركتي به‌مراتب فراتر از تصور باشيم.
امروز مردم ما به درك قابل‌قبولي از شناخت سياسي دست يافته و آگاه به سازوكار دموكراسي، مي‌دانند كه آلترناتيوي به جز صندوق راي در دست نيست. ما بارها شاهد بوديم كه در بزنگاه‌ها و مقاطعي كه شاهد مشاركت به ‌نسبت اندك بوديم، نتيجه‌اي جز تشديد مشكلات عايدمان نشده و حال براي اينكه در دام تندروي و رفتارهاي هيجاني نيفتيم، چاره‌اي نداريم جز اينكه پاي صندوق‌هاي راي برويم و از ميان كانديداهاي حاضر در صحنه، كسي را كه واقع‌گراست و شناخت بهتري نسبت به مناسبات سياسي، ديپلماتيك و اقتصادي دارد، برگزينيم.
فراموش نكنيم كه تحريم انتخابات و راي ندادن هيچ نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت و عملا به نفع جريان مقابل خواهد بود. تحريم راه‌حل نيست و صرفا باعث آن خواهد شد كه كشور به عقب باز‌گردد..

 شيوه‌اي نامطلوب براي بيان مطالبات كه فارغ از آنكه بيش از آنكه كنش سياسي باشد، نوعي انفعال سياسي است، چه بسا تضادها را درون كشور افزايش داده و همزمان بر ميزان فشارهاي بين‌المللي عليه ايران بيفزايد. نكته‌اي كه رهبري در سخنراني روز گذشته نيز به آن اشاره كردند كه اگر مشاركت كاهش يابد، فشارهاي خارجي به كشور افزايش مي‌يابد. بنابراين مردم بايد دقت كنند همين ديروز رييس سازمان انرژي اتمي اعلام كرد كه مذاكرات تا تشكيل دولت جديد متوقف خواهد شد و اين يعني اگر امروز پاي صندوق نرويم، نه‌تنها نمي‌توانيم به خروج از وضعيت تحريمي در فرداي ايران اميدوار باشيم، بلكه عملا شرايط را براي تداوم وضع موجود و حتي بازگشت به عقب و وخامت بيشتر اوضاع فراهم كرده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون