• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4955 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد

دعوت از مخاطب به خوانش ديگرگون

موزه هنرهاي معاصر ميزبان اثر ديده نشده «اندي وارهول»

نمايشگاه پرسونا، مرور آثار اندي وارهول در گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران عصر سه‌شنبه ۲۵ خرداد ماه با حضور هنرمندان در موزه افتتاح شد. به گزارش هنرآنلاين، هادي مظفري مديركل هنرهاي تجسمي در آيين گشايش اين نمايشگاه گفت: نمايشگاه پرسونا چهارمين نمايشگاه موزه هنرهاي معاصر تهران پس از بهسازي و مرمت است. موزه هنرهاي معاصر تهران پس از مرمت ۹ بهمن سال گذشته با نمايشگاه آثار اهدايي مرحوم منيژه ميرعمادي و دكتر جمشيد ناصري و نمايشگاه عكس مفهومي از آثار گنجينه موزه بازگشايي شد. هفته گذشته نمايشگاه پژوهشي نهان بر عيان در موزه آغاز شد و امروز نمايشگاه آثار اندي وارهول گشايش يافته است. تقاضاي هميشگي كه از موزه هنرهاي معاصر تهران وجود داشته است و مخاطبان اشتياق دارند اين است كه در تمام دوره‌ها آثاري از گنجينه موزه نمايش داده شود. بنابراين برنامه‌ريزي شده است كه به جاي چهار نمايشگاه در سال حداقل هشت نمايشگاه در سال برگزار شود كه در چهار نمايشگاه در طول سال آثار گنجينه نمايش داده شود و چهار نمايشگاه به نمايشگاه‌هاي پژوهشي، آثار هنرمندان معاصر يا نمايشگاه‌هاي خارجي اختصاص يابد.
امير راد، كيوريتور نمايشگاه پرسونا در ادامه گفت: نمايشگاه پرسونا مجموعه آثار اندي وارهول در موزه هنرهاي معاصر تهران است. در مجموع ۲۸ اثر يا هفت مجموعه اثر اندي وارهول در اين نمايشگاه ارايه شده كه يك اثر تا به حال نمايش داده نشده است. دو فيلم از وارهول نمايش داده مي‌شود و يك فيلم هم معرفي مي‌شود. راد افزود: باتوجه به برنامه جديد موزه هنرهاي معاصر تهران مبني بر نمايش آثار گنجينه در طول سال فرصتي است تا آثار گنجينه موزه ديده شود. گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران بزرگ‌ترين گنجينه مدرنيستي غرب در شرق است و اين آثار مدرنيستي با معاصر بودن عنوان موزه هنرهاي معاصر تهران تعارض دارد، بنابراين براي اينكه رفتار معاصري صورت گيرد خوانش معاصر از آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران انجام مي‌شود. نمايشگاه پرسونا هم فقط آثار اندي وارهول نيست بلكه دعوت به خوانش ديگرگون از آثار اندي وارهول است تا شناخت بيشتري از اين هنرمند دريافت شود. چنانكه نمايشگاه نهان بر عيان هم خوانش معاصري از نقاشي كلاسيك ايران است. اين نمايشگاه با حضور هنرمنداني ازجمله رضوان صادق‌زاده، خانجانزاده، اونيش امين‌الهي، بروجني، محمد معمارزاده، محمدرضا فيروزه‌اي، عباس مشهدي‌زاده، جلال متولي، عباس مجيدي، كامبيز صبري، سعيد فلاح‌فر، فاطمه اسعدي، فريده تطهيري مقدم، ايرج ميرزا عليخاني و... گشايش يافت.
اندي وارهول با نام اصلي «اندرو وارهولا» هنرمند، نويسنده، عكاس و فيلمساز پيشرو امريكايي، از بنيانگذاران هنر پاپ دهه ۱۹۵۰ در ايالات متحده بود. او شناخته‌شده‌ترين چهره هنر پاپ و داراي انديشه‌هاي آوانگارد در اين شيوه به شمار مي‌رود. وارهول در سراسر زندگي و كارش، سلبريتي‌‌ها و ماترياليسم را همزمان مي‌ستود و به سخره مي‌گرفت. او در نقاشي‌‌هايش، تصاوير كج و كوله‌‌اي از برندهاي معروف و سلبريتي‌ها را به تصوير مي‌كشيد و از اين طريق، نگاه انتقادي‌اش را در مورد فرهنگ محصور شده با پول و سلبريتي، به نمايش مي‌‌گذاشت. از سوي ديگر، وارهول در زندگي‌ واقعي‌‌اش همه جنبه‌هاي فرهنگِ امريكايي را مي‌ستود و اين ستودن در تمركز او بر كالاهاي مصرفي، فرهنگ پاپ و نظرش در مورد پول و شهرت، مشهود است. چنين ستايشي دقيقا نقطه مقابل نگاه انتقادآميزِ آثار وارهول است. در مورد اين تضاد مشهود ميان آثار و زندگي‌اش سخن مي‌گويد: «پول درآوردن هنر است، كار كردن هنر است و شغل خوب، بهترين هنر است.» او مسير نويسندگي را هم در پيش گرفت 
و در سال ۱۹۶۷، اولين كتابش، به نام 
Andy Warhole’s Index، را منتشر كرد.
ماجراي ترور
در سال ۱۹۶۸، وارهول از سوي دشمنانش آسيبي جدي ديد. وارهول از سوي والري سولاناس، فمينيست راديكال امريكايي، مورد حمله قرار گرفت و در پي اصابت سه گلوله به قفسه سينه آسيب جدي ديد. والريا، اغلب اوقات براي وارهول كار مي‌كرد و انجمني تاسيس كرده بود به نام SCUM يا «انجمن تكه تكه كردن مردان» كه خود، تنها عضو آن بود و چون وارهول راضي نشده بود از متن نمايشنامه او استفاده‌ كند، از او كينه به دل گرفته بود. هنگامي كه فرداي آن روز والري دستگير شد، دليل خود را براي ترور وارهول چنين شرح داد: «او كنترل زيادي روي زندگي من داشت. اين تنها راه خلاص شدن من از دست او بود.» اين نقشه قتل، ناموفق ماند؛ اما آسيب زيادي به وارهول وارد كرد. او چند وقت در يكي از بيمارستان‌هاي نيويورك بستري شد و مورد چندين عمل جراحي قرار گرفت. وارهول به‌ شدت ترسيده بود و اين آغاز انزوا و ترس از اجتماعي بود كه تا آخر عمر گريبان او را گرفت. برخي معتقدند پس از اين ترور، هنر وارهول رو به زوال رفت.
علاقه‌مندان مي‌توانند جهت بازديد از نمايشگاه پرسونا (آثار اندي وارهول) تا ۳ مرداد ماه و نمايشگاه «نهان بر عيان» تا ۱۷ شهريور ماه، همه روزه جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر به موزه هنرهاي معاصر تهران مراجعه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون