• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4958 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱ تير

خبر

پاشينيان در انتخابات زودهنگام پارلماني ارمنستان پيروز شد

براساس آمار كميسيون مركزي انتخابات ارمنستان، «حزب قرارداد مدني ارمنستان» متعلق به نيكول پاشينيان با حدود ۵۴درصد از آرا در انتخابات پارلماني زودهنگام اين كشور پيروز شد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، با توجه به اينكه تمام آرا شمارش شده است، اين كميسيون اعلام كرد كه حزب پاشينيان، نخست‌وزير موقت ارمنستان به حدود ۵۴درصد راي رسيده است. پيش‌تر براساس شمارش ۹۰درصدي آرا، «ائتلاف ارمنستان» به رهبري روبرت كوچاريان، رييس‌جمهوري سابق ارمنستان با كسب ۲۰.۴۱درصد در جايگاه دوم قرار داشت. ائتلاف «شرافت دارم» به رهبري سرژ سركيسيان، رييس‌جمهوري سابق ارمنستان هم با كسب ۵.۲۳درصد سوم بود. در همين حال حزب «ارمنستان سعادتمند» متعلق به گاگيك تساروكيان، تاجر ارمنستاني هم ۴.۱۰درصد راي داشت. نيكول پاشينيان اعلام پيروزي كرده است. او با انتشار ويديويي در فيس‌بوك گفت: مردم ارمنستان به حزب قرارداد مدني حكم اداره اين كشور را دادند و من براي نخست‌وزيري نامزد هستم. روز يكشنبه ائتلاف ارمنستان اعتبار نتايج انتخابات پارلماني را زير سوال برد و به «شمار متعدد تخلفات» حين اين راي‌گيري اشاره داشت. اين ائتلاف گفت كه پيش از پذيرش نتايج آرا بايد درباره تمام تخلفات تحقيق كند. نيكول پاشينيان همچنين گفت: پيروزي در انتخابات پارلماني موجب احياي تحكيم اجتماعي و ملي مي‌شود. مردم ارمنستان دست به دومين انقلاب طي سه سال زدند. اين‌بار به جاي انقلاب «مخملي» انقلاب «فولادي» بود. تمام توافق‌ها محقق خواهد شد. مردم ارمنستان تصميم خودشان را گرفتند و محتواي اين تصميم آشكار است. آنچه انتظار مي‌رفت رخ داد. پاشينيان گفت كه در روزهاي آتي با نيروهاي سياسي «سالم» به منظور اينكه با همبستگي كار كند، رايزني خواهد كرد.


ارزيابي منفي حماس از مذاكرات با سازمان ملل

يحيي سنوار، رييس دفتر سياسي حماس در غزه نتايج ديدار خود با هياتي از سازمان ملل را با هدف ارايه راه‌حل بحران غزه منفي توصيف كرد. به گزارش ايرنا، سنوار در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت كه علي‌رغم عمق گفت‌وگوها هيچ نشانه‌اي از حل بحران انساني در نوار غزه وجود ندارد و اسراييل در تلاش است تا از مردم فلسطين در موضوع كاهش ساكنان نوار غزه باج‌خواهي كند. سنوار تاكيد كرد كه به نماينده سازمان ملل متحد رسما ابلاغ شده است كه حماس در ساعات يا روزهاي آينده جلسه‌اي با جناح‌هاي فلسطيني برگزار مي‌كند تا در مورد راه‌هاي فشار آوردن به اسراييل از طريق مقاومت مردمي براي به رسميت شناختن حقوق مردم فلسطين گفت‌وگو كند. او با اشاره به ادامه اقدامات اسراييل در غزه براي جلوگيري از اعطاي كمك هزينه قطر براي تامين معيشت فقرا در غزه و محدود كردن منطقه صيد ماهي و ورود سوخت به نيروگاه افزود: كاملا واضح است كه رژيم صهيونيستي نياز به اهرم فشار دارد به‌ويژه بعد از اينكه پيام مردم ما را در روزهاي گذشته درك نكرد.


نخست‌وزير سوئد با راي عدم اعتماد پارلمان بركنار شد

استفان لوون، نخست‌وزير سوسيال دموكراتِ سوئد روز دوشنبه در رخدادي بي‌سابقه در تاريخ سياسي اين كشور با راي عدم اعتماد پارلمان مواجه شد تا براي استعفا از سمت خود يا برگزاري انتخابات زودهنگام تنها يك هفته فرصت داشته باشد. به گزارش يورونيوز، هر چند درخواست برگزاري جلسه بررسي ميزان اعتماد پارلمان به آقاي لوون از سوي حزب دموكرات ارايه شده بود ولي ساير احزاب اين كشور از جمله حزب كمونيست از يك‌سو تا حزب راست افراطي از سوي ديگر به صف موافقان برگزاري اين جلسه و خلع آقاي لوون از قدرت پيوستند. چنان‌كه در پايان نشست روز دوشنبه پارلمان در مجموع ۱۸۱ نماينده از مجموع ۳۴۹ نماينده حاضر در جلسه به نخست‌وزير سوسيال دموكرات راي عدم اعتماد دادند. پيش از اين پارلمان سوئد در طول تاريخ سياسي اين كشور ۱۱ بار ديگر براي جلب راي عدم اعتماد به نخست‌وزير تلاش كرده بود كه تاكنون تمامي اين تلاش‌ها ناكام مانده بود. آقاي لوون پس از مواجهه با راي عدم اعتماد پارلمان اعلام كرد كه گزينه‌اي را انتخاب خواهد كرد كه به نفع سوئد باشد. در صورت استعفاي آقاي لوون، رييس پارلمان به‌طور موقت عهده‌دار سمت نخست‌وزيري اين كشور خواهد شد و در غير اين صورت، او بايد انتخابات پارلماني زودهنگامي را در ميانه تابستان برگزار كند. تلاش دولت اقليت سوئد پس از آن سرعت گرفت كه حزب چپِ حاضر در دولت به مخالفت جدي با طرح آزادسازي بازار مسكن كه برخي كارشناسان از آن به عنوان بمبي ساعتي براي جهش اجاره‌بهاي مسكن ياد مي‌كنند، برخاست. آقاي لوون كه پيش‌تر يك فعال سنديكايي صنعت فولاد سوئد بود، از سال ۲۰۱۴ به عنوان نخست‌وزير در راس قدرت اجرايي اين كشور قرار داشت. او از ژانويه ۲۰۱۹ و پس از چهار ماه مذاكره كه پس از انتخابات ۲۰۱۸ آغاز شده بود موفق شد دولتي را با گرايش چپ ميانه با حضور سوسيال دموكرات‌ها و سبزها، جلب حمايت دو حزب ميانه‌رو و ليبرال و كسب نظر مساعد حزب چپ تشكيل دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون