• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4958 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱ تير

جهانگرد

اعتماد: از امروز در صفحه جامعه خواننده خاطرات و روايات دكتر اسماعيل كهرم هستيد. اسماعيل كهرم، پرنده‌شناس و كارشناس محيط زيست است كه در طول 3 دهه گذشته، گاه مسووليت‌هاي دولتي داشته و گاه به صلاحديد مسوولان وقت، خانه‌نشين و وادار به استراحت اجباري شده است. كهرم، مرد دنياديده‌اي است، آشنا به ادبيات و تاريخ ايران و جهان كه همچون ساير عاشقان محيط زيست با حفظ حريم و فاصله از دور هم نگاهي به حوزه سياست دارد. سكوت تحميلي هم زبانش را كوتاه نمي‌كند چون مهم، آن نقش نازدودني است كه مشاهدات بي‌شمار در ذهن و تفكرش ثبت كرده است. قلم شيريني دارد و طنز كلامش از مشاهده احوال مردمان گوناگون در رواياتش هم مشهود است.
 روايات استاد كهرم را از امروز بخوانيد و لذت ببريد.

خاطرات سفر و حضر (1) 

اسماعيل كهرم 

 

امشب، شب چهارشنبه‌سوري است و من دو، سه ساعت است كه زير بمباران توپ و نارنجك و فشفشه قرار دارم. به رغم درخواست مقامات گوناگون از مردم، نوجوانان و پدران و مادران، صداي انواع مواد منفجره و محترقه لحظه‌اي قطع نشده. يك اروپايي يك سال تمام در انتظار و آرزوي شب و روز كريسمس ثانيه‌شماري مي‌كند و مع‌الهذا وقتي كه مقامات از آنها درخواست مي‌كنند كه به خاطر كرونا پروتكل را رعايت نمايند همه جا احتياط را رعايت مي‌كنند. خيابان و مياديني كه هر ساله جمعيت در آنها موج مي‌زند به كل متروك شده است ولي ما ايراني‌ها دست از زندگي لوكس خود در شهر‌هاي شمال برنداشته‌ايم! شايد ما صحبت‌هاي مقامات ايراني را باور نداريم! 
 يادداشت‌هايي كه از نظر مي‌گذرند، حاصل بيش از 50 سال خاطره‌سازي در كوه‌ها، دشت‌ها و جنگل‌هاي ايران و بسياري كشورهاي ديگر است. در طول اين سال‌ها اتفاقات گوناگون را تجربه كرده‌ام و برخي از آنها را انتخاب و نزد شما به يادگار مي‌گذارم. به فرموده حضرت سعدي «غرض، نقشي است كز ما بازماند».
چه در اين مرحله از زندگي، گذر زمان شدت گرفته و سرعت برق و باد براي تشبيه گذر آن كافي نيست و به قول مسعود سعد سلمان «آسان گذران كار جهان گذران را / زيرا كه جهان خواند خردمند جهان را».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون