• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4958 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱ تير

سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به «اعتماد»:

ايران هيچ‌گاه وصول به توافق را منوط به نام افراد نكرده است

گروه ديپلماسي | سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري روز گذشته با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي به مجموعه‌اي از پرسش‌ها درباره چند و چون مذاكرات براي احياي برجام در وين همچنين واكنش‌ها در سطح بين‌المللي به پيروزي ابراهيم  رييسي در انتخابات  اخير رياست‌جمهوري پاسخ  داد. 
«اعتماد» در اين نشست خبري از خطيب‌زاده سوال كرد:«گفته مي‌شود به ‌رغم اينكه توافق در وين براي برداشته شدن تحريم‌هاي اقتصادي و تجاري صورت گرفته اما تيم مذاكره‌كننده ايران حصول توافق را به خروج نام افراد از ليست خاص تحريمي امريكا منوط كرده است. با توجه به انعكاس قابل توجه اين ادعا در فضاي مجازي و رسانه‌اي، اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟»
خطيب‌زاده در پاسخ به اين پرسش گفت: اين گزارش‌ها دقيق نيست. ايران هيچ‌گاه وصول به توافق را منوط به نام افراد نكرده است. سياست اصولي ايران رفع تمام تحريم‌هايي است كه در برجام پيش‌بيني شده ‌بود. در برجام و درگفت‌وگوهاي وين نه تعهدي بيش از آنكه براي ما نوشته شده، مي‌پذيريم و نه به انتفاعي كمتر از آنچه در برجام پيش‌بيني شده، رضايت خواهيم داد. ما در اين موضع بسيار جدي هستيم. ايالات متحده يك بار به وضوح فرياد زده كه تا چه ميزان به حقوق بين‌الملل پايبند نيست و نشان داده با چه رفتارهايي تلاش مي‌كند از كوچك‌ترين جزييات براي عدم تعهداتش سوءاستفاده كرده است. تجربه اجراي برجام به ما ثابت كرد كه به  بهانه‌هاي واهي براي تشديد تحريم بر ايران متوسل شدند. ما در مسير احياي برجام در اجراي جزييات به اندازه كليات حساس و دقيق هستيم و از ايفاي حقوق مردم كوتاه نمي‌آييم. 

رييسي صداي  عاقله نظام  است 
خبرنگار «اعتماد» در ادامه اين نشست خبري از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد: همزمان با پيروزي ابراهيم رييسي در انتخابات‌ رياست‌جمهوري ايران، برخي فضاسازي‌ها در رسانه‌هاي غربي با محوريت پيروزي جناح تندرو در ايران صورت مي‌گيرد و ادعا مي‌شود كه احتمال دارد فرمان سياست خارجي ايران تغيير كند. نمونه اين نگراني‌ها را در پرسش‌هاي رسانه‌هاي خارجي از وزير خارجه و معاون سياسي او شاهد بوديم. پاسخ شما به اين فضاسازي‌ها  چيست؟
خطيب‌زاده در پاسخ گفت: رويه رسانه‌هاي صهيونيستي شناخته شده است. آنها جز تخريب منتخبين ملت در دوره‌هاي متفاوت كار ديگري نداشتند. تفاوتي هم نمي‌كند كه از صندوق‌هاي متفاوت چه نامي خارج مي‌شود و رويه آنها يكسان است. رييسي سال‌ها در پست‌هاي مختلف حضور داشتند. ايشان سال‌ها در شوراي عالي امنيت بودند. ايشان صداي عاقله نظام هستند. اين گزارش‌ها بيشتر براي مشوه كردن تصوير ايران در خارج  از كشور است. همه به زودي خواهند ديد سياست‌هاي ايران در چه مسيري مثل همكاري‌هاي اصولي و در تعامل ادامه خواهد يافت. 

ايران، افغانستان را به تلاش براي كاهش خشونت و پايبندي به گفت ‌وگوهاي اصيل بين‌الافغاني  دعوت  مي‌كند
اوضاع نگران‌كننده سياسي و امنيتي در افغانستان به عنوان همسايه ايران، سوال ديگري بود كه «اعتماد» در اين نشست خبري مطرح كرد: چند تحول خروج قريب‌الوقوع نيروهاي امريكايي، تاكيد ايران بر خروج مسوولانه، سقوط شهرهاي متعدد افغانستان توسط طالبان و افزايش آمار عابران غيرمجاز از افغانستان به ايران قابل توجه است كه هركدام مي‌تواند تهديدي امنيتي يا بحران اقتصادي براي ايران ايجاد كند. اقدام‌هاي وزارت  خارجه در اين خصوص چيست؟
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ گفت: ما با نگراني اوضاع جاري در افغانستان را دنبال مي‌كنيم. در همسايگي ما تحولات گسترده‌اي در جريان است و ما همه را به تلاش براي كاهش خشونت، به پايبندي به گفت‌وگوهاي اصيل بين‌الافغاني، به تعهد به برقراري سرنوشت صلح‌آميز براي افغانستان با حضور همه اقوام و اقليت‌ها دعوت مي‌كنيم .  اين موضع هميشگي ايران بوده و از آنجا كه امنيت ملي افغانستان بخشي از امنيت ملي ايران است با جديت و با جزييات اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم. تاكنون سفرهايي براي گفت‌وگو پيرامون اين نگراني ميان دوطرف انجام شده و باز هم در روزهاي آتي در جريان است. درگفت‌وگوهاي اخير محمدجواد ظريف، وزير خارجه با همتاهاي خود از كشورهاي افغانستان و تركيه در آنتاليا نيز يكي از موضوعات مهم همين موضوعات امنيتي در داخل افغانستان و سرريز آن در مرزهاي جمهوري اسلامي بوده است.  ايران همواره پذيراي برادران و خواهران خود از افغانستان بوده اما آنچه ما فكر مي‌كنيم اين است كه افغانستان بايد سرزمين آرام و با صلح براي خود افغانستاني‌هاي عزيز باشد. 
 حصول توافق را يك ساعت هم به تاخير نينداختيم 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين در پاسخ به سوالي درباره مذاكرات وين و اينكه گفته مي‌شود كه قرار است، توافق جديد را در دولت بعدي و با تيم جديد رخ دهد، بيان كرد: از اين گمانه‌زني‌ها در اين مدت كم نبوده و اين گزارش‌ها تاييد نمي‌شود و حتي نزديك به واقعيت گفت‌وگوها نيست. تمامي طرف‌ها در وين با قوت و بدون فوت وقت و با كم آوردن وقت درباره جزييات و موضوعات مختلف گفت‌وگو كردند. هيچ كدام از طرف‌ها اين احساس را نداشته كه وقتي اضافي را در وين گذاشته است. هيچ‌گاه سياست جمهوري اسلامي ايران اين نبوده و نخواهد بود كه اگر امكان رفع تحريم‌ها باشد يك ساعت آن را به تاخير بيندازد. اين سياست مقام معظم رهبري بوده و وزارت خارجه و هيات ايراني اين مسير را طي كردند.

ديپلمات‌ها  به متن  فاقد  ابهام  رسيدند 
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به پرسش‌هاي متعدد درباره وضعيت مذاكرات براي احياي برجام در وين گفت: بايد ببينيم آيا تصميمات سياسي توسط همه طرف‌ها گرفته مي‌شود يا  خير. در حال حاضر متن فاقد ابهام است و به يك متن روشني در همه كارگروه‌ها رسيديم. آنچه باقي ‌مانده بيش از آنكه به مذاكره نياز داشته باشد، نيازمند تصميم سياسي همه طرف‌هاست و اگر تصميمات سياسي اخذ شود، مي‌توان اميدوار بود كه در دور پاياني گفت‌وگوها قرار مي‌گيريم. اين موضوعي است كه مي‌توانيم در روزهاي آينده ببينيم.

 ديدار ظريف  با آيت‌الله  رييسي
سخنگوي وزارت خارجه درباره اقدامات وزارت خارجه براي برگزاري مراسم تحليف رييس‌جمهور منتخب  نيز گفت: درباره انتقال و تحولات در نهاد رياست‌جمهوري و رييس‌جمهور جديد وزارت خارجه مسووليت‌هاي كاملا مشخصي دارد و همواره با جديت پيگيري كرده است و در حال حاضر با ستاد قبلي آقاي رييسي و كساني كه به عنوان نقطه تماس معرفي شدند در ارتباط هستيم. امروز صبح به دعوت آقاي رييسي، آقاي ظريف يك ساعت و نيم آنجا بود و گفت‌وگوهاي خوبي درباره موضوعات برجامي و سياست خارجي انجام شد و در ادامه وزارت خارجه به عنوان نهاد حاكميتي مسووليت‌هاي خود را انجام مي‌دهد و اينكه كم و كيف درباره پروتكل‌هاي موجود تصميمي است كه در بالادست اتخاذ مي‌شود و وزارت خارجه با قوت انجام مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون