• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4956 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد

كلاب ‌هاوس روي خط ارزش‌آفريني

مسعود  صادقي| خلق ارزش يكي از مهم‌ترين مفاهيم بازاريابي است. در يك دسته‌بندي كلي دو نوع ارزش داريم: ارزش براي فروشنده و ارزش براي مشتري. ارزش براي مشتري(مخاطبان يا كاربران) زماني معنا پيدا مي‌كند كه مشتري از داد و ستد خود خشنود باشد و احساس كند آنچه دريافت كرده به آنچه پرداخت كرده، مي‌ارزد. بي‌گمان هر چه مشتري از خريد يك محصول يا دريافت يك خدمت راضي باشد، تمايل بيشتري براي خريد و معرفي آن دارد از همين رو ارزش براي مشتري در راستاي ارزش براي فروشنده است.
دست‌كم 4 نوع ارزش كاربردي(كارآمدي)، مبادله‌اي، احساسي و اجتماعي براي مشتري شناخته شده است. وقتي مشتري ارزيابي مي‌كند كه يك محصول چقدر به كارش مي‌آيد، ارزش كارايي مطرح است بنابراين ارزش كارايي براي هركس نسبت به فرد ديگر متفاوت است. ارزش مبادله‌اي همان قيمت است، گران يا ارزان بودن يك كالا از ديد مشتري را ارزش مبادله‌اي آن تعيين مي‌كند. ارزش احساسي اثري است كه محصول در احساسات مشتري دارد، طراحي زيبا كه در اين زمينه بحث رابط كاربري(UI) هم مطرح است، بحث تجربه كاربري(UX) كه هدف آن راحتي و دسترسي بيشتر مشتري است، زنده كردن حس نوستالژيك يا قابليت سرگرم‌‎كنندگي، احساس آزادي، امنيت، شادي، اميدواري، احترام، مالكيت، تقويت حس كنجكاوي و اعتبار اجتماعي و... در زمره ارزش‌هاي احساسي شناخته ‌شده به شمار مي‌آيند. اما ارزش اجتماعي روندي است كه به تغييرات و دگرگوني مناسبات و معادلات اجتماعي مي‌انجامد. يك پيام‌رسان تلفن‌همراه كه بستر ارتباطات اجتماعي را دگرگون مي‌كند يا فروشگاه‌هاي و تاكسي‌هاي اينترنتي كه نظام خريد و فروش و حمل و نقل را دگرگون كردند، ارزش اجتماعي دارند. از گذشته تا امروز از شكل‌گيري كشاورزي و اختراع چرخ تا بهره‌گيري از گونه‌هاي مختلف انرژي در دوره‌هاي مختلف، اختراع موتورهاي احتراقي، تلفن، راه‌‌آهن، چاپ، روزنامه، راديو تا اينترنت هر بار با پيدايش يك محصول با ارزش اجتماعي، روند زندگي آدم‌ها دگرگون شده است.

تحليل ارزش‌‌آفريني كلاب‌ هاوس 
شبكه اجتماعي كلاب‌هاوس به ‌تازگي در ميان كاربران ايراني جا بازكرده و شمار كاربران آن شتاب فزاينده‌اي يافته است. در اين شبكه اجتماعي تنها راه ارتباطي گفت‌وگوي صوتي زنده است. دركلاب‌هاوس هر كاربر مي‌تواند يك اتاق گفت‌وگو بسازد يا به اتاق‌هاي گفت‌وگويي كه ديگران ساخته‌اند، بپيوندد. البته همه افراد يك اتاق همزمان نمي‌توانند صحبت كنند و هر اتاق يك يا چند مدير براي مديريت بحث‌ها دارد. هنگام عضويت در اين شبكه اجتماعي مي‌توانيد موضوع‌هاي مورد علاقه خود را انتخاب كنيد تا كلاب‌هاوس شما را از اتاق‌هايي با مضامين دلخواه‌تان با  خبر كند.
كلاب‌هاوس براي برجسته شدن در ميان شبكه‌هاي اجتماعي گوناگون نيازمند يك مزيت نسبي بود از همين رو در زمينه كاركردي ارزش كاربردي اختصاصي گفت‌وگوي گروهي و زنده صوتي(صوت، زنده و گروهي) را برگزيده است. كلاب‌هاوس يك بستر ارتباط زنده صوتي فراگير و بي‌محدوديت است و بستر كنفرانس‌هاي بزرگ يا پخش زنده راديويي تعاملي را فراهم كرده و همين تعاملي بودن ويژگي برتر آن نسبت به شكل سنتي و عمومي راديو است.  بدين‌ترتيب هركس مي‌تواند در يك جمع فراگير شنونده يا گوينده يا صاحب رسانه راديويي باشد. اما كلاب‌هاوس يك بستر است كه محتواي آن را كاربران تعريف مي‌كنند و ارزش كاركردي آن به اهداف و سوگيري خود كاربر بستگي دارد اما وقتي شماركاربران به يك سطح قابل قبولي برسد، گرايش‌ها و موضوع‌هاي گوناگون از هر سو پيدا مي‌شوند، چنانكه اكنون در هر موضوعي اتاق‌هاي بي‌شماري با چهره‌هاي سرشناس و انبوه صاحب‌نظران و علاقه‌مندان وجود دارد. به نظر مي‌آيد كلاب‌هاوس براي رسيدن به شمار لازم كاربران از تكنيك تصديق بيش از ديگر ترفندهاي تبليغاتي بهره گرفته است. در اين زمينه ايلان ماسك مديرعامل تسلا، مارك زاكربرگ مديرعامل فيس بوك و ولاد تنف مديرعامل شركت رابين‌هود با تصديق كلاب‌هاوس، اين شبكه اجتماعي را بالا  آوردند تا يك‌باره جهش بزرگي در شمار كاربران آن رخ  بدهد.
كلاب‌هاوس با فرآيند عضويت از طريق دعوت‌نامه و حضور افراد  سرشناس «اعتباربخشي اجتماعي» را نشانه گرفته كه در زمره «ارزش‌هاي احساسي» است، تو گويي عضويت دركلاب‌هاوس امروز يك نشانه‌اي از به‌روز بودن، بهره‌مندي اعتبار اجتماعي و عضويت در محفل نخبگان است از همين رو برخي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي بخش ثابتي از برنامه روزانه‌شان را به بازتاب بحث‌هاي كلاب‌هاوسي خود اختصاص مي‌دهند.  در اين شبكه اجتماعي توانمندي در بحث‌هاي زنده و ارتباطات كليدي شرط پيشرفت است مانند توييتر كه توانمندي درگزيده‌گويي تعيين‌كننده است بنابراين يك ميدان رقابت و ارتقاي اجتماعي هم پديد مي‌آيد، اينجا وراي ارزش‌هاي بصري شبكه‌هاي اجتماعي ديگر فن بيان و قدرت تحليل نقش‌آفرين است و امكان بازانتشار محتواي ديگران و بهره‌برداري از توليدات ديگر خيلي محدود است و تنها به ياري حضور ذهن و توان بيان و بهره‌گيري مناسب امكان‌پذير است. 
بر پايه آنچه رفت،  ارزش‌ كارايي دركنار ارزش‌هاي  احساسي همچون سرگرمي و جايگاه اجتماعي به اندازه مناسبي در كلاب‌هاوس شكوفا شده در زمينه ارزش مبادله‌اي، هزينه مخاطب به شكلي نامحسوس از مصرف اينترنت، وقت و انرژي است  بنابراين كافي است  ارزش‌ها به اندازه كافي تبليغ شوند سپس كيفيت ارايه خدمات  خوب باشد، مسيري كه تا اينجا كلاب‌هاوس به  خوبي پيموده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون