• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4959 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲ تير

خبر

اسپانيا 9 نفر از رهبران استقلال‌طلب كاتالونيا را مورد عفو قرار داد

دفتر نخست‌وزير اسپانيا اعلام كرد كه دولت مادريد 9 نفر از رهبران جدايي‌طلب كاتالونيا كه به خاطر برگزاري همه‌پرسي سال 2017 و ناآرامي‌هاي پس از آن بازداشت شده بودند را مورد عفو قرار داد. اين 9 نفر در سال 2019 به اتهام ايجاد اغتشاش، شورش و حيف و ميل اموال زنداني شدند و سه نفر ديگر از آنها به اتهام نافرماني محكوم اما زنداني نشدند. پيش از اين شوراي اروپا رسما از دولت اسپانيا درخواست كرده بود كه رهبران استقلال‌طلب كاتالونيا را آزاد كند و درخواست‌هاي استرداد براي ديگر رهبران استقلال‌طلب را پس بگيرد. اين درحالي است كه پارلمان اروپا سال گذشته مصونيت قضايي «كارلِس پوجدمون»، «توني كامين» و «كلارا پونساتي» سه نماينده منطقه كاتالونيا در پارلمان اروپا كه به بلژيك پناهنده شده بودند را لغو كرد. همه‌پرسي استقلال كاتالونيا از اسپانيا، در سال 2017 با وجود مخالفت شديد دولت مادريد انجام شد كه طبق گفته دولت محلي كاتالونيا بيش از ۴۰ درصد از واجدين شرايط در آن شركت كرده و ۹۰ درصد از آنها خواستار جدايي از اسپانيا شده‌ بودند. پايگاه خبري بي‌بي‌سي نيز گزارش داد كه تصميم دولت مادريد براي بخشش اين افراد باعث جنجال‌هاي زيادي در اسپانيا شده است و هزاران نفر قصد دارند طي روزهاي آينده به آن اعتراض كنند. با اين حال دولت اسپانيا از تصميمش دفاع كرده و مي‌گويد اين تصميم به برقراري آرامش و كاهش تنش‌ها در كاتالونيا كمك خواهد كرد.

 

پاشينيان از پايان بحران گفت، كوچاريان از پيگيري قضايي صحبت كرد
احتمال تشديد تنش‌هاي داخلي در ارمنستان

«نيكول پاشينيان»، نخست‌وزير موقت ارمنستان روز گذشته در يك تجمع كه به مناسبت پيروزي وي در انتخابات برگزار شده بود، گفت كه بحران سياسي اين كشور به پايان رسيده است. به گزارش خبرگزاري «تاس» روسيه، پاشينيان در اين خصوص اظهار داشت: بحران سياسي داخلي كه نهم نوامبر در ارمنستان آغاز شد به پايان رسيد. از فردا طبق روال معمول كار خواهيم كرد و بايد بدانيم كه شرايط و جو [سياسي] در كشور به‌طور قابل توجهي تغيير كرده است زيرا مردم به ما ماموريت دادند ديكتاتوري قانون را در كشور اعمال كنيم. اين اظهارات در حالي است كه «رابرت كوچاريان»، رييس‌جمهور سابق ارمنستان و رييس اتحاد ارمنستان كه اصلي‌ترين رقيب پاشينيان در انتخابات بوده، روز سه‌شنبه گفته كه اين اتحاد سياسي نتيجه انتخابات زودهنگام ۲۰ ژوئن (يكشنبه) را در دادگاه قانون اساسي اين كشور به چالش خواهد كشيد. او در يك كنفرانس خبري در ايروان، پايتخت ارمنستان با بيان اينكه نظرسنجي‌هاي عمومي تصويري متفاوت را نشان مي‌دهد، اظهار داشت: نتايج غيرمنتظره بود. كوچاريان گفت: بايد تلاش كنيم توضيحي بيابيم. ما فرض مي‌كنيم تخلفات گسترده وجود داشته و ما به وضوح شاهد استفاده از منابع دولتي بوديم. ما براي به چالش كشيدن نتيجه به دادگاه قانون اساسي مراجعه خواهيم كرد. وي افزود: ما تجربه زيادي در كشاندن مبارزه به خيابان داريم و فكر مي‌كنم كه تركيب آن با كار پارلماني تنها توانايي‌هاي ما را تقويت مي‌كند. مبارزه ما بسيار قوي‌تر خواهد شد. به گزارش خبرگزاري «آناتولي» تركيه، طبق نتايج اوليه اعلام‌شده از سوي كميسيون مركزي انتخابات ارمنستان، حزب «قرارداد مدني» به رهبري پاشينيان ۵۳.۹۲ درصد آرا را كسب كرد و ائتلاف ارمنستان به رهبري «رابرت كوچاريان» ۲۱.۱درصد آرا را از آن خود كرده است. در انتخابات ارمنستان حدود ۲۰ حزب سياسي و چهار ائتلاف انتخاباتي شركت كردند اما حزب متبوع پاشينيان و ائتلاف ارمنستان به رهبري كوچاريان رييس‌جمهوري سابق اين كشور اصلي‌ترين رقبا بودند. تصميم به برگزاري انتخابات پارلماني زودهنگام پس از شكست ارمنستان از جمهوري آذربايجان در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ و تحت فشارهاي مخالفان دولت نيكول پاشينيان گرفته شد. طبق گزارش الجزيره، ۲.۶ ميليون نفر واجد شركت در اين انتخابات زودهنگام بودند و ميزان مشاركت حدود ۵۰ درصد بوده است. پاشينيان بعد از اعلام نتايج اوليه انتخابات پارلماني زودهنگام در ارمنستان، در اظهاراتي اعلام پيروزي كرد. ائتلاف ارمنستان به رهبري رابرت كوچاريان اما اعتبار نتايج اوليه انتخابات را زير سوال برد و اعلام كرد كه «ادعاي عجولانه» پاشينيان درباره پيروزي را به رسميت نمي‌شناسد.

 

روسيه و عراق در حال رايزني براي ساخت  نيروگاه اتمي

روسيا اليوم نوشته است: شركت روس اتم درحال رايزني با عراق براي تدوين يك برنامه كاري در خصوص همكاري در حوزه انرژي هسته‌اي و ديگر حوزه‌هاي مربوط در راستاي اهداف مسالمت‌آميز است و كارگروهي براي پيشبرد اين همكاري‌ها تشكيل مي‌شود. همزمان مقامات عراقي نيز گفته‌اند كه قصد ساخت هشت نيروگاه هسته‌اي به ارزش ۴۰ ميليارد دلار طي سال‌هاي پيش رو هستند تا بدين وسيله كمبود برق در كشور و نياز فزاينده به خصوص در فصل تابستان را جبران كنند. «كمال حسين لطيف» رييس «سازمان كنترل مواد راديواكتيو» نيز به روسيا اليوم گفت كه گفت‌وگوها با شركت روس اتم پيشرفت چشمگيري كرده است. او همچنين از رايزني با ديگر كشورها در حوزه فناوري هسته‌اي خبر داد. او تاكيد كرد كه هشت نيروگاه تعداد نهايي نيروگاه‌هاي مورد نياز عراق نيست و اين تعداد نيروگاه فقط هشت هزار مگاوات توان توليد برق دارند و مي‌توانند نياز برق عراق را به‌طور كامل تا سال ۲۰۳۵ تامين كنند اما پس از آن نياز به نيروگاه‌هاي ديگر وجود دارد. به گفته او شرايط امنيتي به خصوص در استان‌هاي جنوبي كاملا با ثبات است و مي‌توان بدون دغدغه براي ساخت اين پروژه‌ها اقدام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون