• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4959 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲ تير

بين‌الملل

توافق اتحاديه اقتصادي اوراسيا درباره ايجاد بازار مشترك نفت

ميخاييل مياسنيكوويچ، رييس كميسيون اقتصادي اوراسيا (EEC) روز دوشنبه به خبرنگاران اعلام كرد كه كشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا (EAEU) بايد تا اول‌ ژانويه سال 2023 يك قرارداد بين‌المللي درباره ايجاد بازار مشترك نفت و فرآورده‌هاي نفتي امضا كنند. مياسنيكوويچ گفت: در مورد توافق بين‌المللي ديگري درباره نياز به توسعه كه امروز در هيات اداري راجع به آن تصميم گرفتيم، اين يك توافق‌نامه بين‌المللي در مورد بازار مشترك نفت و فرآورده‌هاي نفتي است. وظيفه امضاي اين توافق‌نامه بين‌المللي تا 1 ژانويه 2023 است. وي همچنين خاطرنشان كرد كه توافق‌نامه‌اي در مورد بازار مشترك گاز نيز تهيه و تا پايان سال 2021 به كشورهاي اتحاديه اقتصادي اوراسيا ارسال مي‌شود. اين مقام در ادامه تاكيد كرد: توافق‌نامه بسيار جدي ديگري كه كميسيون در حال كار روي آن است، پيش‌نويس توافق در مورد بازار مشترك گاز است. اين موضوع سال‌هاست كه مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد و ما وظيفه داريم سندي تهيه و امسال به كشورها ارسال شود تا اقدامات داخلي را انجام دهيم.


ونزوئلا مي‌تواند توليد نفت خود را چهار برابر كند

وزير نفت ونزوئلا در آخرين مصاحبه خود گفت كشورش در حال سرمايه‌گذاري در توليد نفت خام است و قصد دارد تا پايان سال جاري ميلادي توليد خود را 4 برابر كرده و به 1.5 ميليون بشكه در روز برساند. تارك ال آيسامي گفت: «بدون هيچ تامين مالي و با پول خودمان توانسته‌ايم به اندازه كافي براي توقف سقوط صنعت نفت و آغاز يك بهبودي تدريجي سرمايه‌گذاري كنيم». ونزوئلا ادعا مي‌كند به‌رغم تحريم‌ها و بحران شديدي كه با همه‌گيري ويروس كرونا و سقوط قيمت نفت سخت‌تر هم شده است، مي‌تواند توليد نفت خود را 4 برابر كرده و به صف‌هاي طولاني در مقابل پمپ‌بنزين‌ها پايان دهد. ونزوئلا بزرگ‌ترين ذخاير نفتي دنيا را در اختيار دارد. طبق گفته آيسامي، توليد نفت ونزوئلا در حال حاضر از 700 هزار بشكه در روز فراتر رفته است، در حالي كه در تابستان سال گذشته ميلادي و در بحبوحه سقوط قيمت نفت به خاطر همه‌گيري كرونا كمتر از 400 هزار بشكه در روز گزارش شده بود. منابع ثانويه اوپك توليد نفت ونزوئلا را در ماه مه 531 هزار بشكه در روز اعلام كردند كه 45 هزار بشكه نسبت به ماه آوريل افزايش دارد. ونزوئلا توليد نفت خود را 582 هزار بشكه در روز به اوپك گزارش داده‌ است كه 130 هزار بشكه در روز نسبت به آنچه در آوريل اعلام كرده بود افزايش دارد.


سقوط بيت‌كوين با سخت‌تر شدن استخراج رمزارزها در چين

به دنبال افزايش محدوديت‌هاي چين در مورد استخراج بيت‌كوين و بي‌اعتمادي بيشتر سرمايه‌گذاران در مورد آينده اين ارز مجازي، ارزش بيت‌كوين روز دوشنبه به پايين‌ترين رقم طي دو هفته گذشته رسيد. ارزش بيت‌كوين تا 31333 دلار پايين آمد كه پايين‌ترين رقم طي دو هفته گذشته بوده و بر قيمت ساير ارزهاي مجازي هم تاثير گذاشته است. بزرگ‌ترين ارز مجازي دنيا بيش از 20 درصد از ارزش خود را طي شش روز گذشته از دست داده و به نصف ارزش خود نسبت به اوج قيمت آن در ماه آوريل يعني 65 هزار دلار رسيده است. ارزش بيت‌كوين از ابتداي سال جاري ميلادي تا حالا 11 درصد بالا رفته است. چين محدوديت‌هاي خود براي استخراج ارزهاي مجازي را افزايش داده است. مقامات سيچوان در جنوب غربي چين در روز جمعه دستور لغو پروژه‌هاي استخراج بيت‌كوين را دادند. اين اقدامات مقامات چين اين باعث عكس‌العمل شديد مردم و ايجاد بي‌ثباتي شده كه بر قيمت بيت‌كوين اثر منفي داشته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون