• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4960 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۳ تير

مدني در نشست رسانه‌اي خبر داد

60 هزار نفر با مشاغل بركت به روستاهاي خود بازمي‌گردند

مديرعامل بنياد بركت ستاد اجرايي فرمان امام از مهاجرت معكوس 60 هزار نفر به روستاها تا پايان سال جاري خبر داد. نشست رسانه‌اي سيداميرحسين مدني، مديرعامل بنياد بركت به منظور تشريح دو پويش ملي «به روستا برمي‌گرديم» و «بركت همدلي» و اعلام برنامه‌هاي اشتغال‌زايي و طرح‌هاي عمراني و زيربنايي بنياد در سال جاري برگزار شد. مدني در اين نشست با اشاره به اجراي 5 هزار طرح اشتغال‌زايي براي تحقق مهاجرت معكوس به روستاها در 350 شهرستان گفت: اين طرح‌ها باعث بازگشت 30 هزار نفر به روستاهاي خود در سال جاري خواهد شد. او تصريح كرد: بنياد بركت براي افزايش اين طرح‌ها تا 10 هزار طرح هم آمادگي دارد كه در صورت تحقق، علاوه بر ايجاد 15 هزار شغل مستقيم تا پايان سال، مهاجرت معكوس براي 60 هزار نفر را هم به دنبال خواهد داشت. مديرعامل بنياد بركت با تاكيد بر اينكه اشتغال‌زايي و توليد اصلي‌ترين فعاليت اين بنياد است، خاطرنشان كرد: تا به امروز در 800 بنگاه متوسط و بزرگ اقتصادي سرمايه‌گذاري كرده‌ايم كه منجر به ايجاد 200 هزار شغل شده است. مدني ادامه داد: بنياد بركت از اواسط سال 97 به حوزه ايجاد مشاغل خرد و خانگي هم ورود داشته و تا به امروز 116 هزار طرح را در مناطق محروم و كم‌برخوردار 297 شهرستان، 641 بخش و 8 هزار و 305 روستاي كشور راه‌اندازي كرده است. به گفته مديرعامل بنياد بركت، تعداد طرح‌هاي اشتغال‌زايي اجتماع‌محور اين بنياد تا پايان سال جاري به 180 هزار طرح خواهد رسيد.

حمايت ويژه بنياد بركت از اقشار خاص 
او با تاكيد بر حمايت ويژه بنياد بركت از اقشار خاص و آسيب‌پذير جامعه گفت: بنياد تا به امروز 3 هزار و 814 طرح اشتغال‌زايي را براي كولبران سه استان مرزي كردستان، كرمانشاه و آذربايجان غربي راه‌اندازي كرده كه باعث فراهم شدن فرصت‌هاي كسب و كار براي 11 هزار و 442 كولبر شده است. مدني يادآور شد: 800 مجري و تسهيل‌گر بنياد بركت در سراسر كشور به مدت 30 ماه در كنار كارآفرينان هستند تا شغل‍‌‌شان به ثبات و پايداري برسد.

مهاجرت معكوس با «به روستا برمي‌گرديم»
مديرعامل بنياد بركت حاشيه‌نشيني را يكي از نتايج مهاجرت از روستا به شهر دانست و اظهار داشت: بسياري از مشاغل افرادي كه در حاشيه شهرها ساكن هستند بر اثر اتفاقات مختلف از جمله شيوع ويروس كرونا از بين رفته‌اند. به همين دليل، بنياد پويش مردمي «به روستا برمي‌گرديم» را با هدف حمايت از افراد و مشاغل آسيب‌ديده از كرونا و ايجاد مهاجرت معكوس به روستا‌ها برگزار مي‌كند. او ادامه داد: پويش مردمي «به روستا برمي‌گرديم» شامل افرادي مي‌شود كه هم‌اكنون در شهر يا حاشيه شهر‌ها هستند، اما بر اثر شيوع ويروس كرونا شغل و كسب‌وكار خود را از دست داده‌اند و قصد بازگشت به روستاي زادگاه خود را دارند.
او با تاكيد بر اينكه مهاجرت معكوس يكي از اهداف پويش مردمي «به روستا برمي‌گرديم» است، ادامه داد: اجراي 5 هزار طرح اشتغال‌زايي اجتماع‌محور در روستا‌هاي 350 شهرستان هدف بركت براي حمايت از افراد و مشاغل آسيب‌ديده از كرونا در اين پويش پيش‌بيني شده است كه ايجاد 15 هزار فرصت شغلي را در روستا‌هاي كشور به دنبال خواهد داشت. مديرعامل بنياد بركت گفت: اين بنياد براي اجراي پويش مردمي «به روستا برمي‌گرديم» 6 هزار و 750 ميليارد ريال در مناطق روستايي كشور سرمايه‌گذاري مي‌كند. او خاطرنشان كرد: افرادي كه به دليل بيكاري و مشكلات اقتصادي از روستا‌هاي خود به شهر‌ها مراجعه كرده‌اند و هم‌اكنون متقاضي بازگشت به زادگاه خود هستند، مي‌توانند با مراجعه و ثبت‌نام در اپليكيشن بركت به آدرس app.barkat.ir شرايط خود را اعلام كنند تا بنياد بركت با ارايه الگوي مناسب و راهبري يك طرح اشتغال‌زايي در روستاي مبدا، آنها را صاحب كسب‌وكار مطمئن كند. 

بهره‌برداري از 500 طرح اشتغال‌زايي در مناطق روستايي
او درباره استقبال از پويش «به روستا برمي‌گرديم» نيز افزود: از زمان انتشار فراخوان پويش تا به امروز، يك‌هزار و 200 تقاضا براي مهاجرت به 265 روستا از 94 شهرستان در 26 استان كشور در سامانه ثبت شده است و ثبت‌نام از متقاضيان همچنان ادامه دارد. مدني افزود: از يك‌هزار و 200 تقاضاي ثبت‌شده، تاكنون 500 طرح اشتغال‌زايي اجتماع‌محور با حجم كل سرمايه‌گذاري 675 ميليارد ريالي در مناطق روستايي راه‌اندازي شده كه ايجاد شغل براي يك‌هزار و 500 نفر را در پي داشته است. همچنين ساير تقاضاي ثبت‌شده هم در دست بررسي و اهليت‌سنجي است.

كمك‌هاي مومنانه با «بركت همدلي»
مديرعامل بنياد بركت خاطرنشان كرد: بنياد در سال جاري پويش مردمي «بركت همدلي» را نيز با هدف كمك‌هاي مومنانه در اشتغال و توليد و تسريع در اجراي طرح‌هاي اشتغال‌زايي و عمراني برگزار مي‌كند.
مدني ادامه داد: ايجاد اشتغال براي آسيب‌ديدگان از كرونا، زنان سرپرست خانوار، كولبران، سوخت‌بران، خانواده زندانيان و معلولان و احداث مدارس، مسكن محرومان، مراكز درماني و مساجد از جمله اهداف پيش‌بيني‌شده براي راه‌اندازي و انتشار فراخوان پويش مردمي بركت همدلي است. او در تشريح دلايل راه‌اندازي پويش بركت همدلي گفت: در سال‌هاي گذشته خيرين زيادي با توجه به اعتمادي كه به بنياد بركت داشتند براي كمك و مشاركت اعلام آمادگي مي‌كردند و به همين دليل، پويش بركت همدلي براي تسريع در اجراي طرح‌هاي اشتغال‌زايي و عمراني طراحي شده است. مديرعامل بنياد بركت در تشريح چگونگي شركت خيرين و نيكوكاران در پويش مردمي «بركت همدلي» گفت: امكان حضور و سرمايه‌گذاري مستقيم مردم براي همراهي بنياد بركت در ايجاد اشتغال در مناطق محروم و روستايي كشور فراهم شده است و كساني كه سرمايه و دارايي بلااستفاده‌اي دارند و مايل هستند از آن استفاده كنند، مي‌توانند با مراجعه و نصب اپليكيشن بركت، مبلغ مورد نظرشان را به صورت بلاعوض يا قرض‌الحسنه (با تضمين بازگشت سرمايه) در اختيار بنياد قرار دهند. در پايان اين نشست و از طريق ارتباط زنده ويديويي با سه استان خراسان شمالي، لرستان و سيستان و بلوچستان 500 طرح اشتغال‌زايي بركت حاصل از مهاجرت معكوس كارآفرينان در مناطق روستايي به بهره‌برداري رسيد. اين طرح‌ها در قالب پويش مردمي «به روستا برمي‌گرديم» راه‌اندازي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون