• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4962 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۶ تير

«اعتماد» از نقش قاليباف و يارانش در تدوين ليست پيروز انتخابات و تعيين شهردار تهران گزارش مي‌دهد

«بهشت» در تسخير «بهارستان»

گروه سياسي

مي‌گفتند حضور در يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و دست و پنجه نرم كردن با طيف‌هاي مختلف اصولگرايان حاضر در زير سقف ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان، براي او تكرار تجربه تلخ حداد عادل است و به منزله پايان عمرش در صفحه نخست سياست ايران. مي‌گفتند ده‌ها پرونده ريز و درشتي كه هركدام به نحوي به نام او گره خورده، برايش دردسرساز خواهد شد و به سمت سكوت هدايتش خواهد كرد. مي‌گفتند و مي‌گفتند اما محمدباقر قاليباف نشان داد آنقدرها هم كه برخي گمان مي‌كردند، سياست را ساده نمي‌بيند و به لطف روزها و ماه‌ها و سال‌ها حضور در نهادهاي انتصابي و البته روابط حسنه با برخي نهادهاي حاكميتي و برخورداري از حمايت طيفي از رسانه‌هاي خاص، به‌خوبي مي‌داند راه و رسم حركت مهره‌ها در شطرنج سياست ايران را. روزهايي كه بسياري تلاش مي‌كردند تا در انتخابات رياست‌جمهوري گزينه خود را برتر از سايرين نشان دهند، قاليباف ده‌ها اقدام انتخاباتي انجام داد تا گزينه‌اي جدي به شمار آيد اما دقيقه نود و در شرايطي كه كرسي رياستش را در مجلس بيش از هر زمان ديگري متزلزل مي‌ديد، عطاي پاستور را با شرط و شروط به سيد ابراهيم رييسي بخشيد و مقابل تشتت آراي اصولگرايان ايستاد اما در عوض رياستش بر بهارستان يازدهم را تضمين كرد. اما اينجا هم پايان راه نبود. او مي‌دانست اهميت شوراي شهر و البته كرسي مديريت شهري تهران را پس در خفا، با برنامه‌اي دقيق، نه‌تنها موجبات پيروزي ليست خود در انتخابات را فراهم آورد، بلكه حالا شرايطي را رقم زده كه بعيد است فردي جز مطلوب او، شهردار تهران شود.

ليست رييس
نقش محمدباقر قاليباف در تعيين اعضاي ليست اصولگرايان، شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب، در ششمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا آنقدر پررنگ هست كه ناگفته هم پيداست اگر خواست او نبود، كسي نمي‌توانست در اين ليست حضور پيدا كند. ليستي كه يكي از جنجالي‌ترين چهره‌هايش نرجس سليماني، دختر شهيد سليماني، فرمانده سابق سپاه قدس است. حضور او در ليست شوراي ائتلاف ازسوي خانواده سليماني نيز مورد انتقاد قرار گرفت. يكي از كليدي‌ترين اين انتقادات به سهراب سليماني، اختصاص داشت. او بدون نام بردن از فردي نوشت كه «عزيز برادر، اين كار را با روح مطهر كساني كردند كه خود را برادر شما مي‌پنداشتند ولي غافل از اينكه شما با خدا معامله كردي و عزيز مردمت شدي. ان‌شاءالله خداوند حافظ آبرويت خواهد بود.» اما چه كسي خود را برادر قاسم سليماني مي‌پنداشت و دخترش را به حضور در ليست تشويق كرد يا به‌عبارتي صحيح‌تر، مقدمات حضور او در ليست پيروز را فراهم آورد؟ پيگيري‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد حاكي از آن است كه اگر نبود محمدباقر قاليباف و قول شفاهي‌اش به نرجس سليماني، او مخالفان جدي براي حضور در ليست داشت ولي قاليباف با استفاده از نفوذ خود، او را در ليست قرار داد تا حالا عضو ششمين دوره شوراي شهر تهران باشد.

رياست  شورا سهم كيست؟!
وقتي فردي در حد و اندازه‌هاي محمدباقر قاليباف از جايگاه و نفوذ خود چه به عنوان رييس يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و چه به عنوان ركورددار شهرداري تهران براي تهيه ليست پيروز انتخابات شوراي شهر استفاده مي‌كند، طبيعي است كه در موضوع ششمين دوره شوراي شهر تهران نيز نظرات خاص خود را داشته باشد. با نگاهي به ليست پيروز انتخابات شوراي شهر تهران، نخستين گزينه‌اي كه مي‌تواند فرمان شوراي ششم را به دست بگيرد، مهدي چمراني است كه تنها حدود 477 هزار راي كسب كرد و اين يعني يك ميليون و 300 هزار راي كمتر از محسن هاشمي، رييس پنجمين دوره شوراي شهر تهران. اما چمران در اين مسير تنها نيست و رقيبي جدي و البته موردحمايت قاليباف را مقابل خود دارد. پرويز سروري عضو شوراي شهر چهارم بود و يكي از چهره‌هاي نزديك به قاليباف. آنقدر نزديك كه در جريان ديدار اخير منتخبان شوراي ششم با رييس مجلس كه جز يكي، دو عكس، جزييات چنداني از آن منتشر نشد، مورد تجليل قاليباف قرار گرفته است. پيگيري‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد در همين راستا حاكي از آن است كه تا اينجاي كار علاوه بر قاليباف، حداقل 16 تن از 21 عضو شوراي ششم موافق رياست پرويز سروري هستند و اين يعني او نفر اصلي براي مديريت پارلمان شهري است؛ البته مگر آنكه در دقيقه 90، حاميان مهدي چمران در دولت سيزدهم به ايفاي نقش پرداخته و برنامه‌هاي قاليباف را نقش بر آب كنند.

رقابت 1+2 بر سر شهرداري تهران
سروري اما تنها موضوع موردبحث در ديدار منتخبان شوراي ششم با قاليباف نبوده است. در جريان اين نشست كه نخستين و البته تاثيرگذارترين نشست جدي شوراي ششمي‌ها بر سر تعيين شهردار آينده تهران به شمار مي‌رفته، با طرح نام برخي افراد همراه بوده كه يكي از آنها بيش از سايرين با موافقت قاليباف همراه شده است. براساس پيگيري‌ها و شنيده‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد در جريان اين نشست نام چهره‌هايي چون عليرضا جاويد، مازيار حسيني و محسن پيرهادي مطرح شده و شامگاه جمعه حسيني در پستي اينستاگرامي انصراف خود را از حضور در فهرست گزينه‌هاي شهرداري تهران اعلام كرد. اما اين به معناي تبديل گزينه‌ها از 3 به 2 نفر نيست. پژمان پشمچي‌زاده، معاون نظارت مجلس نظارت از ديگر چهره‌هاي نزديك به قاليباف است كه نامش در ميان گزينه‌هاي شهرداري تهران به چشم مي‌خورد. رابطه پشمچي‌زاده با قاليباف آنقدر نزديك است كه سال 94 وقتي حكم انفصال از خدمت او صادر شده بود، به عنوان معاون معماري و شهرسازي قاليباف انتخاب شد و در روزگار حضور قاليباف در مجلس نيز همراهي‌اش كرد.
شانس پشمچي‌زاده براي تصدي كرسي مديريت شهري تهران بالاست اما نه به اندازه محسن پيرهادي. شنيده‌هاي خبرنگار اعتماد حاكي از آن است كه پيرهادي نفر اول قاليباف براي شهرداري تهران است و مخالف جدي نيز در ميان منتخبان شوراي ششم ندارد. افزون بر اين، برخي منابع از تهيه برنامه ازسوي پيرهادي براي شهرداري تهران گفته و اين يعني پيرهادي در حال تدارك ترك «بهارستان» و كوچ به «بهشت» است. در اين ميان برخي مدعي حذف نام پيرهادي از ميان گزينه‌هاي شهرداري تهران به‌دليل پرونده قضايي مفتوح سخن به ميان آورده بودند ولي پيگيري‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد نشان داد نه‌تنها نام او از ليست گزينه‌ها حذف نشده، بلكه همچنان ازجمله چهره‌هاي مورد تاكيد قاليباف نيز به شمار مي‌رود و مقاومتي هم در نهادهاي امنيتي بر سر شهرداري او وجود ندارد. پيرهادي نفر اول ليست است، پشمچي‌زاده، نفر دوم و عليرضا جاويد نفر سوم.
جاويد سال 96 به عنوان مشاور شهردار وقت تهران انتخاب شد و ديگر خبري از خداحافظي‌اش با اين مقام منتشر نشد. شانس او در قياس با پيرهادي و پشمچي‌زاده كمتر است؛ چراكه روابطش با قاليباف از يك‌سو و اعضاي منتخب شوراي ششم از سوي ديگر آنچنان كه بايد و شايد حسنه نيست اما آنچه هنوز او را در ميان گزينه‌ها نگه داشته، ارتباط بسيار نزديكش با بدنه شهرداري تهران است؛ به‌طوري‌كه شنيده‌ها حاكي از آن است كه بدنه شهرداري تهران، خواستار حضور او به عنوان شهردار تهران هستند و در اين مسير رايزني‌هايي را نيز با چهره‌هاي تاثيرگذار ترتيب داده‌اند ولي هيچ‌كدام اين رايزني‌ها سبب نشده تا شانس پيرهادي كاسته شود.

چرا انصراف؟!
گفتيم كه مازيار حسيني حاضر به پذيرش رقابت بر سر شهرداري تهران نشده و از اين مهم كناره‌گيري كرده است؛ اما چرا؟! نخستين پاسخي كه براي اين پرسش به ذهن متبادر مي‌شود، مخالفت شخص قاليباف يا نهادهاي امنيتي است ولي از قرار معلوم اينها نادرستند و او ترجيح داده براي حضور در دولت سيدابراهيم رييسي رايزني كند و توان او خود را براي ورود به پاستور به‌ جاي بهشت به كار بگيرد. او در پست اينستاگرامي‌اش، رابطه خود با قاليباف را عميق و برادرانه توصيف كرده ولي در باب چرايي كناره‌گيري‌اش، با ادبيات محاوره و لحني خودماني نوشته است: «از مهر ١٣٩٨ تا الان درگير انجام ماموريتي ملي و استراتژيك هستم كه به اتفاق جمعي از نخبگان اين مرز و بوم مراحل پاياني‌اش رو مي‌گذرونه؛ توي اين مدت، تيم كاري ما، كرونا و عيد و تعطيل و … نداشته، كار كرده و فقط كار! تا ناممكني رو ممكن كنه براي كشور؛ اگر خدا بخواد خبرهاش به زودي منتشر ميشه؛ اما براي اينكه طرح در دقيقه 90 گل به خودي نخوره بايد خواهش كنم كه منو از بازي گمانه‌زني براي صندلي بهشت معاف كنين!»
2 گزينه خاج از ليست
چهره‌هاي نام برده شده در فوق اگرچه تا امروز تنها چهره‌هاي حاضر در ليست مدنظر اعضاي شوراي ششم و شخص قاليباف براي شهرداري تهران به شمار مي‌روند ولي ترسي قابل‌توجه نيز در ميان منتخبان شوراي آينده وجود دارد. هراس از 2 گزينه خارج از ليست. حسين دهقان و رستم قاسمي كه هر 2 نام‌شان در ميان ثبت‌نام‌كنندگان در سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري وجود دارد ولي احتمالا به‌ دليل آنكه صلاحيت‌شان از سوي شوراي نگهبان احراز نشد، در دقيقه 90 انصراف داده و حالا در شرايطي تبديل به دو مدعي شوراي شهر شده‌اند كه نه قاليباف موافق شهردار شدن آنان است و نه اعضاي شوراي ششم ولي در عوض ساير پايگاه‌هاي قدرت حاضر در جمهوري اسلامي نه تنها مخالفتي با آنان ندارند بلكه ممكن است در دقيقه نود در تماسي تلفني، همه گزينه‌هاي قاليباف و شوراي ششمي‌ها را به كناري برانند و يكي از اين 2 چهره را به كرسي مديريت شهري تهران برسانند. رستم قاسمي اما در اين ميان رايزني‌هايي را براي تصدي وزارت نفت دولت سيد ابراهيم رييسي هم كليد زده كه البته شنيده‌ها شانس او را براي اين مهم، حتي كمتر از حد متوسط و ميانه ارزيابي مي‌كند.

يك اختلاف درون‌گروهي
همه اين موارد كنار هم مي‌تواند نمايي كلي از سبك و سياق اقدامات قاليباف و يارانش براي تسخير بهشت را ارايه كند. اقدامي كه نخستين پيش‌نيازش، اتحاد درون‌گروهي است؛ حال آنكه در تيم قاليباف اختلافات جدي در اين مسير وجود دارد. تيم قاليباف متشكل از 2 گروه است. گروه نخست، آنان كه او را از دوران شهرداري تهران همراهي كردند و گروه دوم، آنان كه در روزگار حضورش در پارلمان به او پيوستند. شنيده‌ها حاكي از ايجاد اختلاف ميان اين 2 تيم است. اختلافي كه يكي از قربانيان آن، احسان عسكري بوده است. عسكري در شرايطي 19 خرداد سال 99 به عنوان «مشاور رييس مجلس و مديركل دفتر حوزه رياست» انتخاب شد كه يكي از نزديك‌ترين چهره‌ها به قاليباف در 20 سال گذشته به شمار مي‌رود. 
نزديكي‌اي كه البته كار دست او داد و براساس پيگيري‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد، با فشارهاي تيم مجلسي قاليباف به رياست سعيد احديان، او از مديركلي حوزه رياست بركنار شده ولي همچنان به عنوان مشاور قاليباف مشغول فعاليت است. اين اختلافات درصورت تداوم مي‌تواند به خودي خود به آفتي براي تيم قاليباف تبديل شود. از اين رو به نظر مي‌رسد او به‌طور پنهاني، به حل‌وفصل اين قبيل اختلافات نيز بپردازد تا همزمان با شهرداري تهران، پارلمان را نيز در قبضه خود نگه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون