• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4955 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۹ خرداد

خبرخوان

كاهش رشد توليد صنعتي در كنار جهش توليد خودرو

بررسي ترازنامه 250 شركت صنعتي بورسي نشان مي‌دهد كه رشد نقطه به نقطه توليد صنعتي در كشور در ارديبهشت ماه 6.1درصد بوده اين در حالي است كه در فروردين ماه همين شاخص نزديك به 20درصد برآورد شده است. بيشترين سهم رشد توليد صنعتي در فروردين ماه به بخش خودرو و قطعات تعلق داشته همچنين در ارديبهشت نيز صنعت منسوجات بيشترين سهم را در رشد اين ماه داشته است. ميزان توليد بخش خودرو و قطعات در فروردين سال 1400 نسبت به فروردين سال گذشته 118.5درصد رشد داشته است، از همين رو مي‌توان رشد بالاي توليد صنعتي در اين بازه يك ساله را متاثر از افزايش توليد خودرو و قطعات دانست. رشد نقطه به نقطه توليد صنعتي در ارديبهشت ماه از بالغ بر 19درصد در فروردين به بالغ بر 6درصد رسيده است. به عبارت ديگر توليد صنعتي در ارديبهشت سال جاري نسبت به ارديبهشت سال گذشته 6.1درصد افزايش داشته است، اما نكته حائز اهميت اينجاست كه رشد ماهانه اين شاخص در ارديبهشت ماه منفي 2.2درصد برآورد شده است. به ‌طور كلي در چندين ماه گذشته شاهد رشد ماهانه ثابتي در رشد توليد صنعتي نبوده‌ايم. به عبارت ديگر در برخي ماه‌ها رشد منفي و در برخي ديگر نيز مثبت بوده است، بنابراين نمي‌توان روند مشخصي را براي رشد توليد صنعتي ماهانه ترسيم كرد.


ريزش مشتريان رستوران‌ها به علت گراني

علي‌اصغر ميرابراهيمي، رييس اتحاديه دارندگان رستوران و سلف سرويس تهران با اشاره به گراني مواد اوليه مانند برنج، گوشت و روغن گفت: گراني‌ها موجب ريزش مشتريان شده لذا با كاهش درآمد توان پرداخت ماليات را نداريم. او گفت: پس از اتمام تعطيلي‌هاي تعيين شده از سوي ستاد ملي كرونا و بازگشايي واحدهاي صنفي رستوران‌‌ها در آخرين روزهاي ارديبهشت بيش از يك ماه از آغاز فعاليت واحدهاي صنفي مي‌گذرد اما به رغم بازگشايي واحدهاي صنفي تعداد مشتريان به علت گراني ريزش كرده است. او با بيان اينكه قيمت كالاهاي اساسي و به عبارتي مواد اوليه توليد انواع غذاها از جمله مرغ، گوشت، برنج و روغن گران است، گفت: بر اين اساس قيمت تمام شده محصول توليدي رستوران‌ها نيز افزايش يافته است. او بيان كرد: بر اين اساس بيش از  70 واحد صنفي از اتحاديه دارندگان رستوران و سلف سرويس تهران جدا و پروانه‌هاي خود را باطل كردند.


ورق قيمت‌ها در بازار سكه و طلا برگشت

نادر بذرافشان، دبير هيات ‌مديره اتحاديه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به كاهش ميانگين ۶۸ دلاري قيمت هر اونس جهاني طلا در طول هفته‌ اخير از افزايش مجدد قيمت سكه و طلا در بازارهاي داخلي به سبب نوسانات افزايشي نرخ ارز در داخل آن هم در عين كاهش شديد تقاضا خبر داد. 
دبير هيات‌ مديره اتحاديه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرين قيمت‌هاي معاملاتي در روزپنجشنبه در بازار سكه و طلاي داخلي و تغييرات آن نسبت به ابتداي هفته گفت: قيمت هر قطعه سكه تمام بهار طرح جديد با افزايش ۲۸۰ هزار توماني به ۱۰ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان رسيده است. هر قطعه سكه تمام طرح قديم نيز ۱۰ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان در پايان هفته تعيين قيمت شده است. در پايان هفته نسبت به ابتداي هفته هر قطعه نيم سكه با رشد ۱۰۰ هزار توماني 5 ميليون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سكه با افزايش ۵۰ هزار توماني 3 ميليون و ۷۰۰ هزار تومان و سكه‌هاي يك گرمي نيز با ۴۰ هزار تومان افزايش دو ميليون و ۳۵۰ هزار تومان قيمت دارد. همچنين هر مثقال طلاي ۱۷ عيار با رشد ۸۵ هزار توماني به 4 ميليون و ۶۳۰ هزار تومان و هر گرم طلاي ۱۸ عيار با افزايش حدود ۱۹ هزار توماني به يك ميليون و ۶۹ هزار تومان رسيده است.


پيگيري وزير راه براي حضور شركت‌هاي ايراني در بازسازي سوريه

هيات ارشد اقتصادي كشورمان به رياست وزير راه و شهرسازي در سومين روز از سفر خود به سوريه با وزيران مسكن و اقتصاد همچنين نخست‌وزير سوريه ديدار و درباره سازوكارهاي عملي براي ارتقاي همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري به رايزني نشست. محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در اين باره گفت: درخصوص پيشبرد طرح‌هايي كه در ارتباط با برنامه بازسازي است با مقامات سوري به گفت‌وگو نشستيم. همچنين طرح‌هايي كه در دست اجرا داريم مورد ارزيابي قرار گرفت و براي ما مساله حائز اهميت اين است سازوكارهايي را فراهم كنيم كه در قالب آنها؛ شركت‌هاي ايراني اعم از مشاور، توليد‌كننده مصالح و لوازم و پيمانكار در سوريه بتوانند نقش ايفا كنند.


درخواست بازنگري در فروش 60 درصد ظرفيت پروازها

مقصود اسعدي‌ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي گفت: از آن منظر كه فروش فقط ۶۰درصد ظرفيت پرواز با هدف مبارزه با كرونا در سفر هوايي فقط در ايران اجرا مي‌شود و موجب زيان شركت‌هاست از وزراي راه و بهداشت خواسته‌ايم با حذف اين مصوبه موافقت كنند. او افزود: در هيچ جاي دنيا اين موضوع اجرا نشده است. يك شركت هواپيمايي وقتي كه 40درصد صندلي‌هاي خود را براي پرواز دراختيار ندارد، زيان عمده‌اي مي‌بيند. البته اين مصوبه فقط در پروازهاي داخلي اجرا مي‌شود و شامل پروازهاي خارجي شركت‌هاي هواپيمايي داخلي نيست.‌ اسعدي‌ساماني اظهار كرد: حتي موعد مقرري هم براي پايان اين موضوع به ما اعلام نشده و ضرورت دارد در اين حوز‌ه بازنگري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون